RenePaulien.reismee.nl

21-08-2012, Domburg Suriname deel 2

Hallo allemaal,

Morgen gaan we vertrekken naar Trinidad en zijn 2 maanden hier in Suriname geweest in plaats van de eerder geplande 2 weken.....

De weerverwachting voor de komende dagen is gelukkig weer verbeterd, want we wilden eigenlijk afgelopen Zondag vertrekken naar Trinidad, maar er was een hurricane die net boven Trinidad zou langs trekken en we veel tegenwind konden verwachten.

2 weken terug zijn we voor 4 dagen het binnenland ingegaan op de Boven-Suriname rivier.

De weg van Paramaribo naar Atjoni langs het Brokopondomeer is nu helemaal geasfalteerd, dus scheelde dat een hoop gehobbel, stof en tijd.

Met de korjaal de rivier op en na ca. 2,5 uur kwamen we aan in Boto Pasi, waar we tegenover het dorp in een Hotel/Lodge verbleven.

Daar nog een aantal leuke gezellige Nederlanders ontmoet en daarmee was het 's avonds gezellig een biertje drinken en verhalen uitwisselen.

De volgende morgen hebben we met de reisleidster (Kitty van www.oerwoudtoers.nl) en een plaatselijke gids een wandeling gemaakt van Boto Pasi naar Pikin Slee, dwars door het bos en deels langs de rivier.

Het leuke was dat Kitty vanuit het verleden vele mensen in de verschillende dorpen kent waardoor we veel meer contact met de plaatselijke bevolking hadden.

Ook hebben we nog een schooltje bezocht waar we nog enkele schoolbenodigdheden hebben afgegeven, wat met open armen werd ontvangen, want zij krijgen geen subsidie van de overheid in verband met hun geloof.

In Pikin Slee hebben we eerst een heerlijke lunch gekregen van traditioneel gekweekte producten zoals zoete aardappel, gebakken cassave, amsoi, rijst en vis uit de rivier (gebakken). Daarna een rondleiding met een gids die ons in iets gebroken Nederlands tekst en uitleg gaf, maar het wel leuk deed.

Vandaar uit weer terug naar de rivier gelopen en met de korjaal terug naar het hotel/lodge in Boto Pasi.

Na het diner (erg goede kokkin hadden we) hebben we een film gezien uit 1926 hoe het leven toen op de rivier en omgeving was. Om heel eerlijk te zeggen is er erg weinig na 90 jaar veranderd, op de mobieltjes en buitenboordmotoren na. Onvoorstelbaar dat men nog steeds zo leeft en eigenlijk niet geïnteresseerd is in een stukje vooruitgang, ja men wil wel alle luxe maar men is te lui om er wat voor te doen.

De vrouwen doen in het dorp al het werk, huishouden, koken, wassen, kostgrondje (moes tuintje) bijhouden, terwijl de mannen of in de stad 'werken' of goud aan het zoeken zijn.

De rest van de mannen houden zich bezig met de dorpspolitiek, zo heb je één Gran Man voor enkele dorpen, iedere familie (bestaande uit meerdere gezinnen) heeft een afgevaardigde per dorp als Kapitein welke alle zaken bespreken en regelen. Deze Kapiteins worden voor het leven benoemd en na overlijden wordt er in familie beraad een nieuwe Kapitein aangesteld.

In de dorpen wonen ook de families (van de vrouwen kant) allemaal bij elkaar in een groepje.

De dag er na zijn we met een korjaal helemaal de rivier opgevaren tot de oorsprong van de Suriname rivier, waar een grote waterval is die gevoed wordt door 2 andere rivieren, de Gran Rio en de Pikin Rio, beide komende uit Brazilië.

Eerst hebben we daar nog enkele dorpen bezocht, de plaatselijke smid gezien (zie foto), enkele families gesproken en langs de waterkant gepicknickt. Daarna lekker in de watervallen gelegen en een heerlijke watermassage gekregen.

Daarna weer terug naar Boto Pasi en onderweg kwamen we een begrafenisstoet tegen in bootjes, compleet met trommels en pauken, iedereen met een wit hoofddeksel.

De laatste dag eerst nog wat op het resort geluierd en daarna per korjaal weer richting Atjonni en met de auto weer teruggebracht naar Domburg waar ons bootje gelukkig nog op de zelfde plek lag.

De week ervoor was de boot in een bui van het anker geslagen en enkele honderden meters richting Paramaribo verhuisd.

In tussentijd hebben we aan de geleende auto van Allan (de vader van Pascal) enkele reparaties uitgevoerd zoals de pomp van de stuurbekrachtiging, olie en filters vervangen, spanbeugel aircopomp laten lassen, band laten plakken en binnen en buiten geheel laten reinigen (lijkt wel weer nieuw!!).

Ook alle 3 consumptie-accu's van de boot hebben na ongeveer 1 jaar vervangen, want de rotzooi die ons op de Canarische is verkocht functioneerde bijna niet meer en hopen dat de nieuwe accu's net als de voorgaande weer 10 jaar meegaan!

De onderdelen voor de motor zullen we in Curacao kopen, aangezien deze iets meer kosten dan 25% van de ons aangeboden prijs in Nederland (hoe zo belachelijke prijzen in NL??)

Vanavond hebben we met de meeste zeilers en Nederlandse vrienden die hier wonen of werken nog een lekker biertje gedronken en gaan straks lekker slapen om morgen weer gezond en fris op te staan voor de 500 mijl (bijna 1000 km) naar Trinidad!!

Groet uit een leuk en gezellig Suriname en tot het volgende verslag,

Paulien en René

SY Viskus.

Inge

Wat weer een heerlijk verslag van jullie belevenissen! Goede overtocht gewenst en ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal!

Liefs
Inge

John en Jose

Mooi verhaal en behouden reis naar Trinidad en de groeten van oude collega Margret (?) Genee van de bloedtransfusie waar ok nu zit.

marco en jantien

wat een belevenissen! Hebben het met veel plezier gelezen! de foto's erbij ook zo mooi. die kindertjes stelen je hart natuurlijk enne.......hebben we ff gemist dat jullie opa en oma gaan worden? Of was dit een hint naar jullie kinderen? De foto in de waterva is ook prachtig. jullie weten dat het Marco zijn wens is om naar suriname te gaan. Waarom weet ik niet; gewoon een gevoel. Maar zelf denk ik meteen aan spinnen. denk dan dat het 'misschien wel meevalt', maar bij het zien van die enorme spin....bbbbrrrr...vind jullie wel echt stoer hoor! ga nu ff terug lezen, want ik liep wat achter. net clairette op de mail gehad en ook zij maken momenteel een grote oversteek. wensen jullie een heeeele goede reis! lieve groet uit Hellevoetsluis.

Sander

Voor een ieder die het leuk vind; bovenstaande is de link om de Viskus te kunnen volgen, bij hun oversteek nu vanaf Suriname naar Trinidad. De oude link functioneert niet meer.

Groet Sander