RenePaulien.reismee.nl

Gran Canaria en Tenerife, 16-12-2010

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hierbij de belevenissen van de laatste tijd.

Nadat we Judith en Dennis hadden uitgezwaaid, zijn we de volgende ochtend vertrokken richting Gran Canaria, samen met Erik en Ella van de Vrijheid. (Hun dochter, schoonzoon en kleinkind komen met hetzelfde vliegtuig aan op Gran Canaria als Sander).

Na het verlaten van de haven van Gran Tarajal de halfwinder gezet, gelijk de hengel weer in gereedheid gebracht en na ca. 2 uur begon de molen weer te ratelen.

Tijdens het indraaien zag ik een en ander boven water springen en moest ik zelfs de Reel in de grotere vertraging zetten om een en ander binnen te halen, echter na ca. 10 minuten was de spanning van de draad en de vis gevlogen....

's Avonds op anker onder het zuid-westelijke puntje van Fuerteventura en de volgende ochtend om 6.00 uur vertrokken richting Gran Canaria, weinig wind dus eerst op de motor, pas omstreeks het middaguur kon de motor uit en lekker gezeild.

Dit keer had ik meer geluk en heb onderweg weer een Mauo mauo (Geel/blauwe Dorade) gevangen, dit keer zelfs 93 cm!! (zie foto).

Om 16.15 uur het anker uitgegooid bij Playa de Gando, echter na 15 minuten hoorden we een sirene en kregen een mededeling dat het militair terrein was, dus ophoepelen...

Anker op , Erik en Ella hadden een andere havenarm gezien waar we wel achter konden ankeren, echter ditw as volgens de kaart niet toegestaan, maar de pilot gaf aan dat dit doorgaans wel werd getolereerd. Na ruim 1 uur varen weer het anker gedropt en Erik en Ella uitgenodigd om verse vis te eten. Tijdens het fileren van de vis hoorden we een fluitje en sirene, stond een politieman op de kant zenuwachtig heen en weer te lopen en maar fluiten, maar we gaven beide geen teken van leven, want het was alweer donker geworden en hadden geen zin om nogmaals te verkassen. Middels de marifoon afgestemd dat we niet bij elkaar zouden eten, want dan zou de politie ons kunnen zien en alsnog wegsturen en na ruim 1,5 uur is hij afgedropen.

De volgende ochtend met een lekker windje alleen op de fok naar het zuiden gevaren en in de baai bij de haven van Pasito Blanco voor anker gegaan.

Paulien heeft hier weer diverse gerechten gemaakt en geweckt voor de komende week en oversteek. 's Middags naar de kant om uit te zoeken hoe we de volgende ochtend bij het vliegveld konden komen, dat was makkelijk, want er reed ieder uur een bus van en naar het vliegveld.

Op zaterdag 20-11-2010 om 8.15 uur de bus genomen, Sander kwam om 9.40 uur aan en we waren om 12.00 uur weer allemaal aan boord, lekker gegeten, koffie gedronken en een update uit Nederland gekregen.

Sander heeft Erik nog even mogen helpen omdat hij zijn hoofd gestoten had tegen een van zijn zonnepanelen en met een paar zwaluwstaartjes kon hij de zaak weer 'repareren'.

's Avonds met Sander de dorade gegeten.

Zondag om 8.15 uur uitgevaren richting Tenerife, want Sander wilde graag zeilen, de vulkaan de Teide zien, graag vissen en liefst een beetje mooi weer hebben en daarbij ook nog eens verwend worden door zijn oudertjes, dus ja dan probeer je dat in te willigen.

Onderweg jammer genoeg niets gevangen, maar wel lekker gezeild en vanaf zee konden we de vulkaan (hoogste berg van Spanje 3.718 meter) boven de wolken zien uitsteken.

Onder en in het wolkendek hebben we de nacht verbracht in de haven van Guimar, maar we zagen zowel bij aankomst als de volgende ochtend bij Santa Cruz de zon schijnen.

Aangezien er geen wind was met de Yanmar-zeilen die richting op en uiteindelijk voor het mooiste strand van Tenerife het anker uitgegooid in het volle zonnetje, terwijl halverwege het eiland de bewolking naast de berg hing!

Sander had het erg naar het zin, lekker aan het vissen, luieren, af en toe met de dinghy naar de kant voor wat boodschappen en enkele vissen die Sander had gevangen, gegeten, waaronder een Barracuda (erg lekker)!

Op Woensdag een autootje gehuurd en wij richting de Teide, in de hoop dat deze zich niet in de bewolking zou verhullen.

Niets was minder waar, een mooie omgeving, veel groen en mooie kleine kronkelweggetjes langs steile rotswanden waar we werden verrast met mooie vergezichten over het laaghangende wolken dek!

