RenePaulien.reismee.nl

Las Palmas, 15-01-2011

Hallo allemaal,

Na ongeveer 7 weken in Las Palmas te hebben vertoefd wordt het tijd dat we weer eens de trossen los gooien, vooral omdat de middenstand ons begint te herkennen en te begroeten!!

We hebben de afgelopen weken absoluut niet stil gezeten en ik zal proberen in vogelvlucht te vertellen wat we allemaal gedaan hebben, hoofdzakelijk ter voorbereiding van de grote oversteek.

Allereerst hebben we het schip getracht wat veiliger te maken voor het geval we een keer over de kop gaan bij zware wind en grote golven, dus alle luiken dienen dan dicht te blijven, zowel de vloerluiken als de luiken onder de bankjes, onder de bedden, de bar in de tafel, de kaartentafel, want ja als we een rondje draaien hebben we al ellende genoeg en willen we niet verrast worden door een hele voorraad aan eten, flessen wijn, zwemvesten, gereedschap, schoenen, kleding en andere materialen door de boot.

Het geeft ook zo'n rotzooi, vooral als de flessen in duigen vallen...... Is natuurlijk ook erg zonde, want je kan er beter maar van genieten...

De bijgaande foto's geven een indruk wat we allemaal gedaan hebben, veel zelf gemaakt en ontworpen en veel geduld gehad met het zoeken van de gewenste vloer-sluitingen (lees heel Las Palmas afgestroopt om de juiste materialen te verkrijgen).

We hebben ook een extra lier gekocht en geïnstalleerd voor het indraaien van de Genua, een extra beugel gemonteerd voor de buiskap, zodat in en uitstappen uit de kuip nog wat veiliger is geworden.

Voor de zekerheid hebben we ook nieuwe accu's gekocht, welke nu in de zeilenberging als 2e accubank zijn opgeslagen. Hierdoor is onze capaciteit gegroeid naar 630 Ah.

Als insluippreventie voor de nachtelijke uren op anker hebben we een detector geplaatst die we op zowel een alarm- als een ding-dong- signaal kunnen instellen. Hopelijk is het niet nodig, maar je weet maar nooit.

Ook hebben we de verlichting aangepast en daar waar mogelijk nu alles uitgevoerd met LED-verlichting, zelfs in de TD, maar het geeft wel lekker licht op de werkbank (zie foto).

Naast hele gezellige Kerstdagen (waar we ook gewoon gewerkt hebben) en lekker gegeten hebben (1e Kerstdag zijn Ella en Erik wezen eten, 2e Kerstdag hebben we bij hen gegeten) hebben we ook nog wat veiligheidsapparatuur geïnstalleerd.

We hebben de laatste versie van de True Heading AIS Transponder gekocht en geïnstalleerd (voor de kenners de Carbon + met ingebouwde antenne splitter).

AIS staat voor Automatic Identification System, waarmee wij enkele malen per minuut onze positie, koers en snelheid uitzenden, compleet met scheepsnaam, Callsign en MMSI-nummer.

Tevens ontvangen wij van alle schepen (verplicht voor alle grote schepen m.u.v. vissersschepen en pleziervaart) hun gegevens en kunnen dit in ons digitale navigatieprogramma presenteren. Hierdoor kunnen we ook zien met welke schepen we mogelijk op ramkoers liggen en via de marifoon met elkaar afstemmen wie welke koers gaat varen om een aanvaring te voorkomen.

Een van de grote voordelen voor ons is dat we nu ook gezien worden door de grote schepen en zij een (portabel)-alarm op dit systeem hebben aangesloten, zodat de dienstdoende stuurman altijd gewaarschuwd wordt (of hij moet beschonken onder de tafel liggen......)

Een 2e voordeel van de AIS is, dat we de gegevens van de ingebouwde GPS kunnen gebruiken, waardoor we een back-up hebben voor als onze basis GPS uitvalt. Deze GPS heb ik nu aangesloten op het MaxSea Navigatie programma en werkt perfekt.

De andere GPS gebruiken wij voor de stuurautomaat (en), om met deze naar een vooraf ingesteld waypoint te zeilen.

