RenePaulien.reismee.nl

28-07-2012, Domburg Suriname

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, maar wij worden ook steeds luier en genieten des te meer van de vrijheid en omstandigheden, maar laten we beginnen bij ons laatste verhaal en we vertrekken Donderdagmiddag 14-06-2012 om ca. 14.00 uur vanuit Frans Guyana richting Suriname.

's Middags op zee hadden we zeer goede wind en jammer genoeg werd dit in de nacht tot nihil gereduceerd en moest de motor weer bij. Ook omdat we weer het voordeel hadden van een lekkere stroom mee arriveerden we Vrijdagavond al bij de aanloop van Paramaribo en zijn we de Surinamerivier op gevaren. Om ca. 02.00 uur waren we het zat en hebben voor het dorpje 'Morgenstond' het anker laten vallen en na een afzakkertje heerlijk geslapen.
De volgende ochtend met het tij mee naar Domburg gevaren, waar we de boot om 13.30 uur aan een mooring hebben aangelegd.
Eerst de buurt een beetje verkennen, geld uit de muur trekken en een lekker koud biertje 'Djogo' drinken (dit is een grote fles ijskoud Parbo bier van 1 liter die je met deze temperaturen drinkt als een 33 cl flesje).
's Maandags werden wij om 07.30 uur opgehaald door Dhr. Ro de Vries (een goede vriend van Allan (de vader van Pascal) en netjes bij de vreemdelingen politie afgezet. Hier onze Crewlist (in 3 voud) laten stempelen en met de bus terug naar het centrum van Paramaribo voor een toeristen visum, daarna weer retour naar de vreemdelingen politie voor de stempel in het paspoort (geldig voor 1 maand en max. tot 3 maanden verlengbaar).

's Middags kennis gemaakt met de vader van Pascal, geluncht en Allan heeft ons later weer bij Ro afgeleverd, die ons weer terugbracht naar Domburg.

Dinsdag is de huisbaas van Sander (Erik) aan boord geweest en was zeer onder de indruk van alle techniek aan boord en gaf te kennen eerst een gedegen opleiding te moeten volgen alvorens met zo'n boot te kunnen varen.., nou ja ....

Woensdag heeft Allan ons opgehaald en naar Samaracca gereden waar hij een mooi huis heeft met veel grond en fruitbomen en daar heerlijk Roti gegeten. René heeft hem nog wat advies gegeven voor reparatie van zijn Hydrofoor-installatie (drinkwater drukpomp), tractor en maai/ploegmachine. In de middag kregen we een auto van hem mee, zodat we mobile zouden zijn.

Er liggen nog een aantal Nederlandse zeilschepen hier in Domburg op anker, incl. 2 Franse zeilers. Meestal is het om 17.00 uur 'happy hour' op het plein aan de waterkant en komen ook enkele andere Nederlanders die hier in de visfabriek werken (directie) gezellig een biertje drinken en de verhalen van de dag worden dan uitgewisseld.
Het is weer heerlijk om gewoon Nederlands te kunnen spreken en het is vooral erg gezellig.

Ook Helen en Ernestien ( de vrouw van Erik en haar zuster) zijn aan boord geweest en hebben bij ons spaghetti gegeten of hun leven er vanaf hing, vooral Ernestien kon maar moeilijk haar 'buikje' voldoende vullen, maar het was erg gezellig om ook hen weer even te spreken en te zien.

Inmiddels zijn we een aantal keer in Paramaribo geweest, op zoek naar dingen voor de boot en voor ons zelf, maar is niet altijd even makkelijk te vinden als het al te vinden is!!

René heeft inmiddels de maaier/ploeg machine geheel gedemonteerd bij Allan thuis en de onderdelen besteld in NL, welke een zoon voor hem gaat meenemen.
Ook een van de buitenboordmotoren heeft René gerepareerd en als de gelegenheid daar is gaan we een keer een dagje uit hengelen op een van de rivieren.

