RenePaulien.reismee.nl

Salvador de Bahia, 31-03-2011

Hallo allemaal,

We zijn nu een week in Salvador de Bahia en hebben gelukkig weer het nodige meegemaakt.

Allereerst zijn we ongeveer 2 dagen bezig geweest om in te klaren, ondanks de reeds ingevulde documenten die de havenmeester tegen betaling voor ons had gemaakt . Anders had het misschien wel een week geduurd, want er wordt bijna nergens Engels, Frans of Duits gesproken!

Met de verstaging is het Braziliaanse tempo van pappen en nat houden begonnen en we zijn nu zo ver dat we nog steeds niets hebben en nog niets weten. Als alle toezeggingen uitkomen, horen we waarschijnlijk morgen iets meer en duurt het dan nog minimaal een week voordat er onderdelen uit USA ingevlogen zijn en dan moet een en ander nog samengeperst worden.

Dus we zijn hier nog wel 1,5 - 2 weken, maar we gaan morgen of Zaterdag het anker lichten en hier de baai verder verkennen, want er zijn eilanden genoeg.

De stad hebben we in enkele dagdelen bekeken en vinden het welletjes met deze warmte.

Gisterenavond werden we nog onprettig verrast, doordat er iemand tegen onze boot was aangevaren, waardoor aan Stuurboord een scepter onder 45 graden op de boot stond.

Hierdoor was de rand waar de scepter op staat knap beschadigd en de gelcoat lag her en der verspreid op het gangboord.

Natuurlijk ligt de dader weer op het kerkhof en heb ik gisteravond gelijk maar weer de zaak gedemonteerd, de scepter weg gebracht om de 16 mm montage pen recht te laten zetten of te voorzien van een nieuwe. Vandaag heb ik de gelcoat weer gerepareerd en gepolijst, dus weer een dag zonder een Dull Moment!

Van enkele mensen hebben we gehoord dat de blauwvintonijn een Wahoo is, nou in ieder geval was hij erg lekker!!

Zoals het er nu uitziet komt Sander ons binnen nu en 2 weken (gezellig!!!) bezoeken, omdat hij klaar is met zijn junior-co-schappen en pas eind Mei met zijn co-schappen gaat beginnen.

Hij komt naar Salvador en zullen met hem naar Rio de Janeiro en Ilha Grande zeilen en mogelijk het binnenland met hem gaan bezoeken!

Geniet allemaal van het mooie weer, dan doen wij dat ook en tot de volgende mail!!

Groetjes van Paulien en René

Salvador de Bahia, Brazil,

SY Viskus

kees en anja

hallo rene en paulien,
kun je er geen norseman opzetten dan hoef je niet
te persen en het is een stuk goedkoper.
kan sander uit holland menemen

Jef Van Steenbergen

Was ik even vergeten te vertellen in men ander berichtje naar jullie: jullie kunnen via je iridium telefoon gratis berichten versturen .De mensen die je een berichtje versturen doen dit via www.iridium.com en jullie antwoorden gewoon via reply to sender op jullie Iridium naar hun emailadres.Misschien wisten jullie dit al maar indien niet is het een knap systeempje om gratis in contact te blijven met de thuisblijvers.Groetjes en je weet het als je in de buurt moest komen,jullie zijn welkom en ik spreek wel Portugees. zeiljachtjef@gmail.com

Tony en Jaklie van de jakker

Hallo René en Paulien,

Proficiat met je oversteek. We gaan regelmatig als we internet hebben eens op jullie site kijken. We zitten momenteel in Point a Pitre. We jullie wat meer van ons weten; kijk dan eens op onze site: www.jakker.be.
Misschien dat we mekaar nog eens tegenkomen, wie weet.

Vele groetjes van Jaklien en Tony