RenePaulien.reismee.nl

3 maanden na aankomst in Maleisië

Hallo allemaal,

Momenteel zitten we heerlijk te genieten van een weekje vakantie in Thailand, maar eerst nog even terug naar enkele weken terug.

Het bedrijfje wat zou komen om de verwarmingsunits en brandblus installatie in de motorruimte te demonteren heb ik weg gestuurd toen hij na bijna 3 weken wilde beginnen. Allereerst heb ik hem aangegeven dat als we een afspraak maken hij die moet nakomen of even moet bellen met een goed argument. Daarnaast had ik wat werkzaamheden op een andere boot van hem gezien en dat gaf me de doorslag om niet met hem in zee te gaan.

Inmiddels hebben we wat offertes laten maken en na wat rondvragen op de werf besloten om met een firma uit Kuala Lumpur in zee te gaan. De eigenaar kwam na enkele dagen zijn offerte toelichten en ook met het eerste gesprek had ik al een goed gevoel over deze man/firma. Hij had een goed verhaal, niet commercieel maar technisch en kon en wilde ook de door mij gewenste motortest, zowel na demonteren als voordat de motor terug geplaatst zou worden na een revisie, uitvoeren en mij daarbij uitnodigen.

Inmiddels hebben zijn mannen de motor en de generator gedemonteerd en uit de boot gehesen met een veel te zware kraan, maar er was niets anders op dat moment ter beschikking.

Op de foto’s is ook te zien hoe beide units er niet beter van zijn geworden. Ik ben nog bezig geweest om een te kijken voor een nieuwe Yanmar motor, aangezien we die ook in de vorige boot hadden en zeer goed beviel, een stuk kleiner is en ook nog eens minder lawaai maakt. Jammer genoeg is de levertijd van een nieuwe motor minimaal 8 a 10 maanden, maar het kunnen er ook makkelijk 12 worden, dus die optie hebben we naast ons neer gelegd.

We hebben daarom voor als nog besloten om de motor te laten reviseren, zodat we straks toch een nieuwe motor hebben, maar dan in een oud jasje!

Het teak dek schiet inmiddels ook lekker op, het dek op de salon is vorige week gerubberd en moet nu een week drogen voordat ze dit gaan schuren!! Het is een enorme klus wat die mannen uitvoeren, want ze hebben eerst alle randen langs de buitenkant en om de opbouw pas gemaakt, allemaal handwerk. Gelukkig heeft de chef (Rachid) een goed oog voor details, want sommige delen die zijn mannen hadden gemaakt vond hij niet goed genoeg, terwijl ik sommige fouten nog niet eens had gezien! Ook is hij erg spits op de kwaliteit, dikte, breedte en lengte van het teakhout en heeft inmiddels al veel hout afgekeurd en nieuw laten leveren! Een beter compagnon had ik me niet kunnen wensen en hebben hem met z’n mannen mede daarom al een paar keer mee uit eten genomen. Ook verzorgt Paulien iedere ochtend een kop koffie met koekjes voor de mannen, wat uitermate gewaardeerd wordt! Rachid is gewoon een hele fijne sociale vent, kookt dagelijks voor zijn jongens na een dag hard werken en als er tussen door bij een andere zeiler wat gerepareerd moet worden, geeft hij het geld aan deze jongens! We zijn ook blij dat we met deze firma in zee zijn gegaan, want we hebben van andere zeilers ook al vernomen dat het “goedkopere” teakwerk in Thailand vaak op multiplex wordt aangebracht met maar 5 a 6 mm teak!! Kortom we zijn zeer gelukkig met deze man en firma!

Afgelopen week heb ik ook alle lieren van de kuiprand gedemonteerd, zodat ze de kuip ook volledig kunnen vervangen. Maar voordat ik deze elektrische lieren kon demonteren moest er natuurlijk eerst weer het nodige plafondwerk geopend worden voordat er iets los gemaakt kon worden. Ook nu kwamen we op plekken die we nog nooit gezien hadden en waar het nodige aan het corroderen was geslagen, onder andere de elektramotor van de grote stuurboord lier.

Natuurlijk konden we deze repareren en deze heeft nu grotendeels een nieuwe epoxy jas om de oude behuizing en is weer mooi wit gespoten! We moeten in die ruimte nog wel enkele ventilatieslangen vervangen, want deze waren door het zoute water volledig opgelost. Misschien kunnen we kunststof buizen terug plaatsen, deze zijn wat minder gevoelig voor zout en daardoor blijven alle metalen delen wat gevoelig voor corrosie.

