RenePaulien.reismee.nl

Oceaan oversteek

Een kleine oceaan oversteek update vanaf de grote plas via Amsterdam; het reilen en zeilen op de Viskus:
Nadat we Mindelo hadden verlaten op de motor (om uit de grote baai te komen), tussen de eilanden de zeilen gezet.
Door de acceleratie zone aldaar klapperde het grootzeil bij het zetten zo hard, dat er net boven de onderste zeillat een scheurtje ontstond, wat we pas uren later zagen. Dus grootzeil in en op de fok verder.
Zondagmiddag en avond lekker gezeild en maandag kregen we zelfs iets meer wind NE 5 - 7 en liepen we zelfs regelmatig 7 knopen.
Aangezien teruggaan geen optie was (tegen de wind in) hebben we de koers verlegd van 200 naar 165°, zodat we bij een van de zuidelijke Kaap Verdische eilanden in de luwte ons zeil konden repareren. Ook het 2e fok stond los in de andere fok en deze hebben we maar weggehaald want de kans dat ze elkaar kapot zouden schavielen was erg groot en de voorspelling voor de komende dagen is maandag aangepast, zodat we voorlopig geen voor de windse koers zouden varen.
Maandagmiddag (8 maart) liepen we om 17.00 uur een goed beschutte baai (alleen maar kleine vissers bootjes op de kant) en hebben daar het zeil netjes gerepareerd, evenals de connectie tussen de SSB en de PC weer hersteld. Heerlijk gezwommen, gegeten en lekker rustig geslapen!
De volgende ochtend om 9.45 uur weer weg, maar variabele wind kracht 1 à 2, doorgaans op de kop. Dus bijna 7 uur op de Yanmar-zeilen gevaren, af en toe wind, zeilen zetten, na 10 minuten weer weghalen etc. etc. Gelukkig kregen we 's avonds om 20.30 uur eindelijk de voorspelde wind, NE 4 en heerlijk gezeild.

Woensdag 9 maarttrok de wind af en toe nog wat aan en liepen we vaak weer ruim 7 knopen.
Vanmiddag om 13.30 uur een luide ratel van de hengel, maar kon de molen bijna niet opdraaien!! Zeilen ruimer gezet zodat de snelheid lager werd en bijna een uur bezig geweest om de vis binnen te halen. Zelfs de houder waar de hengel in stond brak af, maar gelukkig had ik de hengel met 2 borg lijnen vastgezet.
Uiteindelijk een mooie vis met de vishaak binnen gesleurd, bleek een blauw-vin-tonijn te zijn, 130 cm lang en ruim 14 kg!!
De foto's komen nog wel als we weer internet hebben.

We zijn de hele middag bezig geweest om de vis te fileren en Paulien heeft ook enkele Weckpotten met vis gemaakt. De rest ligt in 1 vriesbak (helemaal vol)en vanavond hebben we lekker een stuk gegeten (gebakken), heerlijk!!
Ja, Sander en Theo zullen wel jaloers zijn, maar de komende dagen zetten we geen hengel meer totdat we weer wat ruimte hebben.

Met het in slingeren gaat het best goed, ik heb maandag de vissen nog een klein beetje gevoerd, Paulien ook en vandaag had ze af en toe dat ze even naar buiten moest, maar het gaat al veel beter dan de eerste oversteek. Laten we hopen dat de rest van de reis zonder zeeziekte verloopt, we voelen ons in ieder geval goed!
Vanavond een eerste boot gezien die ons ruim van achteren kruiste, verder wel enkele boten op het scherm gezien via het AIS-systeem, maar erg ver van ons af.

