RenePaulien.reismee.nl

Bracuhy Brazilie, terugkeer op de boot

Halloallemaal,

Jan heeft ons vrijdagochtend op schiphol afgezet om 6.00 uur omdat we om 8.00 uur naar Parijs zouden vliegen.
Bij het inchecken hadden we ons eerste probleem, we mochten geen 2 maar max. 1 koffer/tas a 23 kg meenemen, dus moesten we voor 2 tassen extra betalen....
Alleen als je je reis begint in Brasil, mag je per persoon 2 x 23 kg meenemen, jammer maar waar...

Wij netjes ingecheckt, een en ander gekocht in de Tax-free en om 7.15 zaten wij in de kist. Krijgen we daar te horen dat er mist is op Parijs en de vlucht max. 30 minuten later zal starten. Uiteindelijk zijn we 10 minuten later aangekomen als oorspronkelijk gepland, maar daar we tussen Schengen landen vliegen, waren we nog niet voor internationaal ingecheckt.
De ellende begon, omdat Fransen nog steeds niet uitblinken in organiseren en er een enorme rij stond voor de paspoortcontrole en later voor de koffer/persoonlijke scanner.
Vooral bij de laatste was de chaos compleet, want er werden steeds meer mensen voor gelaten die naar reeds wachtende vliegtuigen moesten, uiteindelijk werden ook de passagiers voor Rio naar voren gehaald en begonnen de overige wachtenden steeds meer te protesteren, waarbij de autoriteiten volledig over hun toeren raakten tot scheldpartijen etc.

Uiteindelijk na veel wachten mochten wij er door, kwamen we aan bij de gate, echter deze was al gesloten. Volgens de stewardes was de laatste bus al 10 minuten geleden vertrokken en de kist was gesloten. Er stond wel een vliegtuig aan de gate, maar ja dan weet je niet beter. (dit bleek dus de kist te zijn waar wij mee zouden vliegen om 10.00 uur)
Wij werden door een van de grondstewardessen meegenomen naar een andere balie, waar ons ticket omgeboekt zou worden. Deze omboeking bleek dus te zijn van 10.00 uur s ochtends naar 23.30 uur in de avond...... Er was geen mogelijkheid om via Sao Paulo naar Rio te vliegen, dan wel dit wilden ze niet en waren wij gedoemd om ruim 12 uur op het vliegveld rond te hangen!

Uiteindelik zijn we niet naar Parijs gegaan, omdat we de handbagage niet konden achterlaten en hebben ons vermaakt met spelletjes en communicatie naar jullie en Roberto!

Wij kwamen om 5.45 uur aan in Rio en het duurde vrij lang voordat we uit de kist mochten, op naar de douane en de federale politie.
Intussen hadden wij Roberto al een smsje gestuurd, dat we iets later zouden zijn en stonden in de rij bij de federale politie. Paulien was de eerste en even later kon ik naar een andere balie voor het visum, gelukkig was ik snel klaar maar Paulien stond nog steeds te wachten. De beambte zat maar te kijken in zijn computer en iedere keer iets in te tikken, terwijl ik achter de balie van haar werd weggestuurd. Na ongeveer 10 benauwde minuten kreeg ook zij een stempel en mochten we door naar de bagageband.
Daar de tassen opgehaald, allebei een kar met 2 tassen en wat handbagage en deze controle was probleemloos, we mochten zo doorlopen. Samen met Roberto eerst een kopje koffie gedronken en rustig op reis naar Bracuhy. Onderweg in Angra dos Reis hebben we de boot bij de douane vrijgemaakt, echter deze man begon weer te zeuren dat we maar voor 6 weken een vrijstelling konden krijgen, Deze geaccepteerd en we zullen later wel zien of dit nodig is om te verlengen of dat we doorvaren naar Recife en dit daar verlengen.

De boot zag er voor de rest goed uit, Roberto had een van de dekzeilen vervangen, aangezien die door de zon volledig uit elkaar was gevallen.
We zijn nu druk bezig om alles weer op orde te krijgen en gaan morgen naar de RVS-lasser om de windmolenpaal aan te laten passen.
Jammer genoieg hebben we geen internet op de boot en zit ik nu achter de pc van Roberto om jullie te informeren.
Daardoor kunnen we ook niet zo makkelijk skypen, maar we melden ons als dit kan!!

Groetjes,
Paulien en René

SY Viskus

Joop Groskamp

Begint weer goed, wel blijven lachen!

Marianne en Koos

Ook toevallig, we hadden het gister (met de boot weer naar zijn plekje in de haven varen) over jullie - dat we al een tijdje geen berichten hadden gehoord. Jullie zaten dus in Nederland.
Nou spannend begin weer zo met al dat gedoe, maar alvast een goede terugreis!
groetjes,
Marianne en Koos

Henk en Aaffien

We hopen dat jullie deze ellende weer gauw vergeten, ik kan me zo voorstellen dat het weer spannende momenten heeft opgeleverd. Jullie zijn nu in ieder geval bij de boot en geniet nu maar volop hoor. We gunnen het jullie zo!
Groetjes van Henk en Aaffien.

Inge

Het is en blijft een groot, gezellig avontuur! Lekker genieten en heel veel plezier!

Kus Inge

Ella en Erik

Geen enkele reis gaat over rozen;-) maar wat jullie meemaken slaat werkelijk alles. Welkom terug in jullie huisje en geniet ervan!

Pieter Kommerij

Hallo Rene en Paulien, We hebben elkaar destijds in Niteroi (Charitas) ontmoet (Catamaran Onda Boa, ik ontving van jullie een tas vol met zeil tijdschriften...fantastisch). Ondertussen zeilen we op dit moment in de buurt van Ilha Bela (ca 40nm ten zuiden van Ilha Grande)... ga wat reparaties plegen in Paranagua en daarna weer naar het noorden (we gaan dit jaar de Refeno doen (regata van Recife naar Noronha) en vervolgens naar Trinidad. Veel plezier en geniet van Ilha Grande en Paraty... Groejes Pieter en Cristina. SV Onda Boa. Blog www.sailingoceanofdreams.blogspot.com