RenePaulien.reismee.nl

Update vanaf het water

Hallo allemaal,

Wij hebben de afgelopen (2 weken al) heerlijk gevaren, wat jullie op de site via Yotreps heb kunnen zien. De eerste dag hadden we een beetje pech met de scheur in het grootzeil, maar na (zelf)-reparatie op een van de zuidelijke Kaap Verdische eilanden zijn we, na daar ook een nachtje geslapen te hebben in de baai, alweer aan de grote overtocht begonnen.
Vele draai winden maakte onze her-start niet eenvoudig, maar in de loop van de middag kregen we uiteindelijk toch de voorspelde wind en liepen we ruim 5,5 - 6 knopen richting Brazil.

De eerste dagen op zee is voor ons beide toch wat oncomfortabel, want Paulien is dan erg gevoelig voor zeeziekte en ik loop ook met een knoop in mijn maag en voel me ook niet 100%.
Maar gelukkig na 2 - 3 dagen is het van beide over en kunnen we ook binnen onder zeil alles doen.
Het wachtlopen gaat zonder problemen en ondanks alle aanbevelingen van andere zeilers en de adviezen in de boeken, hebben wij geen vast schema, ook niet voor de tijden dat er gegeten en gedronken moet worden.
Meestal begin ik met mijn wacht in de avond en gaat Paulien om ca. 22.00 uur haar kooi in. Als ik moe begin te worden en me ogen niet meer open kan houden, maak ik Paulien wakker en die neemt het dan van mij over. Voor haar geldt het zelfde, als ze het zat is, wisselen we elkaar af, zodat ook een deel van de ochtend 'geslapen' wordt.

We voelen ons hier wel bij en de enige verplichting die we ons zelf hebben opgelegd is het radio contact met meestal Nederlandse mede zeilers om 20.30 uur, daar wisselen we de posities uit, gebeurtenissen van de dag en kunnen er technische zaken uitgewisseld worden. Erg leuk om dan toch even met anderen weer te kunnen communiceren en te horen hoe het de ander vergaan is.

Mogelijk hebben jullie ook gehoord dat we een grote vis gevangen hebben (waarschijnlijk een blauwvintonijn) met een lengte van 1.30 mtr en een gewicht van 14 kg. De foto's zullen we straks op de site plaatsen en dan mag iedereen ook aangeven wat voor vis het is!
We hebben de afgelopen dagen dan ook veel vis gegeten en Paulien heeft er bijna iedere dag iets anders van weten te maken. De koelkast is nu bijna leeg en ik ga mijn hengel weer prepareren voor de volgende vangst.
We komen niet om van honger en dorst, want er staat voor ongeveer 3 tot 4 weken eten in Weckpotten klaar! De Seranno ham die we aan het bot gekocht hebben is perfect. Meestal snijden we 's middags een paar plakjes van de ham af voor bij de lunch of als tussendoortje, heerlijk en altijd lekker vers. Jammer dat er geen alcoholische versnapering bij geserveerd wordt, maar we hebben ons zelf wel een glaasje wijn bij het eten gegund.

Afgelopen 5 dagen hebben we erg veel met de Yanmar-zeilen moeten varen, aangezien er geen, weinig of een beetje tegen wind was. Dat wisten we van te voren, want het gebied rond de evenaar staat bekend om zijn zo genoemde Doldrums (wind stiltes).
Ieder beetje wind wordt benut, maar vandaag (19-03) was de wind echt op en erg warm (35 -36°C) en bijna de hele dag op de motor gevaren. Zo gauw als er iets wind is, zetten we de halfwinder of de spinaker op om daarmee de motor uit te kunnen zetten, want alleen het kabbelen van het water ligt beter in het gehoor dan de hele dag het gedreun van de motor.
We zijn wel blij, dat we ruim 200 ltr extra diesel aan boord hebben, anders hadden we niet zoveel op de motor kunnen varen.
Vanmiddag heb ik de laatste voorspellingen binnen gehaald en maandag krijgen we gelukkig weer wat meer wind, ENE 4.

Tot nu toe koersen we af op Rio de Janeiro (Ilha Grande), om vandaar uit weer stap voor stap naar boven te gaan, maar als de wind ons niet gunstig gezind is varen we eerder naar de kant en zien we wel hoe en wanneer we verder naar het zuiden afzakken.
Tot nu toe hebben we al 1567 Nm afgelegd en naar Ilha Grande is het nu nog 1184 Nm, nog ca. 1,5 week varen. Dit gebied moet een eldorado zijn voor zeilers, zwemmers, surfers, strand liefhebbers, snorkelaars, duikers, wandelaars, met vele eilandjes, natuur gebieden, schoon water, no stress, groene omgeving en natuurlijk lekker weer...

Over het weer hebben we absoluut niet te klagen, afgelopen 2 weken hebben we bijna iedere dag zon gehad, de temperaturen zijn overdag nu ongeveer 32 - 35 graden en 's nachts ongeveer 26 - 28 graden. Om te slapen zonder wind is erg warm, maar met een beetje bries door de slaaphut gaat het goed.
Zowel gisteren als eergisteren hebben we de 's middags om ca. 16.00 uur de motor uitgezet, de zeilen naar beneden en hop in je blote kont de plomp in gesprongen. Je hoeft hier niet bang te zijn dat je met de kop op de grond duikt, want het is hier ongeveer 4.800 mtr. diep, bijna blauwer dan blauw water van kristal, echt glas helder!
Het water is extreem warm, ca. 28 - 32 gaden, maar het is nat en toch lekker verfrissend!

