RenePaulien.reismee.nl

Het mysterie van de Stinkende Zee

Het mysterie van de Stinkende Zee

Zoals jullie weten varen we nu al meer dan een week op de Grote Oceaan of Pacific.
Ook hebben jullie vast wel eens gelezen of gehoord dat er vaak mensen raar gaan doen als ze langere tijd geen contact meer hebben met hun vrienden, familie of kennissen.
Nou wij kunnen nu ook zeggen, dat we zulke verschijnselen beginnen te krijgen.

Om terug te komen op de aanhef, wij zitten, lopen, kruipen of liggen bij nacht en ontij in de kuip, om lekker te lezen, te kijken, te vissen, op te letten of lekker te niksen.

Sinds afgelopen Maandag zei ik tegen Paulien, ruik jij ook die verrotte vislucht, het is net of er ergens een berg visafval ligt wat gigantisch stinkt.
Ook dachten wij aan van die grote vissersboten die hun vis vangen, schoonmaken op zee en gelijk alles verpakken en invriezen. Als die ergens bovenwinds van ons liggen zou je die ook kunnen ruiken.
Dinsdagavond heb ik aan Jeroen van de Zeemuis via de korte golf radio ook gevraagd of zij die vieze stinkende vislucht roken, maar hij zei van niet en dacht dat er walvissen in onze buurt moesten zitten. Nou, wij hebben al veel walvissen gezien destijds op de Atlantische bij Brazilië, maar we hebben ze nog nooit geroken.

Wel worden wij iedere ochtend verrast met een hoeveelheid vliegende vissen of inktvisjes, die in de loop van de nacht op het dek zijn beland. Meestal loop ik \'s ochtends mijn controle rondje of alles nog in takt is en gooi ik gelijktijdig alle vis weer overboord.
De vliegende vissen wegen niets, zijn vaak ook erg klein, dus daar kan geen lekker vlees aan zitten en de inktvisjes zijn ook te klein om op te eten.
Vooral de vliegende vissen stinken erg, dus dat is geen straf om die zo snel mogelijk over boord te kieperen.

Maar het bleef maar stinken, terwijl we gelukkig deze lucht binnen niet te ruiken was, want slapen naast de visafslag leek ons niet lekker.
Ik heb zelfs al een emmer water uit zee geschept en daar aan geroken, maar nee hoor alles lekker fris en absoluut geen vislucht.

Een ander fenomeen wat ons dagelijks gebeurt, is dat als we met de korte golf radio een bericht (email of weersinformatie) verzenden of opvragen, maar ook wanneer we met deze radio communiceren met andere schepen, onze Iridium telefoon automatisch aan gaat en de ventilator in de kombuis automatisch gaat draaien op half en soms op vol vermogen???

Worden wij nu gek of seniel, is dit de eerder genoemde labiliteit, we begonnen aan ons zelf te twijfelen....

Maar gelukkig vond ik toevallig het mysterie van de stinkende zee....
Er was namelijk een inktvisje in de lus van een tros lijn gesprongen, deze hing aan de reling net naast de kuip aan loefzijde en begon daar heerlijk weg te rotten, met alle stinkende gevolgen voor ons.

Ook de automatisch inschakelende apparatuur komt door bepaalde frequenties die tijdens het zenden vrij komen uit de bekabeling en zo gevoelige apparatuur kunnen inschakelen, dus gelukkig worden wij nog niet seniel of labiel van wat langere tijd op zee.

We hebben afgelopen dagen lekker wind gehad en dag gemiddelden gehaald van 134, maar ook van 169 en 186 Nm per dag!! Reken zelf maar uit hoe hard we gelopen hebben!
De Zeemuis hebben we inmiddels in 6,5 dagen tijd al 210 Nm uitgelopen over een afstand van 850 Nm!!
Dus als iemand een comfortabel schip wil kopen wat ook nog een beetje zeilt, koop dan geen Dynamic 52 voeter, want die lopen niet met een beetje belading.
Wij liggen inmiddels toch wel 15 - 20 cm.dieper vanwege proviand, bier, wijn, onderdelen, diesel, water, en een steeds meer uitbreidende equipement (duik uitrusting etc.), waarbij het gehele schip nu een geschat gewicht van 11 - 12 ton bedraagt!!

Vandaag, 2 mei 2013 om 16.00 uur plaatselijke tijd (Galapagos) moeten wij nog 2012 Nm afleggen voordat we weer land onder ogen krijgen. We hebben
Dit bericht is via de SSB (korte golf radio) naar het thuis front gestuurd, die het op onze website heeft gezet.

Tot het volgende zotte verhaal,

Paulien en René
SY Viskus
04 graden, 23,8 min. Zuid,
105 graden, 43,1 min.West.