RenePaulien.reismee.nl

24-04-2012, tussenstop in Caravelas.

Hallo allemaal,

Het is al weer ruim 3 weken geleden dat we hier aankwamen in Brazilië, maar ondanks de grote temperatuurverschillen hebben we niet stil gezeten.

Allereerst hebben we de boot wat schoon gemaakt, ondanks de dekzeilen die we hadden aangebracht. Een dekzeil heeft Roberto voor ons nog vervangen, want deze was helemaal verpulverd door de inwerking van de zon.

Daarna lekker alles laten luchten, koelkast aangezet en wat drinken koel gezet... en dat was nodig!

Natuurlijk diverse vrienden in Bracuhy bezocht en maandagmorgen gelijk met Roberto naar de RVS-werkplaats in Frade waar de nieuwe pijp van de windmolen aan de oude gelast moest worden.

Dit was wonderwel geen enkel probleem en werd voor ons uitgevoerd terwijl wij naar de supermarkt gingen.

's Middags de windmolen geïnstalleerd en de nieuwe bekabeling gelegd (was 2 x 2,5 mm2 nu is dit 2 x 6 mm2 geworden).

Tevens de regelaar voor de windmolen en de weerstanden gemonteerd en de volgende dag samen met Roberto en Paulien de molen opgezet.

Het grote verschil met de vorige molen (Rutland 316) is dat deze molen (Superwind) veel minder vibratie en resonantie geeft, nu goed beveiligd is tegen ongelimiteerde toerentallen bij harde wind en vooral omdat deze veel meer vermogen afgeeft (was 0 - 5 Amp, nu 0 - 30 Amp, natuurlijk afhankelijk van de wind). We hebben de molen zelfs zonder de schuimrubber demper (ontwerp Renz Pijnenborg) gemonteerd en geeft nauwelijks geluid in de boot. Door een speciaal profiel van de rotorbladen maakt de molen ook bijna geen lawaai extern.

In de elektra ruimte hebben we de grotere (zuivere sinusvorm) omvormer gemonteerd en kunnen nu 1000 Watt met een piek tot 1800 Watt omvormen van 12 V DC naar 230 V AC.

Hierdoor kunnen we bij voldoende stroom uit de zonnepanelen en windgenerator de boiler opwarmen zonder de motor te starten, zodat we toch lekker warm water hebben om te douchen, de afwas en de was.

Na ca. 2 weken waren al deze (en nog meerdere kleine klusjes) gedaan en werden we uitgenodigd door Roberto om zijn zus en zwager te bezoeken in San Antonio de Pinhal, in de buurt van Sao Paulo.

Hiervoor hadden we een auto gehuurd want om dit met zijn eigen oude Honda te doen was geen echte optie. Gelukkig kregen wij een grotere auto dan we gereserveerd hadden voor dezelfde prijs, nu incl. airco en vooral grotere motor, wat in de bergen toch erg plezierig was.

Roberto had voor ons een mooie route uitgestippeld en tegen de avond kwamen we aan bij zijn zus, waar we gelijk ontvangen werden met champagne en gekookte Pinhal-noten.

Quintin en Maquita zijn 2 leuke vriendelijke mensen en aangezien Quintin kok is geweest had hij voor ons lekker gekookt en vloog de avond om.

In de tuin hebben zij een klein huisje staan met badkamer, keuken en 2 slaapkamers, dus ons bedje stond gespreid. Heerlijk geslapen, vooral omdat daar de temperatuur aangenamer was en veel minder vochtig (nacht ca. 17 graden C en ca. 50% luchtvochtigheid)

Na 2 dagen gezelligheid, mooie toer in de omgeving gemaakt te hebben en verwend te zijn, vertrokken wij zondagochtend weer naar Bracuhy.

Alweer een mooie rit door de bergen, vooral omdat wij bijna geen verkeer hadden en deels langs de kustwegen terug gereden.

In Bracuhy hebben we nog wat laatste klusjes afgemaakt en de boot verder geprepareerd om te gaan varen. De onderkant was met een laag van ca. 5 cm zeepokken, oesters en meer van dat gespuis aangezet en hebben dat samen met Roberto, een duiker uit de haven grotendeels eraf gekregen. De antifouling is grotendeels verdwenen, maar men heeft daar geen optie om de boot er uit te halen, dus nu zoveel mogelijk blijven varen.....

Mede omdat het zo warm was in de haven, we hadden bijna geen wind doordat er een grote boot naast ons lag met afdekzeilen, hebben we besloten om voor de haven voor anker te gaan. Dat was heerlijk en weer een stukje vrijheid terug, die je in een haven niet vindt!