We varen nu tussen Natal en Recife (huidige positie is 06°45,5Z en 032°50,7W), hebben nu (0.10 uur UTC dd. 20-03-2011)weer wind, E-3 en varen met halfwinder en grootzeil, koers 200° en 5,6 knopen, kijk maar op Google Earth.

We vervelen ons absoluut niet, want mensen vragen ons wel eens, wat doe je dan de hele dag, nou: slapen, eten, drinken, lezen, boot schoon maken (binnen en buiten), verstaging controleren, poetsen, zeilen, vissen, iedere dag is er wel een technisch klusje, navigeren, de vele emails beantwoorden, weersinformatie binnen halen, koken, afwassen, praktische handleidingen maken o.a. voor de SSB, tussen door de boordcomputer opnieuw moeten installeren, dus veel gegevens kwijt, want ja een backup maken deden we regelmatig voor de zaak, maar privé???, zwemmen en af en toe ook nog eens wat luieren!

We wensen jullie een fijn weekend,
groeten vanaf de Atlantic,
Paulien en René
SY Viskus

Sander

Hallo allemaal,

ik heb net weer een update van de Viskus op de website gezet. Jullie reacties waren allemaal erg leuk en lief, helaas hebben Rene en Paulien die nog niet kunnen lezen omdat ze vanaf de Atlantisch geen internet hebben maar ik heb ze net via een email doorgestuurd aan ze. Dus laat die leuke reacties maar komen, dat zullen ze alleen maar heel erg leuk vinden!

Liefs en groetjes Sander

Jose en John

Nou we volgen jullie elke dag en petje af voor jullie grote oversteek. Het zinnetje boven de de Yotreps geeft een geruststellend gevoel als we dat 's avonds even doornemen. het land is bijna in zicht als ik de kaart mag geloven en dan inderdaad rustig langs de kust op naar Ilha granda.
Veel succes de komende dagen ! Toi Toi

Hans en Ellis

We volgen jullie steeds en zijn blij dat het goed is gegaan met de grote oversteek ! Hopelijk komt er wat meer wind om af te zakken richting Rio de Janeiro. We zullen duimen! Goede vaart ! Liefs, ook van pa/ma.

frieda en gerrit houdoe36@gmail.com

Hallo lieve luitjes,als wij hier schrijven dat weSTIK jalours zijn op jullie tocht.Wij kunnen dat nu eenmaal niet doen.Wat het wachtlopen betreft....dat deden wij met onze oversteek van portugal naar las palmas precies hetzelfde.Ook alle boeken ten spijt.wees er van overtuigd dat we waanzinnig genieten van de verhalen en we varen mee.Las Palmas Frieda en Gerrit.P.S. ben jalours op je prachtige vis!!!

Ben en Heleen

Geweldig wat een avontuur! Het lijkt mij heerlijk al die dagen op zee, maar tegelijkertijd ook spannend, want je moet toch altijd goed "bij de les"blijven. Wat dat betreft is het een geruststelling dat jullie er "bijna"zijn!
Ik heb ooit eens gelezen dat je langs de kust bij Natal aardig zou kunnen fietsen! Misschien een idee na al die dagen op zee?
Overigens Rene, nog gefelicteerd met je verjaardag. We zijn precies een week te laat hiermee, maar eerlijk gezegd dachten we dat jullie geen email konden ontvangen op die grote plas.
Groetjes,
Heleen en Ben

Joke en Willy

hoi Rene en Paulien,
wat heerlijk om te lezen hoe het jullie vergaat op de Atlantic, wij krijgen ook zin om hier overboord te springen en even te plonzen naast ons schip.
Ik zit nu nog wel naast de houtkachel overigens.
Voorspoedige tocht verder, groetjes

jan en clairette

hey, goed bezig, proficiat . maar zwemmen in die volle zee , brrr, niets voor ons , je weet maar nooit . we volgen jullie tocht dagelijks .
kiss

Peter Prins

Ik heb net jullie positie op Yotreps bekeken en het schiet lekker op. Wat een lekker gevoel moet dat zijn om straks weer met beide benen op de grond aan vaste wal te staan. Moeten jullie dan weer uitslingeren? Goed om te lezen dat wanneer je gewoon met de wind mee gaat, dat je dan ook weer aan vaste wal komt. Maar dat jullie niet even de tijd nemen om even een zwempak aan te trekken voor je het water induikt, stelde me wel teleur. Wat moeten al die mensen niet gedacht hebben van jullie?
Een goede en mooie reis verder. Grote groet,ook van Nel, Peter

mieke en natuurlijk ook ron

Mensjes wat een avontuur zit het met open mond te lezen lijkt net niet echt.zo onwerkelijk. Wat leuk en wat stoer.En wat een goede boot hè zo'n compro?
Onze boot ligt ook weer in het water dus het vaarseizoen is begonnen.Volgende week ga ik weer kuren in montenegro,maar dat is de andere kant op kan ik niet zwaaien.Jongens behouden vaart. kus mieke.