RenePaulien.reismee.nl

Fuenteventura, 16-11-2010

Hallo allemaal,

Hierbij weer een stukje vervolg van onze laatste email, waar we de storm op Lanzarote zonder problemen zijn doorgekomen.

Het anker heeft het goed gehouden en we hebben in Arrecife de nodige boodschappen gedaan, zowel eten en drinken als diverse materialen voor de boot, zoals de nodige RVS sluitingen, lijnen, luiksloten, borstels en luchtfilter met patronen voor schone lucht als we de boot weer aan de onderkant moeten schuren/krabben.

We hebben zelfs samen met Erik en Ella een complete rol (150 mtr) 14 mm gevlochten lijn gekocht voor het maken van nieuwe landvasten. Voor de prijs die we nu voor de lijn betaalde kunnen we in NL misschien net een 6 of 8 mm lijntje kopen....

In Arrecife hebben we ook een E-book gekocht en daar 's avonds de 1400 titels bijna allemaal opgezet, dus voorlopig hebben we weer wat leesvoer.

Aangezien de wind 's nachts is gaan draaien, lagen we door de inkomende swell niet lekker en hebben we besloten het anker op te halen en meer naar de zuidkant van het eiland te varen.

Voor Playa Papagayo vonden we een mooie plek, goed beschut, voor een mooi strand, weinig mensen, dus heerlijk rustig.

We hebben hier lekker gezwommen, gesnorkeld, geluierd maar ook de boot nog wat gepoetst.

De volgende dag wilde ik de watermaker even laten lopen, echter de pomp wilde niet starten.

Spul uit elkaar halen en tijdens de demontage brak er een verloopnippel af, dus in de dinghy naar de haven (ca. ½ uur varen) en daar na een wandeling van ca. 5 km eindelijk een winkel gevonden die me de nippel kon leveren. Voor de zekerheid maar 2 gekocht, want aan de andere kant van de pomp zat een identieke nylon verloopnippel, je weet maar nooit.

Op de terugweg bij een autoverhuurzaak wat gegevens gevraagd en na ruim 4 uur was ik terug met de materialen, wel al in het donker..

De spullen gemonteerd, niets abnormaals in de pomp kunnen vinden en na montage liep deze weer als een zonnetje???

's Avonds met Erik en Ella overleg gepleegd en besloten om de volgende ochtend de boot in de baai voor de haven neer te leggen, een auto te huren en het eiland verkennen.

Fons had ons al gezegd dat het Parc National de Timanfaya echt de moeite waard was, dus wij er heen.

Lanzarote is een echt vulkanisch eiland en als je zo door de landschappen heen rijdt, waan je jezelf als of je op de maan bent, grote uitgestrekte glooiende vlaktes met zwarte stenen en grit, waar achter grote heuvels en bergen in de meest uiteenlopende kleuren (vanwege de fosfaten).

Het Parc is niet vrij toegankelijk, mede vanwege het gevaar omdat er onder de soms dunne bovenlaag enorme holtes zitten waar men in kan vallen. Het andere voordeel is dat het daardoor niet bedekt is met zwerfvuil en in de originele staat blijft.

Met grote touringcars maak je dan een rit door de gestolte erupties en langs de enorme kraters, erg mooi maar jammer dat je op de foto's af en toe wat reflecties ziet van de ramen.

Na het Parc hebben we in een naburig dorpje lekker wat gegeten en 's middags het eiland verder rond getoerd, vooral de westkant is erg mooi door de mooie uitzichten over de Atlantic en op de omringende eilanden.

Bij terugkomst aan de zuidelijke kant van het eiland veel boodschappen gedaan in Playa Blanca, aangezien we nu een auto hadden. In de baai heerlijk geslapen en de volgende ochtend terug naar het mooie plekje voor Playa Papegayo.

Hier hebben we ook weer voor kapper gespeeld, echter door de draaiende wind was dit niet eenvoudig. We hebben geen watergolf in ons haar, maar Paulien moest wel de vissen tussentijds voeren.

Aangezien we deze golven ook 's nachts hadden hebben we Dinsdag 9 November het anker opgehaald en richting Fuerteventura gezeild, eerst de spinaker, daarna de halfwinder en uiteindelijk was de wind zover gedraaid dat we op de gewone zeilen hoog aan de wind moesten zeilen.

