RenePaulien.reismee.nl

24-02-2013, Curacao

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar we zijn weer op de boot en hebben na onze winterstop (wat ook leuk was) weer de draad opgepakt en gaan de reis vervolgen.

Op 3 Januari 2013 zijn we terug gevlogen naar Curaçao en werden natuurlijk hartelijk ontvangen door Tante Diny, waar we \'s avonds weer lekker gezellig hebben gegeten en werden bijgepraat over de dagelijkse zaken op en rondom Curaçao.

De volgende dagen hebben we hard gewerkt in de smorende hitte om de boot weer vaarklaar te maken en de oude laag anti-fouling eraf te krijgen en een nieuwe primer en coating op te zetten, welke hopelijk voor enkele jaren zal houden (Jotun Seaquatum).

Jammer genoeg bleken de O-ringen voor de roeras niet te passen, ondanks ze gekocht te hebben bij de werf, want deze wilde we vervangen net voor de tewaterlating.

Er werd een speciale truc toegepast om de roeras er voldoende uit te halen op de lanceringswagen, (zie foto) echter we konden niet het water in, paniek en getracht de goede O-ringen ergens op het eiland te krijgen.

Na veel zoekwerk was er een specialist bereid de volgende ochtend om 07.00 uur enkele O-ringen voor ons op maat te maken, zodat we gelukkig toch nog snel het water in konden, temeer daar we de volledige slip blokkeerden!

We zullen het maar niet meer hebben over de verwensingen en de extra kosten, daar hadden we geen tijd meer voor want later op de dag zouden we ons eerste bezoek van het vliegveld ophalen en moesten de boot nog omvaren naar het Spaanse Water!

Theo en Maria kwamen netjes op tijd aan en dat was gelijk het startschot voor enkele gezellige weken, want aansluitend kwamen Suzanne, Fons, Marijke, Femke, Rogier en Puck en als laatste Ellis en Hans.

Met Theo en Maria hebben we veel dingen op het eiland gezien, gesnorkeld, gevist en we zijn met deze landrotten ook nog naar Klein Curaçao gevaren, waar we een nachtje hebben gelegen. Maria vond het heerlijk om voor of na het ontbijt even te genieten van het heerlijke zwemwater rond de boot, Theo gaf meer de voorkeur aan zijn hengel en hij heeft zelfs een ruime maal voor de BBQ bij elkaar gevangen, wat heerlijk was! Natuurlijk hebben we samen nog een heerlijk glas champagne gedronken, want ja dat is traditie!

Ook het Seaquarium hebben we bezocht en op de laatste avond samen met mijn tante Diny nogmaals uit eten geweest.

De foto\'s geven een nadere indruk.

Een dag na Theo en Maria werd het bezoek afgewisseld door Suzanne, Fons, Marijke, Femke met verstekeling, Rogier en Puck.

We hadden voor hen een huis gehuurd op de Grote Berg en Marijke is al die tijd gezellig bij ons aan boord geweest. Het was wel een georganiseer om iedere dag op tijd elkaar te treffen, nadat we natuurlijk eerst een verfrissende duik en ontbeten hadden.

Samen met Suus en Fons hebben we 2 duikdagen gehad en zijn inmiddels in het bezit van onze Padi-brevet (de originele worden ons nog toegestuurd).

Ook de onderwater camera van Paulien is voornamelijk door Fons bemand, mede omdat wij nog instructies tijdens het duiken kregen en hij heeft enkele erg mooie plaatjes geschoten.

Ook nu hebben we enkele strandjes bezocht en veel gesnorkeld, zandkastelen met Puck gemaakt (vast oefenen voor later), slavenmuseum bezocht en nog veel meer leuke dingen gedaan!

Inmiddels kregen weer steeds meer ervaring met het rondleiden van ons bezoek, waardoor we als reisleider hoge ogen zouden kunnen gooien, maar we willen hier echt niet blijven, op een eiland waar de mensen liever niet willen werken en meer uitkijken naar de mogelijkheden van een uitkering. Erg slim zijn de meeste ook niet en rekenen kunnen ze al helemaal niet, alleen wel als het om hun eigen portemonnee gaat !!

Op dezelfde dag dat Suus en Fons etc. vertrokken, kwamen Hans en Ellis aan, die ook weer deels in het huis zouden 'wonen' waardoor wij beide wat meer 'vrijheid' hadden.

De eerste week hebben we Willemstad bezocht, de winkels onveilig gemaakt, een mooie camera voor Hans en een nieuw horloge voor mijn verjaardag gekocht. Natuurlijk wilde Ellis onze coup bijwerken en heb ik met Hans wat klusjes (electronica) op de boot gedaan, terwijl Ellis zich heerlijk liet verbranden in dit zonnetje.

Vrijdag hebben we uitgeklaard, aangezien de Grib-files voor het weekend redelijke wind voorspelden en zijn ze aan gemonsterd en Zaterdagochtend op weg naar Bonaire.

Door de pillen die ze geslikt hadden hebben ze de vissen niet gevoerd, het was een pittige tocht en \'s middags om 16.00 uur kwamen we op Bonaire aan.

Gelijk de snorkels opgezocht en genoten van het mooie heldere water en de vele mooie vissen.

Zondag en Maandag hebben we de carnavalsoptocht gezien en op zoek geweest naar een auto of scooter, echter door de carnavalsdrukte was er niets te krijgen. Pas de volgende ochtend hebben we een auto kunnen huren en hebben in een halve dag de meest belangrijke attracties op Bonaire gezien.

Bonaire is de moeite waard om te bezoeken mits je van duiken en snorkelen houdt, verder is er niet veel te zien en te beleven.

Woensdagochtend zijn we terug gezeild met een lekkere wind op de kont.

Na de inklaring op Curacao zijn we Vrijdag naar Westpunt gegaan en het grootste gedeelte van de Noord/Westkust gezien, evenals het slavenmuseum.

In de laatste week hebben we diverse strandjes bezocht, Ellis heeft in het Seaquarium nog met de dolfijnen gezwommen en ik heb met Hans nog wat klusjes op de boot gedaan, terwijl de dames aan het winkelen waren.

Op Donderdag de 21ste hebben we samen met Diny, Hans en Ellis weer op het vliegtuig gezet en kregen we op Vrijdag Thijs, Fanneke, Max en Oma Yvonne op bezoek. Op het Spaanse Water met Kapitein Max op de Viskus gevaren, want buiten was het te ruig.

De laatste dagen zijn we druk bezig om de windvoorspelling te volgen, onze voorraad weer aan te vullen, want we willen begin van deze week richting Panama zeilen.

Sterkte allemaal met het winterse weer in Nederland en wij zullen wat zonnestralen naar jullie doorsturen,

Groetjes Paulien en René,

SY Viskus