De Suzuki die we te leen hebben gekregen heeft enkele mankementen en getracht via de vele autosloperijen de onderdelen te krijgen, echter na een dag hard zwoegen niets gevonden. Nieuwe onderdelen zijn hier alleen op bestelling te krijgen en op Zondag kregen wij als Bakra's (witte blanken met erg veel geld in de ogen van de Surinamers) een aanbod voor een deurklink van plastic en een houder voor de veiligheidsgordel voor SRD 300,= (ongeveer Euro 75,00), echter dit is zo duur dat we voor het zelfde geld of minder in NL nieuwe kunnen bestellen !!

OP 1 Juli werd hier Keti Koti (afschaffing van de slavernij) gevierd en zijn we naar Paramaribo gegaan om dit gade te slaan. Zeer veel mensen dansen, eten, drinken, feesten, dan in de traditionele kleding, begeleid door bandjes of auto's met veel te veel decibels, maar erg leuk en gezellig! We hebben enkele foto's bijgevoegd.

Allan had voor ons een verzinkerij gevonden, waar we het anker en de gehele ketting opnieuw hebben laten verzinken. Deze was door de tijd, slijtage en aantasting van het zoute water veranderd in een bruine hoop roest, wat veel roestvlekken gaf in de ankerkluis en de boeg . Men heeft het anker enkele malen opnieuw moeten doen, omdat het opgebrachte nikkel slecht te verwijderen was uit de holtes maar het eindresultaat mag er zijn. Van de visfabriek hadden we een extra stuk ketting geleend en daar hebben we samen met ons 2e anker (Fortress) op gelegen tijdens het verzinken van het Bruceanker en de ketting.

Inmiddels hebben we het anker ook nog voorzien van een extra 2-componenten slijtage coating en liggen weer rustig achter het veel zwaardere anker en volledige ketting.

Ik wilde ook nog een verlenging van de giek realiseren, zodat de grootschoot niet meer tegen de achterkant van de bimini staat te schavielen en kreeg hiertoe de mogelijkheid bij de mensen van de visfabriek, die wel konden lassen en materiaal zouden hebben.
Men zei me wel dat ik er zelf bij zou moeten blijven, anders kwam er niet veel van terecht en na vele uren (soms ergerlijk lang wachten om niets, vooral omdat deze mensen geen eigen initiatief nemen) heeft men mijn tekening in RVS uitgevoerd en met TIG gelast, nou ja....
Ik neem het onderdeel straks mee naar Nederland en laat het door RVS-Aalsmeer (Kees er komt weer een klusje voor je aan) opnieuw lassen, zodat het echt aan elkaar zit!

Na de komst van de zoon en schoondochter van Allan, dus na aankomst van de onderdelen heb ik de maai/ploegmachine weer gemonteerd en alle bestelde onderdelen correct geïnstalleerd. Daarna moest de aandrijfmotor weer worden geplaatst en bij het verrijden van deze motor zat plotseling mijn grote teen van mijn linker voet tussen de vloer en de motorsteun, het geen niet de bedoeling was. Resultaat was een teennagel die voor ca. 5 mm was afgescheurd en de rest onder die nagel ook, waardoor de mobiliteit van ondergetekende opeens zeer beperkt werd, met alle gevolgen van dien......

Ook de boot heeft zijn onderhoud nodig en inmiddels zijn we daar druk mee bezig, de romp en de opbouw moet weer opnieuw in de was, deels ook gecleand worden, al het
Rvs-werk moet weer ontroest worden, de motor heeft een lekkage bij de warmtewisselaar, de bijboot begint steeds meer te lekken en inmiddels zijn de 3 compartimenten van de dinghy doorgeslagen en is nu 1 compartiment geworden.
Dit betekent waarschijnlijk einde verhaal en we hebben voorgenomen om in Trinidad een nieuwe dinghy te kopen, welke speciaal geschikt is voor het vele UV-licht.
De lekkages zijn inmiddels al zo heftig geworden, dat we iedere dag de boot moeten oppompen, ondanks alle reparaties die ik afgelopen dagen iedere keer op een andere plek heb moeten uitvoeren!