De andere stuurautomaat (ST 1000) is een nieuw aangeschafte unit die ik kan gebruiken op de windpilot, vooral als we voor de wind varen met bijvoorbeeld de spinaker op.

Als we met deze spinaker varen, vangt deze zoveel wind, dat de resterende wind(snelheid) over de boot zo minimaal is geworden (we varen dan als het ware de wind dood) dat de windvaan niet meer goed gestuurd wordt door de wind. In deze situatie zetten wij de ST 1000 op de windpilot en sturen we de boot op de koers met deze unit.

Jammer genoeg kan ik SEA-Talk info niet aansluiten, aangezien dan via dit systeem het commando AUTO ook de ST-5000 stuurautomaat wordt aangestuurd, waardoor de gewenste stroombesparing verdwenen is.

Mogelijk dat ik de ST 1000 nog kan aansluiten op NMEA 0183, zodat ik eventueel de wind- en waypoint- info uit het navigatiesysteem kan gebruiken, zonder dat de ST-5000 wordt geactiveerd, echter dit moeten we nog uitproberen.

Ook de SSB (de korte golf zend/ontvang installatie) heeft ons de nodige kopzorgen gegeven, aangezien de antenne tuner niet meer correct bleek te functioneren. Deze Icom AT-130 tuner tune-de alleen nog maar de hoge frequenties, echter de lagere (8 kHz en lager) functioneerde niet meer.

Bij het openmaken van de unit werd ik gelijk geconfronteerd met een sterke verbrandingslucht en na enig zoeken kwam ik er achter dat er een relais verbrand was. Met ondersteuning en assistentie van Dennis van SY de Bodyguard (hij is zendamateur en electronicus) bleek dat er verder gelukkig geen defecten aan de unit waren en heb ik bij de plaatselijke elektronicazaak de identieke relais met spoed (expresse) besteld.

Wij hebben met zendingen van materialen vanuit Europa naar de Canarische eilanden toch wel enige negatieve ervaringen opgedaan.

Zoals aangegeven in onze vorige email, hebben we bij RobWink in Lelystad voor de zekerheid een reserve pomp besteld voor de watermaker, want stel je voor dat we midden op de Atlantic zitten en deze pomp weigert dienst, dan hebben we dus een groot probleem.

Normaal gesproken hou je rekening met de watervoorraad en weet je wat je per dag kan en mag gebruiken als je geen watermaker hebt. Sommige mensen maken de oversteek, waarbij ze per persoon soms maar 1,5 tot 2,5 liter per dag mogen gebruiken.

Om toch nog wat gewicht te besparen varen wij met maximaal 100 liter in onze watertank (we zijn door onze hamsterwoede voor de oversteek ruim 15 cm dieper ** in het water komen te liggen....), maar als wij 100 liter of minder hebben en de watermaker doet het halverwege niet meer, dan kan het zijn dat we ook met 2 of 2,5 liter per dag moeten rond komen en juist dat willen we voorkomen!

Op 12 December 2010 hebben we een reserve pomp besteld en deze zou (in vergelijk met de vorige levering van de membramen) na ongeveer 14 dagen hier afgeleverd moeten worden.

Via Track en Trace konden we de zending in NL perfect vervolgen, 14 Dec. gesorteerd en 16 Dec. verstuurd naar land van bestemming.

Daarna werd het ongelofelijk stil en na de kleine lettertjes van TNT goed gelezen te hebben, blijkt dit systeem te functioneren bij de gratie van de aangereikte informatie van de buitenlandse vervoerders en in deze landen geldt Manana, manana nog steeds.

Na vele verzoeken en speurwerk kreeg ik op 12 Januari van de Correos (Spaanse Post) te horen dat het pakket getraceerd was, een Spaans volgnummer had gekregen en bij hen op de site te volgen was. Het zou op 07-01-2011 in Las Palmas aangekomen zijn en dezelfde dag vrijgegeven door de douane en op transport zijn naar de eindbestemming. Wij blij, want nu kon het elk moment worden aangeleverd, dachten we dus.......!

