RenePaulien.reismee.nl

Terugkomst op de boot in Maleisië, Pangkor Marina

Hallo allemaal,

Na ongeveer 2,5 jaar in Nederland te zijn geweest, de planning was een half jaar, zijn we weer terug in Pangkor Marina, Lumut, Maleisië.

We hebben een goede vlucht gehad en ook de bestelde taxi was netjes op tijd in Kuala Lumpur en heeft ons in ca. 4 uur tijd naar de Marina gebracht. Daar hadden we van te voren al een hotel geboekt, want we wilden wel eerst even een beetje relaxen en wennen aan de warmte en het tijdsverschil.

Vrijdag 22 April zijn we druk bezig geweest met allereerst geld halen, SIM-kaartjes kopen voor de telefoons en Antigeentest doen zoals de verplichting was. Dit nam de gehele dag in beslag en ’s avonds konden wij in het hotel gebruik maken van een buffet voor de schamele prijs van Euro 12,= voor twee personen. Voorgerechten, hoofdgerechten, Barbecue, Nagerechten alles was heerlijk en natuurlijk geen alcoholische dranken!

De volgende dag na eerst even wat lekker uitgeslapen te hebben (wel airco op de kamer) hebben we de sleutel opgehaald bij het havenkantoor. Mevr. Roos was verbaasd dat zij een sleutel van ons zou moeten hebben, echter na een belletje met het werfpersoneel werd de sleutel door Wan gebracht. Wan was ook de medewerker waar ik samen met de directeur James afspraken gemaakt heb over het “onderhoud” aan onze boot, zoals een keer per week de accu’s bijladen, regelmatig de vochtvreters controleren en de boot goed dicht houden.

Bij aankomst op de boot bleken van al deze afspraken niets terecht gekomen te zijn, op de eerste 2 a 3 maanden na. De boot was van binnen drijfnat, stonk verschrikkelijk naar rottende zaken en alle accu’s waren volledig leeg!! Het mooie teakhouten interieur zit vol met zwarte vochtplekken, het regende vanaf het plafond en het water liep langs de wanden naar beneden. Ook in de leren bank zaten bruine watervlekken van het vele water wat daar gelopen had en zagen direct dat een van de zijramen niet goed was afgesloten…..shit, shit, shit!!!

We hebben direct ons beklag gedaan bij Roos, maar de algemeen directeur James was nog een paar dagen in het buitenland en zou pas Dinsdag 26-04-22 terug komen. Roos was erg ontdaan en wist zich geen raad met deze situatie!

Wij hebben een gesprek gehad met Wan met de grote vraag waarom hij niet gedaan had wat we hadden afgesproken en wat hij moest doen van zijn werkgever. Hij heeft aangegeven dat hij de raampjes open had gedaan en vergeten was af te sluiten, wanneer hij erachter kwam dat ze nog open stonden en hoelang kregen we er niet uit. Ook niet wanneer dit ongeveer gebeurd was en het enige wat hij vertelde dat de bilgepomp niet meer pompte, de zekeringen er iedere keer uitsloegen en toen de boot maar heeft dicht gedaan en zo laten staan………de eikel!!

Het was ook niet in hem opgekomen om een collega raad te vragen of zijn chef, nee hij heeft bewust niets gezegd en onze boot aan haar lot overgelaten! Er stond bij onze binnenkomst de gehele bilge vol water tot 15 cm onder de vloerdelen, ook de motor heeft vanaf de onderkant gezien 30 a 35 cm in het water gestaan en was ooit eens machinegroen, echter is nu grotendeels voorzien van blazen en roest, roest, roest! Diverse pompen, elektromotoren, kabelgoten met enorme hoeveelheden kabels, dynamo’s en alles wat we nog niet gezien hebben is aangetast en moet gerepareerd of vervangen worden!!

Lang leve de mentaliteit van de Maleisische medewerkers, als het ons personeel had geweest had hij direct ontslag gehad!

Het gesprek met James was Dinsdag in eerste instantie moeizaam, waarbij er ongeveer 5 of 6 medewerkers bij aanwezig waren. Nadat James begreep waardoor een en ander was ontstaan gaf hij de verschillende medewerkers gelijk opdracht om bepaalde zaken de volgende ochtend gelijk te regelen, onder andere de boot gelijk onder de overkapping zetten (hiervoor werd een andere boot gewoon buiten gezet), airco’s voor intern te regelen, een airco te laten installeren op een 40 ft container waar wij dan onze spullen in konden opbergen en voor de volgende dag kwam er gelijk een expert om de schade te inventariseren.

