RenePaulien.reismee.nl

5 maanden na aankomst in Maleisië

Hallo allemaal,

Afgelopen zondag 4 September 2022 is ons vijfde kleinkind Liz Esther geboren, alles is goed gegaan en ze weegt 2900 gram, maar eerst nog even terug naar het vorige verhaal.

In Thailand op Koh Lipe hebben we heerlijk genoten van een weekje niets doen, lekker zwemmen in ons eigen privé zwembad, het bleek dat we in het beste resort zaten en deze had ook een uitmuntende keuken!

Zondagochtend om 9.30 uur weer met een nu wat kleinere ferry terug, waar onze “taxi” klaar stond, welke ons weer naar de grens met Maleisië bracht. Daar netjes een aantal documenten ingevuld en uiteindelijk weer een visum voor 90 dagen gekregen. De Maleisische taxi gebeld en deze heeft ons weer netjes naar onze auto gebracht, waarmee we dezelfde dag weer naar Lumut zijn gereden. Alleen het laatste uurtje hadden we schemer en werd het donker, maar zonder problemen thuis gekomen.

De volgende dag om 7.30 uur op en gewoon weer aan het werk op de boot, de mannen van het teakdek waren goed opgeschoten en dachten zelf nog 2 a 3 weken nodig te hebben om het gehele dek af te maken.

Paulien heeft de boot intern eerst weer goed schoon gemaakt, want door het schuren van het dek en doordat de twee airco’s veel lucht naar buiten blazen, komt er door alle gaatjes en kieren verse lucht met heel veel stof naar binnen…., maar ja dat hoort erbij!

Paulien heeft daarnaast ook veel tijd gestoken in het schuren, lakken, schuren en lakken van de voetrail. Nadat deze volledig kaal geschuurd was heeft ze deze eerst met verdunde epoxy gelakt (2 X) en daarna met Epifanes bootlak 5 keer gelakt. Nu is het wachten op de gelcoat reparaties aan SB, daarna wordt de bovenste rand wit gespoten en laten we gelijk de blauwe rand ook spuiten, want deze gelcoat is zo verkalkt dat met poetsen de zaak niet meer glimt. De rest van de romp laten we gewoon gelcoat en deze wordt later ook door dit bedrijf gepoetst en in de was gezet.

Zelf ben ik begonnen in de motorruimte om alle pompen, leidingen, filterhuizen, koppelingen etc. te demonteren en schoon te maken. De pompen heb ik stuk voor stuk gedemonteerd, evenals de daarbij behorende elektro motoren en tot nu toe allemaal weer aan de praat gekregen. Natuurlijk wel alle lagers, simmerringen en soms ook andere onderdelen vervangen, want ze zijn niet gemaakt om geheel of gedeeltelijk onder water te staan. Ook alle filterhuizen van brons, de wierpot, de bronzen koppelingen, allemaal met de staalborstel ontdaan van de groene (koper)-uitslag en allemaal in de epoxy gezet, zodat ze beter vochtbestendig zijn. Ik zal enkele foto’s meesturen om een kleine indruk te geven wat water een enorme ravage kan aanrichten, gelukkig was dit alleen nog maar zoet water, want zeewater is helemaal desastreus!

Ook heb ik de schroefaskoker in de motorruimte schoon gehakt, nou dat is echt gynaecologen werk geweest, werken in een smal gat langs een bronzen buis die je niet mag beschadigen en lange schroevendraaiers om mee te hakken omdat er geen ruimte is voor normaal gereedschap tot mijn verbazing vond ik rond de schroefaskoker nadat ik een laagje polyesterplamuur had weggehakt schuimrubber proppen??? Uiteindelijk bleek dat HR deze heeft gebruikt als blokkade om de ruimte rond de schroefas met polyestercement van buitenaf te vullen!

Dit cement was ten opzichte van het omhullende polyester hard maar ook bros en buiten had ik er ook enkele scheuren in gevonden, waardoor deze was gaan lekken en er zo water binnen kwam.

In de motorruimte heb ik de schroefaskoker weer opnieuw met epoxy en glasmatten opgebouwd en nadat dit was uitgehard geschuurd en met een speciale polyurethaan-lak afgelakt.

