RenePaulien.reismee.nl

Rio de Janeiro, 27-06-2011

Hallo allemaal,

Het is al weer enige weken geleden dat wij onze laatste email hebben verzonden, zelfs de kinderen kregen vragen of alles nog wel goed was met ons!

We kunnen jullie gerust stellen, het gaat ons gelukkig nog steeds erg goed!!

Eind Mei zijn we hier weer aangekomen en werden gelijk door Susy (de van oorsprong Engelse dame) verwelkomt en uitgenodigd voor een voorstelling in het Theatro Municipal in Rio de Janeiro. Het bleek een ballet uitvoering te zijn, wat wel aardig was, maar het interieur van het gebouw maakte het tot een zeer geslaagde avond.

Helaas hadden we geen fototoestel bij ons, maar misschien komen we er nog wel een keer en dan laten we jullie ook meegenieten.

De eerste dagen zijn we druk bezig geweest met het inbouwen van de gecontroleerde watermaker (deze loopt gelukkig nu perfect). Ook de stroomtoevoer van de dynamo is opgelost, dit bleek zoals de NL-specialisten zeiden inderdaad een slechte aarding te zijn.

Voordat we vertrokken hadden wij de boot grondig met gif gespoten in verband met enkele kakkerlakken en jammer genoeg bleken er toch nog enkele onze gifaanval overleeft te hebben.

Deze kwamen we tijdens de schoonmaak weer tegen en zijn begonnen met het volgende offensief.

In het eerste weekend zijn we samen met Susy en haar man Renato naar het eiland Paqueta gevaren in de baai van Rio. Dit is een klein eiland zonder auto's maar wel met paard en wagen,fiets tuk-tuk of fiets gereden wordt. Alleen de vuilniswagen maakt hier een uitzondering op.

Zondag ochtend hebben we een rondrit met paard en wagen over het eiland gedaan, daarna een concert in de kerk meegemaakt, aansluitend de lunch gebruikt in het Casa Cultura waar 's middags enkele muziekanten gezellige Samba-muziek speelden.

We hebben 2 dagen heerlijk op het eiland gewandeld en zijn 1 dag met de pont naar Rio geweest, waar we de oude stad hebben bekeken.

Donderdag weer terug naar Niteroi om het gerepareerde grootzeil in ontvangst te nemen en Vrijdag is de mast eraf gehaald om de verstaging te vervangen.

Dit heeft enige voeten in de aarde gehad, aangezien de man in Salvador ons de verkeerde materialen had geleverd. Zelf hadden we vanuit NL al enkele aanvullende spanners, vorken en platen meegenomen, echter bij de démontage van de rolfok bleek het door hem geleverde spul totaal verkeerd te zijn.

Na enkele dagen rondvragen en hulp gekregen van vele clubleden vonden we uiteindelijk iemand die ons probleem kon verhelpen. Het onderdeel van de rolfok is naar een fabriek gestuurd en daar heeft men een speciale aanpassing gemaakt, waardoor we de voorstag weer (nu met 10 mm staaldraad) konden monteren. Dit heeft bijna 2 weken geduurd voordat het onderdeel terug was.

In de tussentijd hebben we de rest van de verstaging ook vervangen en het hek van de boot gedemonteerd en laten aanpassen met dikkere ringen en montagepennen van 16 mm ipv 10 mm.

Aangezien er weer een pen van 10 mm gebroken was hopen we dat met deze verzwaarde pennen het probleem voor goed verholpen is.

Verder hebben we nog veel groot onderhoud aan de boot gedaan (wat ik normaal gesproken in de winterperiode thuis deed), dus poetsen, ontroesten, in de was zetten.

Af en toe hebben we onszelf een dagje vrij gegeven en hebben we de Corcovado (Het Christusbeeld boven de stad Rio), de stranden van Capacobana en Ipanema (vele frango's picanto met hun minuscule bikini's) en een van de vele forten in de baai van Rio bezocht.

Ook zijn we samen met Susy de bergen van deze baai ingegaan en hadden hier een prachtig uitzicht over onze baai en de stad Rio op de achtergrond.

Vanaf dit punt wordt er ook zeer frequent gestart door para-gliders, wat we straks ook met Suzanne en Fons willen gaan doen.

Uiteindelijk is afgelopen maandag het onderdeel geleverd en de mast is Woensdag weer terug geplaatst op de boot. Ik bleek toch iets te voorzichtig te zijn geweest met de lengte van de voorstag, want deze kon ik niet op spanning krijgen met de zijverstaging, waardoor we hier voor de haven het voorstag weer losgemaakt en de stag 10 - 12 mm ingekort hebben.

Nu staat alles er weer stevig op, de zeilen zitten er weer op en alle spullen zijn weer gemonteerd op het hekwerk.

De planning is dat we hier morgenochtend weggaan en nog even in de Marina in Rio gaan liggen ter oriëntatie in verband met het bezoek van Suzanne en Fons, zodat we 's avonds makkelijk de stad in kunnen.

Daarna gaan we door naar Ilha Grande en horen jullie weer verder van ons.

Als iemand nog eens een website wil laten maken, dan kan ik je de onderstaande link aanbevelen van Ella en Erik, die hiermee wat inkomsten proberen te genereren voor hun zeiltrip. http://www.erikwebdesign.eu/

De link staat ook onder 'Links' op onze website.

Groeten van Paulien en René

SY Viskus

Rio de Janeiro

PS. We hebben ook nog een nieuw Brasil telefoonnummer.

Als jullie ons willen bellen kan dit voordelig via budgetbel voor Euro 0,06/minuut, draai dan:

0900 1230276, volg de instructie op en draai dan ons nummer 21 8346 1703 en afsluiten met een hekje.

Voor uitgebreide instructie zie http://www.budgetbel.nl/

Ella en Erik..

He, he.... Eindelijk tijd genomen en gevonden om weer een verhaaltje te plaatsen:-). Hebben jullie al gekeken of het Spaanse of Braziliaanse kakkerlakken zijn? De laatste blijken zeer lui van aard te zijn. Ondanks alle tegenvallers is het fijn te lezen dat jullie huisje weer op orde is en jullie verder kunnen gaan. Geniet ervan!

Het weer zit hier allemaal niet mee, of verkeerde wind of veel te hard. Maar deze 2 koekwousjes gaan elke dag de zee opzoeken om Ella wat meer aan te leren zodat ze meer zelfvertrouwen krijgt. Het gaat wel allemaal super hier, al missen we jullie aanwezigheid ( lees; slap geouwehoer, het vele gelach, het eten van Paulien en technisch gebrabbel van René.) O ja... en de scheten en de boeren;-)

Jose en John

Hallo Paulien en Rene,

Goed te horen dat alles weer geregeld is rond het schip. De foto's spreken boekdelen; jullie genieten volop en hebben never a dull moment.
Veel plezier met Suus en Fonz.