Inmiddels had ik de tweede dag de walstroomkabel gerepareerd, want doordat hij “vergeten” was accu’s ook regelmatig te controleren had de bilgepomp deze leeg gezogen en ik had hem nog zo op zijn hart gedrukt om kijken hoeveel ampère er geladen werd, want boven de 8 a 10 Amp zou hij de kabelhaspel helemaal afrollen…. dus dat was de reden van sluiting en we hebben nog geluk gehad dat niet de gehele boot in vlammen is opgegaan!

Doordat er zoveel water in de boot stond, heeft het zonnetje het water opgewarmd, is gaan verdampen, neergeslagen op het plafond en wanden en ’s avonds bij afkoeling gaan condenseren waardoor het vanaf het plafond begon te regenen en langs de wanden het naar beneden liep en door onder andere de kleding etc. heerlijk werd opgezogen en begon te rotten. Ook alle conserven waren verroest en stond heerlijk te schimmelen, stinken en te verrotten!

De boot werd de volgende ochtend direct verplaatst en stond al bijna geheel in de overdekte hal toen wij om 9.00 uur aankwamen. Vervolgens zijn we gelijk begonnen met uitruimen en weggooien van de conserven en veel kleding die totaal uit elkaar viel. Het werfpersoneel kwam de dag erop met veel mensen om de inmiddels vele gevulde dozen en losse grote spullen met een busje en andere karren naar de grote container af te voeren.

Jaap en Renée van SY “de Ware Jacob” zijn speciaal voor ons vanuit Langkawi naar ons gezeild om ons te verrassen en uiteindelijk ook te helpen met deze misère, heel lief en aardig en dat werd door ons zeer gewaardeerd! We hebben enkele zeilen bij hen aan boord gehesen om te drogen en Jaap heeft veel aan boord geholpen met pakken en sjouwen. Ook zijn we een aantal keer uit eten geweest wat goed voor geest en body was, want meelevende vrienden zijn op zo’n moment van harte welkom.

Ook Fred en Lorie van SY “Kind of blue” lag nog in de haven (wij dachten dat ze allang vertrokken waren) hebben ons geholpen en zijn we ook gezellig mee uit eten geweest.

Eerlijk gezegd heb ik deze week ontdekt dat we Wan niet overal van mogen beschuldigen, want in de kledingkasten aan BB vond ik een aantal teak-doppen die van het dek afkomstig waren. Hoe kunnen deze nu hier in de kast komen dacht ik nog en terwijl ik omhoog keek zag ik dat de afvoerslang welke aan de uitloop van het dek vast hoorde te zitten ongeveer 5 a 6 cm lager bleek te bungelen. Zelfs om te proberen deze weer aan te sluiten lukte niet en er zat geen enkele speling op, dus de enige mogelijke oorzaak is dat deze slang gekrompen moet zijn de inwerking van de zonnewarmte.

Van de werf hebben we inmiddels veel dozen gekregen en zijn dagelijks bezig om alles uit de boot in dozen te pakken en te laten verhuizen naar de airco-container. Paulien is vaak in het appartement druk met het wassen en schoonmaken van de spullen die we meenemen en alles wat vergaan is maken we foto’s van en gooien we gelijk weg. De boot is bijna leeg op enkele kastjes na waar vooral technische spullen in zitten en deze heb ik al gedeeltelijk schoongemaakt om ze aan boord te houden. Zeer frequent heb je deze materialen nodig om wat reparaties of andere gebreken op te heffen en daarom is het handig om ze toch aan boord te houden.

De afgelopen dagen, Zondag tm Woensdag zijn voor het personeel vrij geweest, vanwege Labourday en drie dagen einde Ramadan,

Morgen Donderdag 5 Mei wordt er weer normaal gewerkt en kunnen ze weer een aantal dozen ophalen en in de container plaatsen. Vandaag heeft Paulien op het appartement weer verschillende zaken gewassen en schoongemaakt en ik ben op de boot bezig geweest met uitruimen en schoonmaken van een van de luiken in de gang. Alle diesel jerrycans, reserve pompen en anti-fouling en overige verfblikken uitwendig schoongemaakt en pompen getest. De pompen zijn overleden en de verf moet overgegoten worden in nieuw te kopen blikken anders roesten ze binnenkort door. In de punt heb ik vandaag enkele kasten schoongemaakt en weer ingeruimd en gelukkig ziet dit er weer perfect uit!!

We hopen dat de expert van onze verzekering omgaand komt zodat we een plan de campagne kunnen maken voor de aankomende weken.

We houden jullie op de hoogte en zullen verschillende foto’s bijvoegen op de foto site!!