De gehele voetrail die altijd zo mooi gelakt was door zowel de vorige eigenaar als door ons, hiervan was de lak door 2,5 jaar inwerking van de zon helemaal gaan bladderen en ik had ook afgesproken dat we deze volledig zouden laten demonteren om te zien of deze niet aan het rotten was. Gelukkig hoeft er maar een deel vervangen te worden en heeft Rachid alle RVS-railing-staven met epoxy vast gezet in het schip. Vooral langs de silicone-afdichting langs deze pennen kwam er water onder het hout en gaf de blazen in het lakwerk. Ook wordt straks de overgang tussen het houtwerk en het polyester (buiten- en dek-zijde) straks met een flexibele kit afgedicht. De RVS-pennen worden ook met een MS Polymeer afgedicht en alle kikkers en blokken monteer ik straks weer af met butyleenkit er tussen! De resterende lak van de voetrail hebben Rachid en zijn mannen geheel afgekrabd en compleet voor geschuurd. Inmiddels hebben wij op aanraden van Rachid alle oude schroefgaatjes en scheurtjes met speciale ‘flexibele” epoxy dicht gemaakt en geschuurd, geschuurd en geschuurd. Ook de onderkant hebben we nu twee keer in de epoxy gezet en straks wordt de bovenkant in een lichte teakkleur gebeitst, waarna er minimaal 2 lagen epoxy over gaan en vervolgens een aantal lagen Epifanes blanke lak op wordt gezet.

Inmiddels ben ik al even bezig geweest in de motorruimte om deze weer een beetje schoon te krijgen, maar mag/wil nog geen water gebruiken in verband met de lekkage van de schroefaskoker. Deze schroefaskoker heb ik aan de buitenzijde over ca 25 cm ontdaan van zijn polyester omhulsel en nu bleek dat dit omhulsel niet goed gevuld was. Hierdoor kwam er zeewater in de motorruimte, waardoor de schroefaskoppeling enorm corrodeerde. Ik heb dat in eerste instantie nooit gezien, omdat er een in gelamineerde afvoerbuis onder de motor naar de bilge liep. Het kleine beetje water wat hier in de bilge kwam werd er automatisch door de bilgepomp uitgepompt, eerst 1 a 2 keer per jaar en later werd dat frequenter en heb ik de lekkage pas toen ontdekt.

Na onze vakantie in Thailand (als het polyester goed gedroogd is) zal ik dunne vloeibare epoxy vanuit de motorruimte langs de schroefaskoker gieten tot ik het buiten eruit zie komen. Daarna moet ik het gesloopte omhulsel weer gaan opbouwen, zodat het weer in originele staat terug is en ik het buitenste lager weer kan monteren.

Ja en sinds afgelopen Vrijdag 14 Juli zijn we vertrokken voor onze visumrun, aangezien we 20 Juli al weer 90 dagen in Maleisië verblijven. Om een nieuw visum te krijgen moet je het land even uit en bij binnenkomst krijg je als het goed is weer een visum voor de volgende 90 dagen. Wij hebben daarop besloten om na 3 maanden hard werken onszelf te trakteren op een rustig weekje ontspanning in Thailand. We zijn met de huurauto naar het noorden gereden, deze daar geparkeerd, met een taxi naar de grensovergang gebracht en na inklaring in Thailand met een ander taxi naar een hotel gebracht in de buurt van Pak Bara vanwaar de volgende dag de speedboot ferry vertrok naar het eiland Koh Lipe. Daar zitten we in een luxe resort in een mooi houten huisje (zijn noemen het een villa), met eigen terras waarin ons eigen zwembad zit! Heerlijk om regelmatig een duik te nemen en naast de restaurantjes in het dorp, heeft ons resort de beste keuken van het eiland, kortom we zitten hier goed!!

Onze conditie en lijn proberen we een beetje op peil te houden en wandelen daarom regelmatig over de stranden en bezoeken af en toe de fameuze massage bedrijfjes hier op het eiland. Jammer genoeg is het door de nasleep van Covid nog steeds erg rustig op het resort en het eiland, maar dat weerhoudt ons er niet van om te genieten van de heerlijke rust en vrijheid die we nu hebben na bijna 3 maanden 7 dagen in de week gewerkt te hebben!!

Tot de volgende keer,

Groetjes van Paulien en René,

SY Bounty

HR 46 - 89

Frank

Hoi kuip,
Wat jammer dat jullie met zo'n K klus worden geconfronteerd! Hoop dat het maar opschiet en weer een betrouwbaar en met plezier varend verblijf op zee gaat worden! Veel plezier in Thailand! ? ?

Henk en Aaffien

We leven met jullie mee!
Maar bewonderen jullie ook dat jullie zo je schouders er onder zetten om de boot weer in ere te herstellen tot het mooie schip wat het was!
En de week “ gedwongen” vakantie, hebben jullie meer dan verdiend!
Heel veel sterkte en groetjes vanuit Hoofddorp.

Joost

Lieve Paulien en René,

Wat een verhaal, jullie hebben een vracht werk verzet waar je u tegen zegt. Hebben jullie enig idee wanneer er een einde aan komt? Jullie hebben naast de pech met de boot ook de pech dat alles in de wereld moeilijk leverbaar is door allerhande tekorten, dat helpt ook niet.
Hoe is het met Suus? Gaat de zwangerschap goed? En gaat Paulien nog kraamzorgen?

Heel veel succes en sterkte bij het vervolg van de werkzaamheden.

Groet Belinda e Joost

Loes en Joop

Tussentijds hadden we al wat van jullie gehoord maar nu zijn de berichten wat positiever geworden.
Jullie hebben evengoed nog aardig wat te doen.
Geniet van Thailand.
Groetjes van ons.