RenePaulien.reismee.nl

Salvador de Bahia, 26-03-2011

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik jullie allemaal nog bedanken voor de felicitaties en leuke reacties op onze site tijdens onze oversteek!! Geweldig!

De vorige update hebben wij vanaf de Atlantic gestuurd en waren toen nog van plan om in een keer door te steken naar Ilha Grande, ca. 100 mijl onder Rio de Janeiro.

Daar de windvoorspelling op een gegeven moment weer een periode van weinig tot deels tegenwind opgaf, hebben we de koers verlegd naar de kust van Brazilië, echter 2 dagen voordat we ergens zouden aankomen, constateerde ik dat het SB-onderstag problemen vertoonde.

De 8 mm dikke staalkabel is ter plaatse van de pers-terminal (de houder waar de staaldraad in geklemd zit) gedeeltelijk gebroken, waardoor er een grote kans bestaat dat de mast overboord gaat als de kabel geheel breekt.

Hierdoor hebben we de verstaging en de mast zo min mogelijk 'belast' door voor de buien te reven. Dit is al de 2e verstaging, want vorig jaar hebben we in Spanje het andere onderstag moeten vervangen, echter hier was de oorzaak een verkeerde buiging in de gewalste terminal.

De grote vraag is nu natuurlijk waarom deze verstaging kapot is gegaan en hoe dit te voorkomen? Andere vraag is gelijk, hoe staat het met de hoofdverstaging en kunnen we hiermee binnenkort het zelfde verwachten??

We zijn, zoals via Yotreps aangegeven, naar Salvador de Bahia gevaren en daar probleemloos aangekomen. Tijdens onze laatste zeemijlen hier de baai in werden we op zijn Zuid-Amerikaans ontvangen met veel vocht, niet van de drank maar met regenbuien waar in Nederland gelijk een weeralarm voor gegeven zou worden.

Het naar binnen varen was daarom extra vervelend, want het was donker, veel in en uitgaande schepen, harde wind ZW 7 met zeer hoge golven, zicht van ca. 100 - 150 meter, bril die continue bedekt was met regen, stad op de achtergrond met veel lichtvervuiling, dus de boeien waren zeer slecht te zien.

Uiteindelijk zijn we met behulp van de elektronische zeekaart goed naar binnen gekomen en om 23.45 uur UTC lagen wij voor anker.

Daarna hebben we eerst wat gegeten, heerlijk een glas wijn erbij en om 01.00 uur ging Paulien naar bed en zou ik nog even een mailtje naar de kinderen maken, Yotreps updaten en dan ook naar bed. Uiteindelijk maakte Paulien mij om 02.00 uur wakker, want ik lag met mijn hoofd op het toetsenbord te slapen.

Na heerlijk mijn bed in gekropen te zijn, werd ik een uurtje later weer gewekt door de boot, die door de wind gedraaid was en toevallig op een ondiep stuk terecht gekomen was, ondanks dat we vooraf een rondje hadden gedraaid.

Boot verlegd en een gat in de dag geslapen, vooral omdat de regen nog steeds met bakken uit de hemel kwam en we weinig zin hadden om ons te laten natregenen voor de inklarings-facalitieiten.

Aan het einde van de middag was het weer wat opgeklaard en zijn we op weg gegaan naar de Federale Politie vanwege de inklaring en ons visum. Daar aangekomen bleken deze maar tot 16.00 uur te werken en maandag zijn we de eerste die geholpen kunnen worden.

Ook de captainerie gaf geen gehoor, want we moesten eerst alle andere formaliteiten gedaan hebben, voordat zij ons willen of kunnen inschrijven.

Onderweg hebben wij bij een bank wat geld opgenomen en hebben ons daarna op een terrasje tussen tientallen Brazilianen genoten van een lekker koud glaasje bier, eten, live muziek en vooral genoten van de Braziliaanse manier van leven! Wat zijn wij in Europa dan een paar stijve harken!

De meeste mensen zijn hier wel arm, maar zeer behulpzaam en vriendelijk. Men spreekt hier alleen bijna geen Engels en alleen maar Portugees met een Braziliaans accent, dus conversatie is niet altijd even eenvoudig. Wat we tot nu toe gezien hebben van de oude stad is dat de meeste gebouwen erg slecht zijn onderhouden, veel mensen wonen echt in krotten of vervallen bouwsels, behalve de 'new' town, waar de torenflats van waarschijnlijk de bedrijven tot hoog in de hemel reiken.

Vandaag hebben we getracht wat fruit en groente te kopen, maar dat is hier in de oude stad bijna niet te koop, alle inwoners gaan hier met hun auto naar de shopping-centra's buiten de stad. Daarbij zijn de winkels hier op Zaterdag om 13.00 uur al dicht, dus laten we ons vanavond weer verwennen in een restaurantje of op een terrasje.

Inmiddels heb ik ook al de nodige navraag gedaan voor nieuwe verstaging, maar mogelijk dat ik hier wel een nieuw onderstag kan laten maken en kan vervangen, maar aangezien ze hier geen kraan hebben, kan ik de hoofdverstaging so wie so niet vervangen. Hiervoor moet de mast in een kraan rechtop gehouden worden, anders valt deze alsnog overboord!

Voor de statistici onder ons hierbij nog wat basis gegevens van onze oversteek:

Afstand: 2.180 mijl = 3.924 km

Zeiluren: 433 uur = 18,04 dag

Gemid. Snelheid: 5,03 mijl/uur

Motor uren: 88 uur = 3,67 dag

De Windpilot stuurautomaat heeft het leeuwendeel gestuurd, alleen als we op de motor voeren, heeft de Autopilot ons de goede weg op gestuurd.