Tot de volgende keer,

Paulien en René

SY Bounty

HR 46-89

True Blue

Oh wat fijn om na zo'n lange tijd weer wat van jullie te lezen! Onlangs hadden we het nog over jullie, haha.
Maar wat een verhaal, jeetje niet te geloven, echt erg! Hopelijk komt het snel allemaal weer in orde en kunnen jullie weer lekker gaan genieten ! Heel veel liefs vanuit SXM , Ton en Dominique

Joep

Jeetje, wat ontzettend balen! Heel veel sterkte en succes met het schoonmaken en opknappen! Hopelijk genieten jullie ook snel weer van een mooie tijd daar!

BenJ

Wat ontzettend balen dat het zo een zooi is bij terugkomst, was toch niet de planning. Maar hopen dat jullie er met de verzekering snel uitkomen en dat jullie kunnen gaan repareren en opbouwen. Het is dat het zo ver is anders hadden we komen poetsen…sterkte en succes X

BenJ

Na het bekijken van de foto’s schieten de tranen in je ogen, jullie prachtige boot…shitshit

Clairette en Jan

MADRE MIA. , WAT ERG

Peter en Leonie

Lieve Paulien en René, moet je eerst 2,5 jaar wachten om de bootreis weer voort te zetten treffen jullie de boot zo aan! Wat een enorme tegenvaller en pech!
Heel veel sterkte gewenst!
Liefs Peter en Leonie

Henny en Alie

wat een toestand echt verschrikkelijk , gelukkig zijn jullie van het aanpakken , maar dit kun je toch niet bedenken? heel veel sterkte

Joop en Loes

Wat een teleurstelling om je Bounty zo terug te vinden!
Hopelijk doet de verzekering niet moeilijk maar al het werk zal ook nog gedaan moeten worden.
Heel veel sterkte!

Bert en Marion

Beste Paulien en Renee,

Woorden ontbreken ons na het lezen van jullie bericht, VRESELIJK.
In mindere mate hebben wij ook dit soort ervaringen gehad. Je hebt de nijging om "de handoek in de ring te gooien". Moedig van jullie dat je dat niet doet. Heel veel sterkte toegewenst,

Bert en Marion

willy oskamp

Wat een schrik je boot zo terug te vinden. Ook voor mij het blijft toch ergens je kindje.
Veel succes met de reparaties en ik hoop dat jullie toch nog veel plezier van de boot kunnen hebben.
Liefs

Joost

Lieve Paulien en René,
Wat een ramp, zovele jaren zuinig op je schip geweest en het dan zo aantreffen. Ook nog eens de pech om dat onder de slechtst mogelijke klimaatomstandigheden te overkomen. We wensen jullie heel veel sterkte en duimen dat de verzekering zaken zal dekken.

Groet Joost & Belinda

Koos eb Marianne

Leuk weer wat te lezen van jullie maar wat een vervelende situatie. Gelukkig pakken jullie het gelijk goed aan . Sterkte! Wij zijn weer met de camper op stap en gaan morgen met de boot vanuit Toulon naar Sardinie.

Henk en Aaffien

Wat een verhaal. En dat terwijl jullie altijd zo zuinig zijn op jullie spullen! We leven met jullie mee. Heel veel sterkte!

Ben & Heleen

Hoi Paulien & René,
De foto’s zijn schokkend, wat een deceptie. wie had dit verwacht ?
We hopen dat er een passende oplossing komt. De vraag is natuurlijk: hoe lang gaat
dit duren en wie vergoed de schade.
We wensen heel veel sterkte in deze moeilijke periode.
Ben & Heleen

Bert en Bep de Groot

Ach wat een pech, erg balen. Jullie zijn er positief tegen aan gegaan. Respect! Lieve groeten!

Aad en Conny

Wat een teleurstelling om zo terug te komen in deze afschuwelijke situatie.
We wensen jullie heel veel sterkte en succes met het herstel.
Hopelijk werkt de verzekering een beetje mee.

Robert

Wat een misère zeg pffff ook ik heb vaker aan jullie gedacht als ik mijn ritje door Muiderberg reed met lijn 110. We hebben inmiddels onze Dufour 390 Gl alweer 2 jaar. Niks anders als opleveringsproblemen gehad die niet werden verholpen door de dealer te Lemmer. Inmiddels een schikking geaccepteerd en heel veel slapeloze nachten verder hopen ook wij weer een sprankje licht aan het eind van de tunnel te zien. Zo blijkt uit jullie verhaal snap ik jullie gevoel maar al te goed. Sterkte en hopelijk wordt alles 100 procent opgelost om vervolgens weer te kunnen reizen. Sterkte, Hartelijke groet, Robert