Ook de lekkage van de warmtewisselaar van de motor was een spécialité, want zoals gebruikelijk gaat niet alles van een leien dakje en brak er een bout af. Uitboren en met een linkse tap eruit draaien ging niet, uiteindelijk geheel uitgeboord, een overmaat aan schroefdraad getapt, nieuwe RVS-bout erin, maar het grootste probleem was dat de aluminium behuizing door het zoute water aangevreten is en op de deksel-passing ongeveer 3 mm scheef is weggevreten. Natuurlijk geen Yanmar dealer in de buurt en met veel kunst en vliegwerk zit het spul weer dicht en heeft geen lekkage.
Mogelijk is deze lekkage begonnen doordat voor de warmtewisselaar de 14 schoepbladen van de vorige impellor (waterpomp) de zaak afdichten, daardoor een te hoge druk ontstond en de zaak naar buiten is gaan vreten. (Zie bijgaande foto's)
We gaan in ieder geval de warmtewisselaarbehuizing, compleet met uitlaatspruitstuk vervangen om straks niet op de Pacific voor verrassingen te komen te staan.

Afgelopen weekend zijn we met de vader van Pascal (Allan) wezen vissen op de Coesewijnenrivier en hebben met de hengel jammer genoeg niets gevangen.
Wel hebben we de nodige lol gehad, overnacht ergens midden in de rimboe in het huisje van een oude (reeds overleden) vriend van hem geslapen, wat bewaakt wordt door Robbie een leuke Javaan/Hindoestaan. Deze man was daar al sinds half Mei en had tot wij kwamen nog geen andere mensen in het bos gezien. Hij was zo gastvrij dat hij gelijk zijn 'slaapkamer' ons aanbood en naast zijn eigen bedje op de grond stond er in mum van tijd een 2 persoons bed en een 2 persoons matras op de grond. John de hulp van Allan bleef die nacht buiten in de hangmat slapen en wij lagen en de hangmatras...., naast ons Allan die de nacht ervoor maar 1 uur had geslapen en die nacht alle opties van de (zoals de Surinamers het uitdrukken) van de Bruynzeel houtzaagmolen heeft laten horen!

Robbie doodt zijn tijd door wat ananas te verbouwen, naar een krakkemikkig autoradiootje te luisteren, wat te roken, te eten en te slapen.
Eten en drinken krijgt hij eens per 2 maanden uit de stad en moet dit zelf ophalen op een bepaald punt in de rivier, vis vangt hij in fuiken en voor de rest is het zitten.........
Als energie voorziening heeft men het huisje uitgevoerd met een zonnepaneel en een accu en wij hebben hem beloofd wat LED verlichting te sturen als dank voor zijn gastvrijheid.

Komende weken gaan we hier nog wat dingen in het binnenland bekijken en verwachten dat we binnen 2 - 3 weken het anker zullen ophalen om naar Trinidad af te reizen!
Morgen 28-07-2012 is mijn moeder jarig, wordt 90 jaar, en een ieder die het leuk vind haar een kaartje te sturen moet dit gewoon doen, Mevr. M. Kuipers, Teslastraat 18, 2014 KM, HAARLEM.

Groet vanuit een tropisch warm Suriname,
Paulien en René
SY Viskus

Mieke en Ron.

Reizigers,
O,o wat een leven.
Blijft een feestje om alles te lezen.
Groet vanuit Workum

peter en nel

Wat prachtig dat het jullie lukt om het allemaal zo rustig aan te doen en kunnen genieten van alles wat er te genieten valt. Op deze manier is het waarschijnlijk heel lang veel te houden. Veel plezier verder en tot de volgende update.

ria dijkstra:-)

Hallo schatten, dat is genieten om al die mooie verslagen te lezen!
Wat een rijkdom om zo te kunnen reizen en zoveel culturen te mogen zien en te delen met elkaar! Wij kijken weer uit naar het volgende verslag. Geniet van de trip in de jungle!
Gr: Jan &Ria xxx