RenePaulien.reismee.nl

13-02-2011, Palmeira op de Cape Verden

Hallo allemaal,

Ons plan om vanaf La Gomera naar El Hierro te gaan is niet doorgegaan in verband met de weersomstandigheden, harde wind en regelmatig regenbuien.

Daarom hebben we die dagen in de haven van San Sebastian doorgebracht en hebben we Vrijdag 04-02-2011 om 11.45 uur de trossen losgegooid en met 3 Nederlandse boten (Vrijheid van Ella en Erik, Calamares van Emmy en Walter en wij) vertrokken richting Cape Verden.

We hadden goede wind en ook het weerraam zag er goed uit, ca. 7 dagen N - NE wind, 20 - 25 knopen (4 - 6 Beaufort).

Bij het naar buiten komen bleek de zee toch erg knokkelig te zijn, vooral veel kruiszeëen, maar zijn toch lekker doorgezeild in deze wasmachine...

Onderdeks was het voor ons de eerste 2 dagen slecht vertoeven en zelfs ik liep met een knoop in mijn buik en de 2e dag heb ik ook de vissen gevoerd.

Daarna ging het gelukkig beter (in vele boeken staat ook vermeld dat de mensen moeten inslingeren), zelfs het wachtlopen was niet zo zwaar meer.

We hadden met de andere boten afgesproken om op bepaalde tijden elkaar te spreken via de marifoon of korte golf radio. Zaterdagochtend hoorden we van Ella en Erik dat hun boot 's nachts van de stuurautomaat was afgelopen en een rondje had gemaakt. Mede door de woelige zee, het feit dat hun boot veel lager is en de grote hoeveelheid water die ze continue binnen kregen, hebben ze besloten om te keren en terug te gaan naar La Gomera.

Ze hebben hierdoor hun plannen gewijzigd en gaan niet meer naar Brazilië, maar richting Middellandse Zee!!

Erg jammer, want wij hadden toch een hele leuke gezellige tijd met elkaar doorgebracht en zouden ook samen de oceaan oversteken.

Op zondag 06-02-2011 (onze trouwdag, alweer 33 jaar) begon het eten ons steeds beter te smaken, nu geen lekker flesje wijn bij het avondeten, maar dat halen we wel weer in.

Maandag 07-02-2011 zag ik een boutje loskomen uit een van de wagens van de schootrail, fok ingedraaid (met de nieuwe lier), motor gestart om de boot op koers te houden, boutje weer vastgezet en alle andere wagens ook gecontroleerd.

Toen ik terugkwam in de kuip rook ik een brandlucht, dus vlug neer beneden, motorruimte open en verdikkie weer dikke rook wolken, kon de motor niet normaal uitzetten en heb in de dikke rook met de hand de motor uitgezet, stinken, ja zelfs na 3 dagen nog!

Weer de startmotor verbrand, deze gloeiend heet uitgebouwd en gelijk gedemonteerd om te redden wat er te redden valt.

Maar goed ook want sommige delen waren na afkoeling voorzien van een dikke harde verbrande koek van de schellak.

Aangezien we nu geen back-up meer hebben om de accu's te laden, alle stroomvreters uitgezet, zoals de koelkast, pc, AIS, stuurautomaat etc.

Om ons een beetje op te beuren verscheen er een grote groep dolfijnen meer dan een uur rond de boot, allerlei capriolen uithalend!

Dennis van de Bodyguard gaf me 's avonds via de SSB (korte golf radio) nog wat tips om te controleren, welke ik de volgende dag gedaan heb, maar zonder het gewenste resultaat.

De Calamares hebben we geïnformeerd en zij zijn naar ons toe gevaren en alle dagen in de buurt gebleven in verband met eventuele hulp!

Uiteindelijk heb ik de startmotor weer in elkaar gezet, met het grote zonnepaneel had ik al de hele dag al de startaccu geladen, want die had een aardige opduvel gehad.

Met veel kunst en vliegwerk wilde de motor aanslaan en hebben toen eerst de accu's goed opgeladen, want met af en toe zon en wind die we voor de windgenerator dood varen was dit toch wel nodig.

Gelukkig maakten we goede daggemiddelden, zelfs van 164 mijl per dag!

