RenePaulien.reismee.nl

New Cal - New Sealand

Hallo allemaal,

Vanuit een heerlijk warm Whangarei (NZ) even een update van ons, we gaan nog even terug naar Nieuw Caledonië waar we de laatste keer over hebben bericht.

Vanuit Nouméa zijn we de zuid lagoon ingevaren, want wij houden niet zo van steden-bezoek, vooral niet als het erg warm is en erg weinig mooie of aantrekkelijke cultuur is.

De eerste nacht hebben we aan een mooi klein onbewoond eiland geslapen en de volgende ochtend door naar Ile de Pins, waar we in de namiddag aankwamen in een mooie baai en redelijk goed beschut.

Van andere cruisers hadden we gehoord dat het eiland zeer goed op de fiets te ontdekken was, maar de eerste dag zijn we gaan lopen naar het hoofdstadje, echter halverwege werden we door een bewoner in de auto meegenomen omdat hij vond dat het veel te warm was om te lopen! Dit plaatsje zou een supermarkt en een markt hebben, maar de super was gesloten en de markt alleen op woensdagochtend van 5.00 tot ca. 8.00 uur, daarna wordt er door de kooplui wat gekletst en gedronken!

De dagen erna hebben we de fiets genomen en heerlijk rond gereden en diverse dorpjes bezocht, grotten bezocht en diverse baaien bekeken om later evt. te ankeren. Hoe ze het voor elkaar krijgen weten we niet, maar we hebben weer genoten van het echte Franse stokbrood wat zowel in Frankrijk als in bijna al haar departementen voortreffelijk een eenduidig smaakt! Ook hier hebben we verschillende mango’s geplukt, maar waren toch niet van die kwaliteit als degene van Belep!

In de baai met verschillende cruisers gesproken en bijna iedereen lag te wachten op een mooi weerraam om naar NZ te vertrekken, sommige lagen al 3 weken te wachten! Doordat aan het eind van de week de wind ging draaien en qua sterkte zou toenemen zijn we terug gevaren richting Nouméa en halverwege een aantal mooie ankerplekken bezocht waar we ook regelmatig mooie wandelingen hebben kunnen maken (zie bijgaande foto’s van de Bay of Prony en omgeving). Ook hier is goed te zien dat het landschap gehavend is door de vele afgravingen vanwege Nikkel, Kobalt en andere edele metalen.

Na hier nog een weekje te hebben rondgezworven terug naar Noumea om uit te klaren, de laatste boodschappen te doen en klaar maken voor vertrek naar Nieuw Zeeland. Via de email hadden we contact met enkele boten in Ile de Pins en deze zijn op zaterdagochtend vertrokken, ondanks dat de wind niet erg gunstig was.

Zij moesten eerst twee dagen hoog aan de wind richting Fiji varen om daarna de dan wat gunstigere Zuid-Oosten wind te kunnen gebruiken om uiteindelijk in ca. 9 dagen naar Opua (NZ) te varen.

Wij zijn echter op Dinsdagochtend vertrokken en zijn na 7 dagen in Whangarei aangelopen. De tocht was de eerste dagen niet echt aangenaam, hoog aan de wind bij Z-O en 20 a 25 knopen, steile golven van 2 a 3 meter doordat we drie dagen stroom tegen hadden. Al met al geen droomreis om nogmaals te doen, maar ook nu heeft de boot als haar bemanning geen krimp gegeven en zijn we veilig en redelijk snel aangekomen in Nieuw Zeeland.

Vanuit Nieuw Caledonië hadden we al een groot deel van de boekingen voor de overnachtingen voor de tour met Suzanne, Fons en Sep voorbereid en de laatste dingen geregeld in NZ.

Omdat een van de cockpitramen in Suva gesprongen was en deze niet in Fiji vervangen kon worden hebben we twee locale firma’s uitgenodigd voor een offerte, mede omdat het glas iets gebogen is dient dit speciaal gemaakt te worden. Een optie om het gelamineerd te bestellen is niet mogelijk omdat de ruit dan te dik wordt en niet meer past in het profiel.

Uiteindelijk hebben we afgelopen week een aanbieding gekregen, echter voor een prijs van NZ$ 3.460,= excl BTW en montage hebben we deze bedankt voor de offerte. Via een andere cruiser (ook een Hallberg Rassy) hebben we een adres in Auckland gekregen, welke het aan hen veel goedkoper had geleverd, dus we hebben een aanvraag naar ze verstuurd.

Bij terugkomst op de werf de auto’s in Whangarei laten keuren en onze Maxima te koop aangeboden en deze binnen 2 dagen verkocht aan een andere cruiser. We hebben enkele dagen bij de werf aan het ponton gelegen en kon daardoor ook gebruik maken van de werkplaats, want ja onderhoud blijft nodig. Voor de dinghy hebben we een mooie cover gemaakt, zodat deze wat beter beschermt is tegen de intense zon en UV.

Tussen alle werkzaamheden door hebben we ook nog wat mooie wandelingen gemaakt, onder andere bij de Whangarei watervallen en achterliggende bergen, waar we een mooi uitzicht hadden op de stad en omgeving (zie foto’s).

Ook hebben we diverse “oud bekenden” op het eten gehad wat weer erg gezellig was. Voor de rondreis hebben we ook ons licht opgestoken voor een autostoeltje en een campingbedje, he stoeltje konden we van iemand van de werf lenen en uiteindelijk hebben we een nieuw bedje met matras voor Sep en de evt. volgende kleinkinderen gekocht.

Voor de Kerstdagen zijn we verhuisd naar de Marina in de stad, waar we gezellig met andere bekende cruisers een avond op stap zijn geweest naar een Ierse Pub, gegeten bij een Thai en sneeuwballen gegooid bij een buitentemperatuur van 25 – 28 graden. Op Kerstavond doen we gezamenlijk een borrel in de haven en aansluitend een BBQ. De eerste Kerstdag dineren wij met 9 mensen op een van de boten, waarbij iedereen een gerecht meeneemt!

Inmiddels hebben we ook een mooring in Russell gevonden, wat niet erg eenvoudig was, maar het is gelukt. We hebben afgelopen week de eigenaresse van de mooring bezocht in Russell en eea met haar afgestemd. De mooring is in de goed beschutte baai vlak bij de Russell Yachtclub gelegen, waardoor we met een gerust hart de boot kunnen achter laten.

Na de Kerst willen we naar de Bay of Islands varen, zodat we daar alvast aan de mooring kunnen liggen in Russell en hier vieren we ook ergens met enkele cruisers Oud en Nieuw.

Op 7 Januari rijden we naar vrienden in Rotorua, waar we drie nachten blijven en vervolgens naar het Zuider Eiland, waar we op 14 Januari Suzanne, Fons en Sep van het vliegveld ophalen!!

We wensen iedereen hele fijne Kerstdagen en een goed 2018 !!

Met vriendelijk groet,

Paulien en René