RenePaulien.reismee.nl

San Sebastian de La Gomera, 30-01-2011

Hallo allemaal,

Morgen zijn we alweer 2 weken op La Gomera en hebben veel van dit ontzettend mooie eiland gezien.

Allereerst is het hier heerlijk rustig in vergelijk met Las Palmas, want hier zijn geen snelwegen en zeer weinig ziekenauto's en politieauto's die langs komen met loeiende sirenes!

Het eiland is mooi groen, dus het regent hier ook veel en regelmatig, zoals vandaag!

Maar dat mag de pret niet drukken, want we hebben hier heerlijke wandelingen gemaakt.

We hebben het voordeel dat vlak bij de haven het busstation ligt, waar we na een bezoekje aan de supermarkt (broodbeleg voor onderweg) heen gaan en om 10.30 uur vertrekken.

Er zijn hier 3 lijnen die het hele eiland afdekken, echter met een zeer korte beperkte regeling, want de meeste lijnen beginnen hun laatste rit om ca. 16.30 uur.

Wij hadden van de week ook een vrij lange wandeling gemaakt, waardoor we pas om 17.30 uur in een plaatsje kwamen en uiteindelijk de taxi moesten nemen om terug naar de boot te komen omdat de laatste bus al voorbij was gekomen.

Bijgaande foto's geven een indruk van de wandelingen, waar we ook regelmatig via kleine smalle paden langs steile afgronden lopen, dus voor mensen met hoogtevrees is dit niet het meest aantrekkelijke gebied.

Aan de boot hebben we de laatste klusjes bijna geklaard en van de week heb ik de scepter voor de zij-instap nog aangepast, want deze was niet goed ondersteund en stond veel te krom.

Met ondersteuning van een collega zeiler die las- (TIG) apparatuur aan boord had, heb ik de oude ondersteuning weggeslepen en een nieuwe hogere steun geplaatst, waardoor de scepter nu netjes recht blijft staan.

Ook de reservepomp voor de watermaker is in Las Palmas binnengekomen (eindelijk) en de bestelde scheidingstrafo's (voor Erik en ons). Een bevriende Nederlandse zeiler heeft deze spullen voor ons opgehaald en hier naar La Gomera gebracht!

Alleen was de afmeting/gewicht van de trafo niet in overeenstemming met de verkregen informatie. Men had ons gezegd dat de trafo's ongeveer 10 x 10 x 10 cm zouden zijn met een gewicht tussen de 3 à 4 kg, de werkelijkheid is een afmeting van 20 x 20 x 25 cm met een gewicht van 28,5 kg!

Maar voor een groot gedeelte van de wereld waar men 110, 115, 125 of 220 - 250 Volt heeft, hebben wij nu een omvormer/scheidingstrafo die ons max. 3600 Watt kan leveren bij 220 Volt! en dat voor een prijs die ongeveer 75 % lager is dan in de Benelux!

De trafo zal ik eerst nog even voorzien van een laagje blanke lak en ga ik inbouwen op de vloer van de TD, maar eerst een in rubber opgehangen stoel maken om deze 'geluidloos' te monteren.

Zoals het nu uitziet, gaan we maandag varen richting Kaap Verden, want de meteorologen hebben een gunstig weerraam met N tot NO (4 - 6 Bft) wind voor de komende week aangegeven, dus we zijn ca. 6 dagen onderweg.

Jullie kunnen ons volgen via de site, waar ik een link heb gemaakt naar Yotreps, maar er is ook een mogelijkheid om ons via internet te volgen via de link:

=-15.75948&centery=28.16646#
We hebben ook onze Iridium telefoon geactiveerd en zijn dus ook (mits we deze horen of aan hebben staan) op de hele wereld bereikbaar.
In verband met de hoge belkosten (voor jullie en ons) en extra handelingen hebben wij besloten het nummer alleen aan de kinderen te geven, maar als jullie ons iets willen doorgeven, kan dat altijd via hen.
Ze zijn als volgt bereikbaar:
Suzanne:  06 10782106
Fons:  06 42102605
Sander: 06 53735217
Sander thuis: 023 5652683
Vriendelijke groet, tot emails, skypes, of via de telefoon,
Paulien en René,
SY Viskus

John en Jose

Goedemorgen
het is weer mooi te lezen dat jullie genieten van het leven. Mooie foto's en de link naar Yotreps is nuttig. We zien wel veel boten maar de Viskus niet. Gezonken ??? met al die apparartuur, drank en etenswaren aan boord ??
goede reis verder naar de Kaapverdische eilanden.

Inge

Lieve Paulien en René,

Wat een schitterende natuur! Prachtige foto's! Te bedenken dat het hier weer heerlijk vriest, met wel af en toe een lekker, al beetje verwarmend, zonnetje! Behouden vaart en tot de volgende keer!

Liefs
Inge

Renz

Ik had Rene al op willen geven voor het Guinness book of records, als grootste zeilend knutselaar ter wereld, maar nu ik lees dat hij niet eens las apparatuur aan boord heeft....., moet ik dat even uitstellen.
Ik wens jullie behouden vaart naar de Kaap Verden, heb je het bijliggen goed geoefend ?je weet maar nooit
het ga jullie goed
zeilersgroet
Renz & Godeliva

Peter en Nel Prins

Jullie hebben net zoals wij (enkele jaren geleden) fantastisch kunnen genieten van dat heerlijke eiland Gomera. De foto's riepen weer mooie herinneringen bij ons op.
We wensen jullie een goede reis naar de Kaap Verden en zijn dan ook erg benieuwd naar jullie volgende verhaal.

houdoe36@gmail.com

hallo luitjes,wij zijn net weer bij onze riet en hebben al fijn wat werk gedaan aan boord,net als jullie alleen minder intensief want wij blijven voorlopig nog in Las Palmas.het voldoet er ons uitstekend en zien steeds weer oude bekenden.het gaat met ons nog prima en hebben genoten van de mooie foto´s.voor nu weer goede reis en tot mails knuffel ook voor eric en z´n lief.
frieda en gerrit

Jef Van Steenbergen

Wij hebben de overtocht zoals jullie die gedaan hebben ongeveer op de zelfde manier gedaan.Knap om ook eens iemand anders zijn verhaal te lezen. Ik vond het een knappe ervaring.Mijn einddoel was Recife waar we op 12 maart zijn toegekomen.Moesten jullie zinnens zijn van Noordwaarts de Kust af te varen kan je misschien in Recife een halte maken.Mijn reisverhaal kan je volgen via www.zeiljachtjef.gaatverweg.nl of stuur eens een mailtje naar zeiljachtjef@gmail.com. Ik woon hier vast zodus we kunnen misschien iets gaan bezoeken.Groetjes van een collegazeiler Jef