Uiteindelijk konden we met een gondel het laatste stuk van de berg nog op, echter we waren zomers gekleed en door de harde wind was de gevoelstemperatuur boven op de berg -11,3 °C, dus maar niet gedaan (zie foto's)

De volgende dag was het weer iets minder, echter toen we in het Anagagebergte via een tunnel aan de andere kant kwamen was het daar minder mistig/bewolkt. Ook nu weer een onvoorstelbare ongerepte natuur, waar hier en daar een enkeling in een huisje annex krotje in de bergen woont. We hebben hier in de bergen (Paulien met ondersteuning van een paar bergstokken) ongeveer 3 uur gewandeld en zijn af en toe een wandelaar tegen gekomen.

Tijdens de wandeling hadden we besloten om ‘s avonds de auto terug te brengen, wat te eten in de stad en de volgende ochtend naar Gran Canaria te varen.

Hoe meer we aan de oostkant van het eiland kwamen, hoe harder de wind was en toch besloten om eerst bij de boot te kijken, want de wind was gedraaid en lagen daardoor aan lager wal net voor een dijkje met rotsblokken.

De zee was inderdaad erg knokkelig en ik heb de boot nog nooit zo zien 'springen' op de golven.

Naast ons lag een klein Engels zeilbootje en deze mensen kwamen gelijktijdig aan en hebben we met onze dinghy naar hun boot getrokken (zij hadden alleen maar riemen) en aan boord gezet (wat een hele toer was).

Daarna onze spullen opgehaald, Paulien aan boord gezet, waarbij een goede timing noodzakelijk was, want de spiegel van de boot kwam regelmatig 1 meter uit het water en net na het zakken kon je aan boord springen op het zwemtableau. Dan weer snel achteruit om niet met de dinghy onder de boot te komen...

Nadat ik de auto had terug gebracht (was natuurlijk alweer donker geworden) samen met Sander geprobeerd de ketting met de lange lijn, die we om de rotsen van het dijkje hadden gelegd om recht op de golven te blijven, los te maken echter dit was zo gevaarlijk dat we hebben besloten de lijn te kappen.

Aan boord hoorde ik dat de Engelsen met de reddingsboot waren weggesleept, omdat hun buitenboord motortje door de hoge en korte golven meer boven dan in het water zat.

Wij moesten ons ook melden als we vertrokken, zodat de reddingsdienst wist dat we veilig weg waren. Op de motor naar de haven van Santa Cruz en onderweg maakte de reddingsboot nog een rondje om de boot (men had ons opgeroepen maar wij waren op een ander kanaal in gesprek met havendienst) en na 2 uur lagen we gelukkig rustig aan een paar lijntjes in de haven van Santa Cruz.

De volgende ochtend met mooi weer terug naar de ankerplek, nadat we bijna Euro 55,= hadden betaald (liggeld en belasting), de ketting opgehaald en de rest van het touw zat te vast om eenvoudig los te krijgen, dus dat tussen de rotsen laten zitten.

Onderweg naar Gran Canaria hebben we eerst alleen met de groot Genua ruim 7 knopen gevaren, waarna de wind inzakte, de halfwinder op, daarna de Spinaker en terwijl we die probeerde te zetten, kwam de wind opeens van voren, dus het hele spul weer naar binnen, 2 uur Yanmar zeilen en daarna weer hoog aan de wind naar Las Palmas.

Onderweg heeft Sander 2 Bonito's en Paulien 1 Bonito gevangen en deze 's avonds gefileerd en deels gegeten, heerlijk.

Later op de avond samen met Sander een borrel gedronken op zijn verjaardag, lekker zitten kletsen en met een kleine kegel naar bed!

Zaterdagochtend om 8.05 uur met de bus naar het vliegveld en na samen nog even koffie te hebben gedronken afscheid genomen. Bij de haven moesten we nog in checken,

dit liep niet zo gesmeerd, temeer daar er vele schepen (ook van anker) naar binnen kwamen vanwege de aankondiging van slecht weer en harde zuiden (tot 40 knopen = 8 à 9 Beaufort) wind.

Uiteindelijk na 3,5 uur een plekje gekregen, waarna we met de fiets de stad in zijn geweest voor de benodigde boodschappen.

Op zondag de boot eerst van binnen en buiten schoongemaakt, nog een toertje op de fietsen door de stad en aansluitend wilden we bij Jan en Baukje van de J&B (Ovni Alvor/Lagos) langs, maar toen we het steiger opliepen, kwamen daar net Ella en Erik aan.

Ook Jan en Killy (Bavaria Marick/Culatra) lagen hier aan dit steiger en gezellig met iedereen weer even bijgepraat.

In de dagen hierop volgend zijn we druk in de weer geweest met het prepareren van de boot voor de komende oversteek (ken).