Alle bekabelingskokers die in de motorruimte zitten heb ik opengemaakt om te zien of de kabels geheel doorlopen of mogelijk gelast zijn of een splitsing hebben, want dan moeten deze vervangen worden ivm kopercorrosie. Ook in de kast achter de vriezer zitten de relaiskasten van de elektrische lieren, daar is via de kabelschoen water in de mantel gelopen en deze dikke kabels (50 mm2) moeten dan ook vervangen worden, per lier 4 kabels, waarbij er twee lieren aan de andere kant van de boot zitten. Ik weet nog niet of ik ze totaal vervang of ergens in de plafonds kan lassen met kabelschoenen en bout/moer verbinding.

Paulien heeft de meeste olieresten uit de motorruimte weg kunnen poetsen, deze was zo vervuild met olie omdat er via de oliepeilstok- aansluiting water in de motor is gekomen en deze heeft de olie eruit laten lopen! Ook de geluidsbox van de generator heeft ze goed onderhanden genomen, want deze had door koelpomp lekkage en de ronddrijvende olie een zompige binnen bekleding gekregen!

We zijn inmiddels ook in Kuala Lumpur voor een vermogenstest geweest en deze heeft het motorvermogen met een dynamometer-testkast gemeten. Dit ging niet helemaal vlekkeloos, want de installatie was door Covid bijna 3 jaar lang niet gebruikt en de eigenaar wist niet meer precies hoe een en ander werkte. Tot slot zijn de boeken erbij gehaald om te zien wat waar aangesloten en ingesteld moest worden, maar het is uiteindelijk gelukt. De motor had een aanloop-belasting van nog geen 100 Nm, hetgeen nog net geen 50% van het nominale vermogen is. Daarbij kwam de motor niet verder dan 1400 a 1500 toeren, dikke pluimen zwarte rook en precies wat ik al vermoedde, ergens een dik probleem!

Met de man afgesproken dat ik bereid ben om een revisie te betalen mits de motor voordat deze weer ingebouwd gaat worden nogmaals op de testbank komt en ik met eigen ogen heb kunnen zien dat het volle vermogen er dan probleemloos uitkomt, zo niet dan geen betaling en dient hij een alternatieve oplossing aan te dragen (bijv. andere motor, nieuw of gebruikt of verdere opties kosteloos te onderzoeken naar het probleem van deze motor). Een revisie dient zo wie zo plaats te vinden, omdat er water in de motor heeft gestaan met als gevolg corrosieschade!!

Die zelfde nacht heb ik Paulien op de luchthaven afgezet en is zij om 3.40 uur richting Nederland gevlogen om op tijd thuis te zijn ter assistentie na de bevalling van Suzanne. Zelf ben ik teruggereden naar het hotel, daar geslapen en de volgende ochtend getracht zonder file Kuala Lumpur uit te komen, maar dat bleek een utopie te zijn, zeker 45 minuten stil gestaan door de enorme drukte op de wegen in en rond de hoofdstad.

Inmiddels is het teakdek helemaal klaar en heb ik de meeste dek uitrusting weer teruggeplaatst, waarbij die lieren het meeste werk was. Inmiddels heeft de polyester reparateur alles al geschuurd en de beschadigde plekken onder de voetrail gerepareerd en dit wordt binnenkort gespoten. Daarna kan de voetrail weer gemonteerd worden, proppen erin, schuren en lakken, lakken en lakken!

Zojuist hebben we een bericht gekregen van Kuiper Verzekeringen uit Heerenveen, waar we inmiddels 35 jaar klant zijn en All-Risk verzekerd zijn, echter deze lieden hebben een clausule in onze polis gebruikt om schade als gevolg van langdurige inwerking van vocht niet te vergoeden! Verzekeraars zijn echte schoften, sorry ik heb er geen andere woorden voor!

We gaan er alles aan doen om te kijken of we toch nog een uitkering kunnen krijgen, want dit voelt zo oneerlijk en dan maken ze in hun schrijven reclame “Het voelt als familie!!” Nou, eerlijk gezegd verre van dat!!

