RenePaulien.reismee.nl

6 weken na terugkomst in Pangkor

Hallo allemaal,

Allereerst bedanken we iedereen voor de vele lieve reacties van het vorige verslag!

Inmiddels zijn we nu ruim 6 weken hier in Maleisië en na de enorme teleurstelling blijft ondanks alle ellende het zonnetje hier toch weer schijnen. Gelukkig hebben we een mooi appartement met drie slaapkamers, echter dit moest nog wel grondig schoon gemaakt worden omdat onze reinheid toch op een hoger niveau ligt dan men hier gewend is. Ook de airco is hier heerlijk, alhoewel we op de slaapkamer deze doorgaans maar 2 of 3 graden lager instellen dan de buitentemperatuur. Ook ons autootje bevalt goed en is helemaal lachen als je weer voltankt voor ca. 12 euro en 30 liter benzine.

Na nog geen drie weken hadden we de hele boot leeg en volledig schoon, zelfs onder de vloer tussen de water- en diesel-tanks en de bilge is ook grotendeels schoon. Bijna het gehele interieur hebben we gedemonteerd, het gehele frame waar de bank zat is eruit geweest, uit alle kasten hebben we de latten die tegen de romp aanzitten gedemonteerd en daarna alles schoongemaakt en natuurlijk er weer schoon en wel ingezet. In totaal hebben we 7 liter schoonmaak middel gebruikt en ruim 1,5 liter alkalische ontvetter.

Van de twee kasten die in de achter slaaphut zitten heb ik de romplatten ook gedemonteerd en schoon gemaakt en aansluitend, omdat deze waren aangetast door het vocht en zwart, afgekrabd en geschuurd. Na ongeveer 10 latten kwam ik steeds meer rotte plekken tegen en heb ik besloten om nieuwe latten bij de dek-leverancier te bestellen. Deze moet ik nog wel even frezen, maar dat gaat goed komen.

Nadat de boot schoon was is Paulien begonnen om in de container de dozen stuk voor stuk leeg te halen, te controleren op wel/niet nog bruikbaar en de rest schoon gemaakt en in nieuwe dozen ingepakt. Daarna de “schone” dozen netjes georganiseerd opgeslagen, zodat we altijd onze spullen kunnen terugvinden en weten welke doos later waar heen moet!

In de container was geen licht, echter in de werkgroep was afgesproken wie wat zou doen …… dus Subra zou o.a. een elektricien aansturen voor de installatie van de verlichting. Na bijna twee weken en veel vragen aan Subra (die het iedere keer morgen zou regelen) heb ik afgelopen Dinsdag James de directeur aangesproken en mijn gal gespuugd over de werkwijze van zijn werknemers! Paulien is inmiddels bijna klaar met de schoonmaak werkzaamheden in de container en de dag nadat ik mijn beklag had geuit kwam hij me vol trots vertellen dat hij de verlichting had geïnstalleerd …… de sukkel!!

Maar goed iedereen maakt zijn fouten en zo leer je je pappenheimers kennen!

Inmiddels hebben we ook de canvasman aangesproken die de nieuwe Bimini van het door ons meegenomen materiaal gaat maken. Hij wilde eerst de oude Bimini opzetten op de boot. Ik heb hem aangegeven dat hij zonder problemen het buizenframe mag meenemen naar zijn werkplaats, zodat hij daar de nieuwe Bimini goed kan passen! Dit was hem te veel werk en had daar geen zin in, maar heb hem wel verteld, dat als de nieuwe Bimini er als een zoutzak zou bijstaan hij niks betaald gaat krijgen voor zijn inspanningen. Zoals gebruikelijk reageerde hij hierop, dat zijn producten dit niet zouden hebben…..

We zullen zien wat en wanneer hij komt met de nieuwe Bimini en als deze er goed en strak uitziet krijgt hij vervolg opdrachten zoals de buiskap en evt. de achtertent.

Afgelopen Zondag hebben we een dagje vrij genomen en met de ferry naar Pangkor eiland gevaren, daar een scooter gehuurd en naar de oostkant in een mooie baai heerlijk geluncht en geluierd. Tot nu toe werken we 7 dagen in de week en zo’n dagje vrij deed ons goed!