Ik zal niet alles beschrijven, maar we hebben de marifoon gerepareerd (nieuwe microfoon), nieuwe hoezen gemaakt voor de dakluiken, 2e hands degelijke Singer naaimachine gekocht, nieuwe RVS pootjes laten maken voor de dinghy, extra jerrycans voor diesel gekocht, kerstversiering, elektrisch kookstel gekocht, nieuwe relais geplaatst voor de scheiding walstroom/omvormer, extra lier besteld voor het indraaien van de fok, reservepomp voor de watermaker besteld, veel boodschappen gedaan voor de oversteek en deze allemaal in de boot gestouwd etc.

Ook de membramen van de watermaker heb ik vervangen en we hebben nu heerlijk water, het lijkt wel bron water, hij is nog nooit zo goed geweest en nu maar hopen dat ze minimaal 7 jaar of langer meegaan!!

Afgelopen week hebben we samen met Erik en Ella een auto gehuurd en deels het eiland bezocht. Ook hier weer mooie ongerepte natuur in het binnen land, veel groen in het noorden, mooie wegen langs de ravijnen en betoverende begroeide bomen en struiken in sommige dalen. De weidsheid en ongereptheid kan je jammer genoeg niet voldoende op een foto vastleggen, maar we hebben toch enkele plaatjes bijgevoegd.

Zoals het er nu uitziet, liggen we met de Kerstdagen nog in Las Palmas, omdat we wachten op onder andere de pomp en het weer zit niet helemaal mee.

Nou denkt iedereen gelijk, laat zij ook maar wat minder weer hebben, maar het zonnetje is er wel alleen de wind is verkeerd doordat er depressies langskomen die normaal gesproken veel hoger passeren.

Maar ja we liggen hier goed, grote stad naast de haven, leuke mensen die bijna allemaal in het zelfde schuitje zitten dus, we houden het hier nog wel even uit met 25 - 30 °C.

Ook skypen we regelmatig met de kinderen en andere, want dat is toch wel veel voordeliger en leuk dat je de andere ook kunt zien.

Ons skype-adres is PaulienenRene.

Wij wensen een ieder hele fijne Kerstdagen en een nog beter begin van het nieuwe jaar en tot de volgende mail of skype of telefoontje,

Dikke kussen van ons,

Paulien en René

SY Viskus

john en jose

Hallo Paulien en Rene

Het is jaloersmakend als ik jullie belevenissen lees. Wat goed om te lezen dat alles naar wens gaat. Jullie zien er goed uit en de voorbereidingen voor de grote oversteek lukken aardig. Al vind ik die ham enigszins overdreven. maar ja het moet ook leuk blijven.
Veel Kerstplezier en een goed begin van 2011

groet jose en john

Ingrid Sielhorst

Hoi Rene en Paulien,

Wat zien jullie er goed uit! Jammer van de wind, maar hier komt het met bakken uit de hemel en dat gaat vanaf morgen weer over in sneeuw, dus geniet maar lekker daar. Die ham spreekt me inderdaad wel aan ja, met een lekker wijntje er bij.
Ik hoop dat jullie daar ook een fijne Kerst mogen beleven in een totaal andere sfeer en alvast alle goeds voor 2011 en een behouden vaart!
Dikke kussen uit Culemborg

Frieda en Gerrit

Hallo luitjes.Heb net de foto's en het verslag gelezen.We kunnen het ons als de beste voorstellen omdat wij net thuis zijn.We zitten hier constant in regen en kou.De houtkachel en de c v ketel doen goed hun best.Geweldig dat jullie met de kerst er nog zijn en misschien ook nog wel als wij terugkomen 15 Jan.2011.Het is er zo.Nogmaals fijne kerstdagen en gezellig jaarswisseling en hartelijke groet voor Erik en Ella.Frieda en Gerrit

riet

Ik zit hier boven op de computer kamer naar een prachtig
sneeuwlandschap te kijken, we zijn bijna ingesneeuwd er
ligt nu zo'n 20 centimeter, lang geleden, dat er zoveel sneeuw hier in mijn tuintje was. Heel wat anders daar bij jullie 20 a 30 graden, geniet er van. Ik wens jullie heel fijne kerstdagen en een gezond 2011, goede overvaart. Liefs Riet

mieke

Lieve avonturiers,oooooooo wat is dat stoer!
Het is zo prachtig om te lezen dat er zoveel ontspanning is.Ondanks al die grote golven harde wind
en al die boze ambtenaren.
Wij hebben het er vaak over,en wat ben ik toch een bange poeperd!
Wij wensen jullie veel gezondheid.Fijne Kerst goede overtocht en kijken vol vertrouwen uit naar jullie nieuwe avonturenAlle liefs en goeds voor 2011.Mieke en Ron

Inge Melchior

Lieve Paulien en Rene, daar ben ik weer, ik doe het natuurlijk helemaal verkeerd en heb gereageerd bij een foto met een verhaal wat helemaal niet op de foto slaat.... sorry in het vervolg weet ik wat te doen!
Ik neem aan dat mijn andere tekst jullie ook bereikt...

Lieve groet
Inge