Voor de rest is alle apparatuur het blijven doen, ik heb 1 keer onderweg de watermaker op een schommelende boot deels moeten demonteren om de keerklep te vetten.

De aangroei onder de boot is enorm, ondanks dat we in Mindelo de boot nog ontdaan hebben van de baarden, zeepokken en ander aangroeisel, in de hoop dat er onderweg niets zou bijkomen.

Het tegengestelde is hier echter gebeurd, mede door het warme water!

Onze ' milieuvriendelijke - antifouling' heeft hier weinig effect en is allen maar goed geweest voor de portemonnee van de verfleverancier.

We gaan hier op zoek naar het ergste gif om daarmee de onderkant te behandelen, want alle boten van hier hebben bijna geen aangroei, dus er is nog hoop!

We hebben enkele foto's van de vangst bijgevoegd en we horen graag wat voor vissen het zijn geweest! Wij dachten dus een blauwvintonijn en een zeesnoek, we horen het graag van de specialisten!

Groet vanuit Salvador de Bahia,

Paulien en René

SY Viskus

PS. We leven hier met 4 uur tijdsverschil (wintertijd), dus jullie slapen al weer bijna als wij dit bericht versturen.

Ron en Mieke

Even 'n kort berichtje..

Gefeliciteerd met de veilige overtocht.
Geweldig zoals jullie dat hebben gedaan..
De foto's spreken voor zich. Gelukkig dat de mast bleef staan.
Nu eerst genieten en uitrusten....
dan weer aan de gang met de reparatie van het wand.

Veel plezier en geniet.,

Ron en Mieke

SY Marian

Peter Prins

Gefeliciteerd, wat een prestatie!! Wat moet dat na 21 dagen weer een lekker gevoel zijn: weer met twee benen op de grond! Zijn jullie al uitgeslingerd?
En die 2 vissen? De naam weet ik niet, maar de een is minder giftig dan de andere! Sterkte dus. En succes met het oplossen van de technische problemen, maar eerst uitgebreid nagenieten van de overtocht en lekker op adem komen.

Marco en Jantien

Fantastisch!! Jullie hebben een goede oversteek gehad! We hebben jullie op de voet kunnen volgen; hartstikke leuk! De verstaging: je schrikt je toch rot! gelukkig toen nog maar 2 dagen te gaan. En die vis is volgens mij ( en ik ben geen vissenkenner) een eng beest. Een haai!! Haha! Op Culatra hebben we met elkaar al haai gegeten; was deze ook lekker? Paulien, ik wil wel alles horen over de wekpotten, de snelkookpan etc. , hoor!
marco is vandaag jarig; ik heb voor een weeshuis gekookt; het is prachtig weer, bovendien zondag, dus zoete inval. Althans, daar rekenen we op.
No Agenda en Loveley Rita zijn hier ook geweest; heel gezellig was het. We hebben gezongen en gitaar gespeeld en erg gelachen........een beetje Braziliaans.....hoewel, nee, wij Europeanen zijn idd. stijve harken. We hebben er nl. niet bij gedanst.
We genieten van jullie berichten en vinden het super dat jullie helemaal daar aan de overkant zitten!
Nu de Anne-Mare nog.
14 april vertr we weer en hebben eerst reunie op Culatra. Zonder jullie helaas, mar voor jullie liggen er andere mooie plannen!
Veel liefs van ons.

Ella en Erik

Weinig viskenners hier, maar is een Wahoo. Een baby wahoo;-) Die grote trekken jullie net zo makkelijk weer een andere richting op.
Echt prachtig wat jullie doen en weinig mensen kunnen zo met en van elkaar genieten. Voorlopig houden we per mail meer contact met elkaar. Als we alles hier moeten plaatsen hebben jullie een 2e blog;-)

Liefs, Ella en Erik.
ps. Sander, Suzie en Fons...... ook de groetjes van ons;-) Verrek, dat rijmt ook nog.

Joop en Loes Groskamp

Gefeliciteerd met de geslaagde oversteek, een hele prestatie! Drie weken lang alleen maar dobberen is toch echt niks voor mij. Daarbij de angst dat de mast kon omgaan lijkt me bijzonder onprettig.
Zonder de later ontvangen foto's had ik echt niet geweten waar je het over had, "verstaging"?
Jullie mogen van gelukspreken dat hij het gehouden heeft.
Jammer dat jullie net te laat zijn aangekomen voor het carnaval! Veel plezier daar aan de overkant en we wachten jullie verdere avonturen af.
Groeten van Loes en mij,
Joop

Loren & Matthijs

Hey Paulien & Rene, zo te lezen een mooie oversteek gehad ! veel plezier daar aan de overkant. ook mooie foto's , maar wat doet een mens midden op de plas met een horloge aan zijn pols ? ( een zonnetje schieten?)

Groeten Loren & Thijs

kees en anja

goed gedaan mensen,we liggen bij culatra en zijn
aan het proefvaren.we hadden problemen met de zeilen van meneer de vries.(sukkels)verder alles ok .wij eten gewoon makreel.groeten en veel plezier
kees en anja(tokeh baroe)

Heleen en Ben

Geweldig wat jullie gepresteerd hebben. Nu maar lekker genieten van het swingende land Brazilie. Er is daar ongetwijfeld veel te zien en te beleven.
En tja, wat voor vissen zouden het kunnen zijn, is je vraag. No tengo puta idea.

Groetjes,
Heleen en Ben

Anky en Tom

Geweldig met jullie prestatie en erg fijn dat jullie veilig
zijn aangekomen. Ook ik weet niet wat voor soort vis het,maar hij ziet er wel gevaarlijk uit met die tandjes.
Geniet verder van jullie reis en de groetjes van Anky en Tom