Nadat we een local hadden ingeschakeld, bleek dat het pakket op 07 -01 was aangekomen in Madrid en nu op transport is in een grote container richting Las Palmas!

Wij hebben nu besloten om na 5 weken wachten het eiland te verlaten na een stel andere Nederlanders bereid te hebben gevonden om ons pakket op te halen en mee te nemen naar La Gomera of Hierro.

Zij nemen eveneens de bestelde en niet op tijd geleverde scheidingtrafo voor ons mee, welke gelijk ook de Zuid Amerikaanse spanning van 110 Volt kan omvormen naar 220 Volt.

Gelukkig heb ik vandaag de met spoed bestelde relais kunnen ophalen, welke ook 2 a 3 dagen te laat geleverd werden!!

MET ANDERE WOORDEN WE ZIJN ALLE VERHALEN EN TOEZEGGINGEN EEN BEETJE ZAT EN WILLEN NU ONS EIGEN PLAN WEER TREKKEN!!!!!

Dus als morgen de wind ons gunstig gestemd is, gaan de trossen los richting La Gomera, ca. 24 uur varen.

We willen de eilanden La Gomera en El Hierro bezoeken en na ca. 2 weken (als de spullen aangekomen zijn) vertrekken naar de Kaap Verdische Eilanden (ca. 5 - 7 dagen varen).

**Het extra gewicht komt mede doordat onze Chefkok Paulien ca. 30 maaltijden heeft bereid en in de ouderwetse Weck-potten heeft opgeslagen! Hierdoor is het mogelijk dat we bij slecht weer toch nog lekker kunnen eten, want dan hoeven we alleen maar wat rijst of pasta te koken, een van de sausen op te warmen en genieten.

Daarnaast staan er nu 5 jerrycans met ieder ruim 30 liter extra diesel onder de tafel in de salon en 2 jerrycans in de TD. De totale dieselvoorraad is hiermee 360 liter geworden, waardoor we ruim 170 uur = ca. 7 dagen kunnen varen op de motor.

Op de site heb ik onder 'Links' een koppeling aangebracht waarmee we dagelijks onze positie via de SSB doorgeven, zodat jullie op een kaartje kunnen zien waar wij zijn en welke vorderingen wij straks op de Atlantic maken.

Nou dit was het dan weer en hopen dat we op La Gomera of Hierro weer internet hebben, anders informeren we jullie via een email zonder foto's, welke we dan versturen met de korte golf radio.

In geval van nood zijn we vanaf 1 Februari ook via de satelliet telefoon te bereiken, echter alleen via Suzanne of Sander, resp. 06-10782106 of 06-53735217.

Groeten uit een nog steeds heerlijk warm Las Palmas (22 - 27 °C),

Paulien en René

SY Viskus

clairette

ahoy , Jan vertrekt maandag naar La gomera : aankomst voorzien eind deze week , hou hem in de gaten !! Bemanning : Fritz en Caroline .

beso
clairette

Jose en John

Nou nu we dit allemaal hebben gelezen met al die extra proviand, accu's, pilots, bewakingsdetectie etc achter al die geborgde luiken en kasten zou ik weleens proef willen eskimoteren met die boot. Weet je tenminste zeker of het werkt !!!!
veel plezier !

Peter Prins

Het is wel een trip waarin je van alle markten thuis moet zijn. Die technische details gaan mij soms te ver, maar maken wel duidelijk dat jullie volhouders zijn en kiezen voor veiligheid. Dat lijkt me een goed plan. We hopen dat de reis zodanig soepel verloopt dat jullie niet ten volle hoeven te profiteren van al die 'tierelantijnen' die René op het schip heeft geïnstalleerd. Op naar Gomera...ook weer zo'n pracht eiland. Veel plezier. Nel en Peter

Inge Melchior

Jongens jongens wat een onderneming! Wat heb ik een bewondering voor jullie.... blijf lekker genieten en zo zorgvuldig omgaan met de veiligheid, dan komt het allemaal goed.
Heel veel plezier en sterkte en maar hopen dat alles aankomt wat jullie nog verwachten! Veel liefs Inge