We hebben ook positief nieuws, het probleem van de hoofdmotor heeft men gevonden, in de brandstofpomp zaten 2 gebroken veren waardoor deze niet de juiste hoeveelheid brandstof kon leveren en de turbo niet aangestuurd kon worden! Als de veren snel leverbaar zijn wordt de motor niet volledig gereviseerd, want de zuigers/cilinders etc zijn allemaal perfect. De cilinders worden gehoond en de zuigers krijgen nieuwe zuigerveren, alleen worden alle lagers van de krukas en van de drijfstangen vervangen, de motor wordt ontroest en met een beetje geluk eind September weer ingebouwd, nadat ik in Kuala Lumpur ben geweest voor de vermogenstest!!

De generator is ook getest en staat klaar om in te bouwen!

Het is wel stil zo zonder mijn maatje, maar gelukkig zijn er vele andere zeilers waar ik regelmatig gezellig mee uit eten ga!!

Tot de volgende keer,

Groetjes,

Paulien en René

HR 46 - 89

Joost

Redelijk goede berichten, alleen jammer van de verzekeraar, maar zo zijn banken en verzekeraars.
Houdt moed René het moet een raar idee zijn om straks weer op de oceaan te varen met deze boot.

Groet Joost en Belinda
P.s. Wij zij op zoek naar een camper, weekje proefgedraaid met een huurexemplaar en dat is meer dan goed bevallen, wij gaan dus trekken over land.

Clairette

Och lieve vrienden , jullie kunnen algauw zelf een boot ineenknutselen , zo handig , zo moedig ,zo geduldig ,zo kalm .
Fijn om jullie te kennen . Beso

John

Wat een werk wordt er verzet. Knap staaltje hoor. Dat kan je niet zeggen van die verzekering. Wat een stelletje boeven. Veel waardering hoe jullie dat grondig en zorgvuldig aanpakken ??

Hans

Hallo Remie en Pauline
Jullie zijn wel aan een complete renovatie bezig, alles wat maar enigszins aan slijtage onderhevig is hebben jullie onder handen genomen en dat blijkt zo te lezen ook noodzakelijk. Maar een troost voor jullie, bij ons heeft het huis, de boot en de auto ook regelmatig onderhoud nodig en dat kost ook heel wat.?
Verder kan je wel melden dat elke verzekeraar na de eerste jaren langzaam inwerkend vocht uitsluit, dat is al begonnen bij de eerste osmose verhalen. En technische zaken zoals o.a. motoren etc. zijn nooit langer 36 danwel 60 mnd verzekerd en dan nog onder aftrek van nw voor oud. Wel dekking als de oorzaak vanbuiten af komt, maar dan ook ander aftrek nw voor oud. Tuigage zeilen etc.
Of het nu boten, huizen, auto,s, machines zijn alles is aan slijtage onderhevig en dat is voor eigen rekening.
Dit maar even ter info, ?? succes met de afbouw.
L G van ons uit ??
Hans en Nel

Joop en Loes

Wat een tuig die verzekeraars, all risk is toch alle risico’s gedekt!
Groeten van ons

Bert en Bep de Groot

Respect voor jullie doorzettingsvermogen! Hartelijk gefeliciteerd met jullie kleindochter. Fijn dat alles goed is en de bevalling goed is verlopen. Dat telt toch als het belangrijkste. De rest komt ook wel weer goed met jullie positieve instelling. Groetjes en sterkte

Robert Verkerk

Diepe buiging voor jullie. Tjonge wat een werk en avontuur. Wat kuipers betreft zijn het net als sommige boten handelaren en dealers schoften inderdaad. We hebben een nieuwe Dufour gekocht en een rechtzaak moeten voeren om opleveringsproblemen gerepareerd te krijgen te Lemmer. Bizarre wereld !!!

Ben van Weeren

Hoi René, jammer dat je maatje er niet bij is, maar ook in Bennebroek doet zij
nuttige dingen. Ik denk dat de boot na deze totale revisie er beter uitkomt dan voor de revisie. hij gaat er weer perfect uitzien en technisch 100 % in orde.
Sterkte bij de bekende laatste loodjes.
groetjes,
Ben en Heleen