Donderdag 10-03 hadden we erg mooi weer, veel zon (30° C) en vanaf 14.00 uur tot 20.00 uur met de spinaker gevaren, ruim 6 - 7 knopen en voor de nacht een uitgeboomd melkmeisje gevaren. Bijna de hele dag op de windpilot gevaren en en een dag afstand van 136 mijl.
Het wacht lopen gaat ons goed af, we hebben geen vaste tijden afgesproken, maar Paulien gaat om ca. 22.00 uur naar bed en als ik het zat ben of als zij 's nachts wakker wordt, dan wisselen we elkaar af.
Overdag lezen we veel en wordt er ook regelmatig een dutje gedaan om toch de gebroken nachtrust weer wat goed te maken.
Voor het avondeten had Paulien de tonijn gebakken in een lekker korstje, daarbij gebakken aardapeltjes en de laatste sla erbij gegeten.
Tijdens de wacht kwam er aan SB 's nachts een tanker onze richting op en minderde vaart om uiteindelijk stil te gaan liggen. Op de navigatie apparatuur was geen AIS informatie te zien en aan onze bakboordzijde zag ik in de verte een klein bootje met een wit flits lampje erop richting tanker varen, dat midden op de oceaan en midden in de de nacht?? Wat zijn die lui daar aan het uitspoken??

Vrijdag 11-03 weer mooi weer, gelukkig af en toe een wolkje en nog steeds lekkere wind, NE 4 - ENE 6 dus we varen op een redelijk rustige zee lekker door.
Door de hardere wind wordt de zee wel wat onrustiger en hebben golven van 2,5 - 3 meter, vooral in het begin van de avond trekt de wind aan en doordat er bijna geen maan is (heel kort, van 20.00 tot 22.30 uur en dan nog maar een streepje), zie je 's nachts niks en lopen we met een koplampje rond om de zeilen etc. te controleren.
Paulien heeft vandaag veel groente en fruit weggegooid omdat het nu al aan het rotten was, slechte kwaliteit!
Voor het avondeten heeft ze een tomatensaus gemaakt, met rijst en alweer vis, maar nog steeds heerlijk!
We varen nog steeds melkmeisje, nu wel op de autopilot in verband met de ruwe zee en windvlagen, vandaag 144 mijl afgelegd.

Zaterdag 12-03Vandaag was het extreem warm, te meer daar we bijna voor de wind varen en daardoor onze eigen wind deels dood varen, dus de bimini opgezet, heerlijk verkoelend.
Ik heb de zeilen vanochtend weer naar SB gezet, wel uitgeboomd omdat de wind meer en meer naar het oosten ging draaien.
Vanochtend ook de preekstoel gepolijst, aangezien met de las werkzaamheden de 0-klem niet goed vast zat en daar de nodige plekjes heeft ingebrand die lekker aan het corroderen waren.
In de middag hebben we op een slingerend schip elkaar toch nog geknipt en we zien er beide nog goed uit ook! Geen happen uit ons haar, beide oren zitten er nog aan en met die warmte is iets korter haar best wel lekker.
Tussendoor nog gelezen, gepuzzeld, boot een beetje schoon gemaakt met zoet water, iedere dag maken we water, controleer ik de watermaker, verstaging, de stuurautomaten etc. dus ons vervelen doen we absoluut niet.
Iedere avond hebben we op de korte golf contact met andere Nederlandse schepen en hoorden we dat de Calamares (onderweg naar de Carieb) ruim 2 dagen geen wind heeft gehad. Aangezien ze ook niet zo veel extra diesel bij zich hebben, moeten ze heel spaarzaam omgaan met de motor en hebben ze onder zeil maar een snelheid van 1 - 1,5 knopen....!

Voor de verandering hebben we vandaag weer vis gegeten, maar nu Sushi met een salade van worteltjes, kool, rozijntjes, appel en toch een lekker wijntje.
We hebben besloten om toch iets te mogen drinken tijdens het zeilen en drinken max. een halve fles wijn bij het avond eten, want vis moet tenslotte toch zwemmen ,al is het dan maar in een klein plasje.

We varen nu met gereefd grootzeil en uitgeboomde fok met een snelheid van gemiddeld 6 knopen per uur (NE 5) en hebben vandaag 138 mijl weg getikt.

We wensen iedereen een prettig weekend en via de website RenePaulien.reismee.nl kun je iedere dag onze positie en voortgang zien (mits we de informatie via de kortegolf zender kunnen versturen!