Vorige week Zaterdag zijn de mensen van het teakdek begonnen, eerst maken ze alle houten proppen open en draaien er de schroeven uit. Aansluitend de beitel eronder om het gelijmde teak er plankje voor plankje af te halen. Op Zaterdagmiddag zijn ze gelijk met twee mensen begonnen en afgelopen Maandag is er een derde man bijgekomen.

Ze werken ongeveer 12 uur op een dag en 7 dagen in de week, harde werkers in vergelijk met de overige Maleisiërs die hier op de werf aan het “werk” zijn!

Gisteren had ik nog een gesprek met de zoon van de eigenaar, hij is onder andere verantwoordelijk voor de zagerij. Hij had al een en ander aan nieuw teak geleverd, maar dat was maar 10,5 a 11 mm dik, terwijl we hadden afgesproken dat ze 12+ zouden leveren en na leggen/schuren zouden we ongeveer 12 mm netto overhouden. Hij dacht in eerste instantie om mij voor te schrijven wat hij kon en mocht leveren, echter ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik iets anders heb afgesproken met zijn vader en het nog steeds zo is dat wie betaald, bepaalt!!

Door de hoge luchtvochtigheid afgelopen maanden in de boot zijn er veel spullen vergaan of niet meer bruikbaar, zoals kleding, beddengoed, kussen (zowel van de bedden als de bank), schoenen, wandelschoenen, Garmin handheld GPS/Navigatie (wat we als backup aan boord hadden), motor onderdelen, olie en overige filters, slaapzakken etc. etc.

De twee airco’s en de drie ventilatoren die dag en nacht draaien maken het teakhout van het interieur iedere week iets droger, maar er zitten nog steeds vele verkleurde plekken in het hout. Navraag bij Hallberg Rassy om daar het teak deels te laten vervangen/repareren gaat niet omdat ze alleen nieuwe boten produceren. Ze hebben aangegeven dat een werf vlak bij hen wel opties heeft, maar misschien laten we hier in Maleisië toch eerst wat doen. Als ze dit goed doen kunnen we ze meer laten opknappen, dus wordt vervolgd!

Van de week heb ik alle hydraulische slangen van het Furlex systeem (op en afrollen van de zeilen) gedemonteerd omdat de mantel door het vocht losliet en in kleine stukjes naar beneden valt, maar ook in de bilge komt en problemen kan veroorzaken met de bilgepomp. Nadat de boot schoon was heb ik er nu weer een puinhoop van gemaakt, maar is inmiddels alweer grotendeels schoon!

Dan de motor, aangezien deze zover in het water heeft gestaan is er toch water ingekomen, want volgens de specialisten is daar de olie vandaan gekomen die overal onder de vloeren was verspreid. Vorige week zou er een bedrijf beginnen om alvast de twee verwarmings units, de brandblus installatie en overige apparatuur die aan het plafond van de motorruimte zit te demonteren, echter tot op heden hebben we nog niemand gezien, dit is typisch Maleisië!

Zoals andere zeilers ons begroeten bij binnenkomst in de overdekte hal, welkom in Hotel Californië, Je komt binnen maar weet nooit wanneer je er weer uitgaat…..

Voorlopig loopt alles redelijk op rolletjes, af en toe moet je even boos worden en dan gaat het weer. Alleen de hoge temperaturen (vorige week tot ruim 40 graden) en de hoge luchtvochtigheid maken het werk wel een stuk vermoeiender, maar is goed voor de lijn en kunnen we met een gerust hart ’s avonds een heerlijk welverdiend biertje drinken.

Ook gaan we bijna iedere dag gezellig met andere zeilers uit eten en hebben dan veel plezier, want het is zo belangrijk om niet te vergeten dat humor de belangrijkste basis is voor een positieve instelling!!!

We gaan door en tot de volgende keer,

Liefs Paulien en René

Joop en Loes

Jullie hebben nog heel wat werk te verzetten.
Daarbij moeten jullie de "locals" ook nog eens bij de les houden.
Toch lees ik dat jullie de kunst van het genieten hebben weten te bewaren!
Groeten van Loes en mij

Clairette Jan

Nobelprijs voor optimisme is zeker voor jullie .

Mieke

Petje Af.