We hebben onderweg de positie regelmatig via de SSB doorgegeven naar onze site/webblog zodat jullie ons ook kunnen volgen (http://www.renepaulien.reismee.nl/, rechts op de pagina aanklikken onder 'LINKS' via Yotreps.

Woensdagmiddag schreeuwt Paulien mij opeens wakker, LAND IN ZICHT!!! En we zien inderdaad enkele heuvels/bergen in de verte opdoemen!

Na een snelle berekening konden we nog voor donker aanlopen, wat natuurlijk fijn is als je mogelijk geen motor hebt en een onbekende haven/baai in moet om te ankeren.

We waren wel (niet moedwillig) meer dan een uur uitgelopen op de Calamares, maar als het niet zou lukken, zouden we voor de haven op anker gaan om hen op te wachten voor een sleepje.

Gelukkig wilde de motor weer starten, dus geen probleem om op anker te gaan en om 19.00 uur lagen wij vast.

Daarna lekker gegeten, gedoucht en heerlijk de kooi in voor nu weer eens een normale nachtrust! De afgelegde afstand van 761 mijl (volgens de kaart), in praktijk 830 mijl gevaren, hebben we in recordtempo afgelegd van 127 uur, dus een gemiddelde van 6,5 kn/uur!

Wat lopen die C-Yachts toch lekker, niks ouwe lullen boot, oké ook geen racer, maar wel veel comfort!!

Allen de laatste dag hebben we de hengel uitgezet, want de eerste 2 dagen was onze stabiliteit/maag er niet aan toe, de 2 andere dagen waren de golven te hoog om veilig te vissen.

Jammer genoeg geen vangst, maar dat vis eten hebben we hier op het eiland wel weer ingehaald.

Sal is een droog/dor eiland, een aantal heuvels/bergen van steen zonder veel begroeiing, maar de mensen zijn erg vriendelijk. Groente, fruit en vlees is hier nauwelijks te koop.

Inklaren leek veel op Marokko, zeker qua snelheid en bureaucratie, maar het is ons gelukt!

De mensen zijn hier arm en Paulien heeft sommige blij gemaakt met diverse voor ons overtollige dingen, blousjes, potloden, schriftjes etc.

De onderdelen voor de startmotor zijn hier niet te krijgen en mogelijk valt er iets te bestellen in Mindelo, maar daar wil ik niet op wachten en laten de onderdelen maar invliegen vanuit Nederland, de economie moet ten slotte uit het slop geholpen worden...

Aangezien we onderweg vaak moeite hadden om met de Calamares te communiceren, heb ik de VHF (marifoon) en de SSB van hen gecontroleerd en getuned, zodat we straks hopelijk beter en over grotere afstanden met elkaar kunnen praten!

Ook heb ik weer voor kapper gespeeld en Emmy voorzien van een nieuw uiterlijk, zo zie je, niet alleen techniek maar ook Barbieren gaat me goed af!! (Zie foto's)

Morgen gaan we weer verder naar BoaVista en houden jullie op de hoogte van ons reilen en zeilen!!

Groet,

Paulien en René

SY Viskus

John en Jose

Never a dull moment zou je zeggen als je met je zeilbootje op reis bent. De ellende is blijkbaar weer snel vergeten getuige de lachende koppies van onze Kaapverdiërs samen met jullie.
Dus always look a brightsight of live maar dat doen jullie al.

Nel en Peter

Maar om zo te kunnen barbieren, moet je wel goed ingeslingerd zijn!!
Wat zijn jullie verdere plannen? Hopelijk hoeven de technische kwaliteiten van René niet al te veel meer ingezet te worden. Succes verder en een mooie reis toegewenst.

Inge

Lieve Rene en Paulien, hebben jullie nog steeds moed om die grote oceaan over te steken....?Zeker weten dat het gaat lukken maar ik kan me zo voorstelllen dat de moed je af en toe in de schoenen zakt met alle technische problemen! Maar als iemand optimistisch is dan ben jij het wel René! En dat geeft ook Paulien weer energie.... Geniet in ieder geval van alle mooie dingen die jullie beleven en het goeds wat je doet voor de arme bevolking daar! Tot een volgende keer! Heel veel liefs Inge

Renz & Godeliva

proficiat met jullie eerste grotere oversteek, mooie test voor volgende oversteek.
gelukkig heb je zeilen en kun je ook zonder motor verder.
veel groeten en behouden vaart verder