Groet,
Paulien en René.
Atlantic, 05°44'850 N en 028°12'060W

Irene van Buuren

Via Skype kreeg ik je vandaag niet te pakken maar gefeliciteerd van ons viertjes XXX

Marco en Jantien

Fijn dat het zo goed gaat, Rene van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Liefs,

Marco en Jantien

Inge

Poeh... ik vind het wat hoor! René van harte gefeliciteerd, en Paulien natuurlijk ook! Dat wijntje mag best vandaag...
Sterkte met de voortzetting van deze dappere onderneming..

Liefs
Inge

Peter Prins

Dat wordt een rustige verjaardag. In ieder geval wat het bezoek betreft. Als de zee zich nu ook nog rustig houdt, is het helemaal prachtig. In ieder geval onze gelukwensen en we wensen je ook in het nieuwe levensjaar een behouden vaart. En..... 14 kilo tonijn uit de zee halen, dat lijkt me ook niet niks. Maar ondertussen staan jullie nergens meer voor!! Een goede reis verder en over een paar dagen schalt het over de oceaan: "Land in zicht!!". Grote groet,

Nel en Peter

Frans en Rienkje

Ha die Paulien en Rene,
Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag Rene. Verder een behouden vaart en goede wind toegewenst. Geniet er van zolang het kan.
Frans en Rienkjeq

John en José

Allereerst proficiat met je verjaardag. Super te lezen dat alles voorspoedig gaat. Ik heb nog wel een lekker tonijn receptje voor de afwisseling. Geen straf om zo'n dergelijke vis te verschalken. De link werkt prima en zo blijven we op de hoogte van de voortgang. Inderdaad nog een kleine week en dan " Bralizia here we come !
Zet de champagne maar alvast koud !

Eef en Ingrid Sielhorst

Hoi Kuipie, gefeliciteerd met je verjaardag en Paulien natuurlijk ook. Weet je nog, ho ho ho Calvados!
Dat is lang geleden maar nog niet vergeten, dat waren nog eens tijden. Een hele goede reis gewenst, met de goede wind in de zeilen. Kussen uit Culemborg xxx

theomaria39@chello.nl

Proficiat René! En Paulien !95 wat jong !! En nog geen rimpeltje !! Dat komt door het Zwitserlever-gevoel! Lekker knus uit eten vanavond in eigen schip? Behouden vaart en veel succes ! Veel liefs van Theo en Maria

Peter en Leonie

Hi Kuip, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ook Paulien natuurlijk!! We hopen dat je niet teveel mensen hebt uitgenodigd op jullie boot want voor je het weet zit er weer een nieuwe scheur in je zeil ;-)
We nemen een wijntje op je!!! PROOST

Joop en Loes Groskamp

René,
van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Paulien natuurlijk ook. Maak er maar een knalfuif van zo midden
op de plas.
Groetjes en behouden vaart.

Peter en Kitty

Hoi René en Paulien, gefeliciteerd, jullie doen het geweldig, we leven lekker met jullie mee. Doen jullie over 'n paar dagen Neptunus de groeten? Goede vaart!
Peter en Kitty.

Joost

Lieve Rene en Paulien,

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Rene. Geniet van de overtocht en een behouden vaart gewenst.
Stuur een dezer dagen een nieuwe mail.

Groet Joost/Belinda en Thomas

Renz&Godeliva

Ha grote overstekers , goed hoor, en ook nog jarig ,nog proficiat en behouden vaart gewenst

karin en Louis a/b Rita

Lieve René en Paulien, we volgen jullie op de voet! Wij zijn in januari 2012 aan de beurt. Hopen jullie in Brazilië te ontmoeten. Behouden vaart!

Stormmeeuw

Hallo Rene en Paulien.
Rene in eerste instantie nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Op dit moment volgen wij jullie vanaf een berg in Oostenrijk. Als ik het zo volg verloopt de reis prima en komen jullie over enkele dagen in Brazilie aan. Bij deze nog een goede vaart en ik mail jullie weer.
Gruss Got