Het water is heerlijk warm en we hebben op anker het gehele onderwaterschip met Scotch Brite nabehandeld, waardoor we nu weer een mooi glad huidje hebben.

Bij Roberto aan boord heb ik nog een nieuwe Garmin plotter gemonteerd en een nieuwe stuurautomaat, waardoor hij ook weer zo blij was als een klein kind met zijn nieuwe speeltjes.

Op zondagmiddag 15 April werden wij door Pasini uitgenodigd voor een afscheidsetentje, aangezien het bij ons aardig jeukte om weg te gaan.

Dit etentje was erg gezellig en mede door de windvoorspelling hebben wij om 16.15 uur het anker gelicht en met een goed windje naar het meest noordelijke puntje van Ilha Grande gevaren waar we om 20.00 uur het anker hebben laten vallen. Onderweg hadden we af en toe snelheden van 10,4 knopen, dus zowel wij als de boot heeft er weer zin in!

Maandagochtend om 6 uur weggevaren en met ondersteuning van de Yanmar zeilen (voorspelde wind-sterkte en richting kwamen niet tot uiting) naar Rio de Janeiro gevaren, waar we om 16.00 uur aankwamen. Getankt, in Niteroi op anker en 's avonds met Susy en Renato uit eten geweest, erg gezellig en ook hier afscheid van twee leuke mensen genomen.

Dinsdag van Rio naar Cabo Frio gevaren, daar geslapen en Woensdag om 10.00 uur vertrokken richting Archipelago dos Abrolhos, ca. 400 mijl.

Het voorspelde windraam was gunstig, echter ook nu hebben de Yanmarzeilen veel werk moeten verrichten, maar uiteindelijk kwamen we Zaterdagochtend om 10.00 uur aan bij de aanloop van Caravelas en zijn daar naar binnengelopen de rivier op.

Het plaatsje zelf hebben we nog niet bekeken en gaan we straks doen, maar we zijn hier naar uitgeweken ivm de wind voorspelling (noord 4 - 6 Beaufort) die nu wel uitkomen, dus de goede beslissing genomen.

Jammer genoeg hebben we hier geen internet aan boord en proberen dit verhaal straks bij een internet café te plaatsen.

Voor de verandering heb ik weer eens een virus op mijn laptop opgelopen, ondanks een goede virusbeveiliging. Dit virus had de virusbeveiliging uitgezet, kon de beveiliging niet meer aanzetten en ook de Windows herstelfunctie werkte niet meer, zodat ik de hele zaak maar weer heb geformatteerd en op nieuw aan het installeren ben! Ach ja zo blijf je bezig.....

Als de wind van de week ons weer gunstig gestemd is, willen we proberen bij Salvador of nog hoger uit te komen, we laten het jullie weten in het volgende bericht!

Groeten van Paulien en René

SY Viskus

Inmiddels hebben we het stadje bekeken, er is hier niet veel te doen, vooral veel armoede en zoals in Bahia normaal is wordt hier weinig gewerkt en veel gefeest.

Internet hebben we nog steeds niet en gisteren was het internetcafé open, maar geen internet, mogelijk dat er vandaag wat is, we zullen zien.

Ook het weer is aan het veranderen, we hebben vannacht ontzettend veel regen gehad en de windvoorspelling is tot nu toe slecht, dus het kan zijn dat we hier nog wel even gedwongen moeten blijven liggen!!

Groet,

Paulien en René

SY Viskus

Inge

Zit ik net aan jullie te denken komt dit bericht binnen! Fijn wat te horen en wat hebben jullie alweer veel en nuttig werk verricht..., geniet en onwijs veel plezier, wacht op goede wind, dan maar een extra boek op de e-reader lezen.....
Kus Inge

Renz & Godeliva

mooi dat jullie weer varen, en nog mooier die windmolen, dat die het zo stil doet dat mijn demper niet meer nodig is, ben er jaloers op.
veel goede wind gewenst
groet
Renz & Godeliva

clairette

Het avontuur is opnieuw begonnen en ik wens jullie veel plezier . dikke kus

Ella en Erik

He he, eindelijk verder. Maar goed ook want anders zouden jullie het zeilen verleren;-). Nu wachten op knappe wind ( zoals julllie zelf zeggen) om verder te gaan. Wij wachten op een goed weergat om naar de Azoren te gaan vanuit St. Maarten. Tot.........

Dikke kus,

Ella en Erik