Daar de wind steeds minder werd, besloten het fok in te draaien en met de motor de kaap te ronden, zodat we het laatste stuk lekker verder konden zeilen.

Nadat we de motor hadden gestart, hoorden we plots een vreemd geluid van de motor, ik naar beneden, maak de motorruimte openen en daar kwamen direct dikke zwarte stinkende rook uit.

Gauw weer dicht gedaan om zo min mogelijk zuurstof toe te voegen en de motor direct uit.

Na 10 minuten nogmaals gekeken en geconstateerd dat de startmotor nog steeds gloeiend heet was, het stonk ook verschrikkelijk naar elektrische kortsluiting en een dikke bruine drab liep er uit.

Gelukkig waren Erik en Ella nog achter ons, want we moesten opkruisen met heel weinig wind en uiteindelijk hebben we van hen een sleepje gekregen, nadat de snelheid onder de 2 knopen was gekomen.

Andere schepen hadden ook gezien dat er iets aan de hand was en deze mensen stonden ons in de haven op te wachten, want aanleggen zonder motor en veel wind op de kont is niet erg makkelijk!

Op zee had ik de startmotor al gedemonteerd en bleek dat de Bendix waarschijnlijk was blijven hangen, waardoor de hoofdmotor de startmotor ging aandrijven en door een slecht lager aan de achterzijde is de rotor tegen de behuizing aangelopen en heeft voor de enorme warmteontwikkeling gezorgd.

De volgende dag het stadje in met de onderdelen en na enkele bedrijfjes bezocht te hebben een gespecialiseerd bedrijf gevonden die binnen 1 uur een nieuwe rotor hadden gevonden. Het hele spul moest van Gran Canaria komen, dus de volgende dag kon ik om 13.00 uur de spullen weer ophalen en nog geen uur later liep de motor weer als een zonnetje!

In de haven zijn echter weinig voorzieningen, geen wasmachine, geen douches en toiletten,. Maar dat hebben we aan boord dus eindelijk de boot weer eens met lekker veel zoet water afgespoeld, Paulien de was met het handje gedaan en al het RVS buiten ontroest en in de was gezet.

Mede doordat er veel wind was voorspeld zijn we hier lekker blijven liggen en willen we Woensdag 17 November vertrekken richting Gran Canaria, waar Sander Zaterdagochtend aankomt voor een weekje relaxen.

Vandaag hebben we bezoek van Judith en Dennis Spaargaren gekregen die voor een weekje een appartement op Fuerteventura hebben gehuurd, erg gezellig en lekker een stuk Old Amsterdam gekregen, heerlijk smullen!

Judith en Dennis hebben met de kids op het steiger lekker gevist en gaan straks nog even met ze naar de boulevard om wat te drinken!

Nou dat was het weer voor even en zien uit naar Sander op Gran Canaria!

Dikke kussen van ons en tot de volgende email, skype of telefoontje,

Paulien en René

SY Viskus

Theo en Maria van Bakel

Ha, Dorado's,
Bedankt voor jullie lieve mail! We lezen jullie avonturen met veel plezier! Ook de foto's zijn prachtig! Vooral ook de natuuropnames van jezelf en jullie loves-ones!
Theo is vandaag en morgen weer bij Eef en Ing aan het klussen. Het dak gaat erop! ( niet er af!...nou, ja....misschien ook wel, maar dan anders....) Ik krabbel weer een beetje uit het chemo-dal en voel me wat beter. Krijg veel bezoek en ga veel fietsen. Er valt nog veel te genieten, hoor! Groeten en tot mails ! Liefs van Theo en Maria

Ron en Mieke

Hallo Zeilers....

Zelf zij we jaren geleden ook op Fuenteventura geweest. Hadden 'n huis gehuurd op het strand.... Toen en misschien nu ook nog waren er standen (en rotsen) die je vrijwel helemaal alleen had. Eten in 'n klein visrestaurant, waar je eerst gewoon je vis kon aanwijzen.
Verder.....heb je volgens mij inmiddels de boot al helemaal uit elkaar en weer in elkaar gezet. Gelukkig zijn jullie heeeeel handig......
Geniet lekker van de natuur en rust.......
Veel liefs
Ron en Mieke