RenePaulien.reismee.nl

Essaouira, 08-10-2010

Hallo allemaal,

Op dit moment liggen we al 2 dagen in de haven van Essaouira en zullen hier nog enkele dagen verplicht moeten liggen.

Niet dat we wat uitgevreten hebben, maar de wind en golven dwingen ons om binnen te blijven. In verband met een zware depressie die vanaf Amerika via de Azoren naar Zuid-Spanje/Portugal uiteindelijk de Golf van Biskaje intrekt, met windsnelheden van 50 knopen en meer en een golf in het centrum van 12 meter en hoger, geeft dit bij ons een zuidwestelijke wind van 6 - 9 Beaufort en een golf van 5 - 8 meter.

De windmeter geeft hier in de haven al 38,5 knopen aan = ruim 8 Beaufort!!

Aangezien wij naar de Canarische Eilanden (het zuidwesten) willen en toch een beetje comfortabel de oversteek van 2 a 3 dagen willen maken, dienen we nu dus voor dit natuurgeweld een pas op de plaats te maken.

Vanaf Rabat zijn we op Woensdag 29 September om 7.00 uur vertrokken en hebben we gezeild naar Mohammedia, maar hadden een erg onrustige zee met golven van ca. 3 meter.

In Mohammedia moesten we langszij bij andere schepen, aangezien de jachthaven vol was.

De volgende dag hebben we de stad bekeken, was niet veel aan, moderne nieuwe stad en 's middags bij het zwembad van de jachtclub gegeten en lekker een duik genomen, samen met Ella en Erik van de Vrijheid waar we mee opvaren.

Vrijdag 1 Oktober zijn we om ca. 12.00 uur uitgevaren, met de bedoeling om de nacht door te varen richting Safi.

Op zee konden we lekker zeilen met de halfwinder maar naarmate de avond naderde werd de wind minder en gooide de golven ons hevig heen en weer, waardoor de maaginhoud van Paulien in het gangboord terecht kwam.

Om nu weer de hele nacht te motoren vonden we niet aangenaam en zijn we de haven van El Jadida aangelopen, echter door een enorme Swel in het donker en de ondiepte waar we voor de haven in terecht kwamen zijn we omgedraaid, want aan de grond lopen met die enorme golven en een zandbodem is niet aantrekkelijk.

We willen namelijk wat langer van de boot en elkaar genieten.

Uiteindelijk zijn we op de motor ruim 2 uur verder gevaren naar een industriehaven in Jorf Lasfar, waar we uiteindelijk om 03.30 uur langszij aan een sleepboot konden liggen.

Natuurlijk weer de bootpapieren en andere documenten invullen, maar politie, gendarmerie nationaal, douane etc. waren niet van de partij.

SY Vrijheid kwam ongeveer een uurtje later binnen en om 5.00 uur konden we de kooi in, waar we om 9.00 uur door de bemanning van de sleepboot gewekt werden, want die wilden uitvaren!

Natuurlijk stonden de overige autoriteiten ons ook al op te wachten en na ruim 1 uur was dat ook weer ingevuld en zijn we naar de enige winkel die op dit industrieterrein geweest.

Deze winkel is hoofdzakelijk gericht op de bemanning van de grote zeeschepen die hier binnenlopen, dus zeep, shampoo, koek, chips en drank, veel drank!

Verder is het terrein erg vervuild met alle chemicaliën die hier geladen en gelost worden, rond om de havenkom waar we in liggen is helemaal geel van het koperfosfaat. Men gaat hier toch op een andere manier met het milieu om.... Ook als je ziet wat er hier allemaal in het water wordt gedumpt!

Na enkele malen verhuisd te hebben van sleepboot naar sleepboot en ook de havengelden voldaan te hebben (33,21 Dirham voor 2 dagen ~ € 3,00) hebben we een ander plekje opgezocht in de haven, echter na enkele uren werden we daar door de havendienst weggehaald en moesten we op anker in de havenkom met de sleepboten, onder andere in verband met de veiligheid.

De volgende ochtend om ca. 7.30 uur vertrokken en aangezien we geen wind hadden de hele dag op de motor naar Safi met een knokkelig zeetje en kwamen om ca. 18.30 uur aangekomen.

Safi is een grote commerciële haven met veel vissers en ook hier moesten we langszij bij een groot opleidingsschip (wat bijna niet meer gebruikt wordt!)

Eindelijk weer eens wat rustiger geslapen want in de vorige haven was er 24 uur per dag veel bedrijvigheid en continue sissen van stoomleidingen om de viscositeit van vloeistoffen/chemicaliën te verlagen en deze daardoor eenvoudiger te verpompen.

Maandag 4 oktober weer voor eerst sinds maanden regen gehad en pas in de middag met een gids uit de haven de stad ingegaan en met z'n 4-en naar de Hammam, natuurlijk gescheiden, want we zijn in een Moslimland!

‘s avonds een heerlijke Tajine schotel gegeten met goed en veel vlees en pruimen voor een scheet en drie knikkers.

Dinsdag 5 Oktober uit Safi vertrokken, nadat we een hoop gezeur hebben gehad over het havengeld. De minister van transport heeft eind September een decreet voor alle Marokkaanse havens afgegeven, waardoor ieder schip een vast bedrag betaald, afhankelijk van zijn lengte.

De verdeling is tot 6 mtr, dan 6 - 10 mtr en aansluitend alles boven de 10 meter betalen respectievelijk : Dirham 80, 110 en 200. Aangezien ons bootje volgens onze papieren meer dan 10 meter is, vallen wij in de hoogste klasse en worden gelijk gesteld aan grote zeeschepen!

Belachelijk! Daar wij ook geen enkele voorziening in de haven hadden en tot 01-10-2010 de tarieven voor onze lengte ca. 30 dirham per dag is, vonden wij dit niet acceptabel. Uiteindelijk zijn we bij de commandant van de haven geweest, welke ontvankelijk was voor onze argumenten en vroeg ons na 30 minuten terug konden komen, zodat zijn mensen een lagere factuur konden opmaken.

Na ruim 1 uur bleek dat de factuur niet 400 maar bijna 500 Dirham was en nogmaals verzocht om een gesprek met de commandant. Deze gaf aan dat hij zijn directeur had gebeld en ondanks zijn toezegging toch het decreet moest uitvoeren!

Nou wij konden hoog en laag springen maar moesten betalen, inclusief haventoeslag en BTW!!

Onderweg op zee heb ik de bootdocumenten iets aangepast en onze boot valt nu net onder de 10 meter, dus in de volgende haven hadden we 'nieuwe' papieren!

Gelukkig hadden we voldoende wind en met de halfwinder denderden we naar beneden met af en toe snelheden van 9,5 knopen per uur. Wel had ik besloten om de halfwinder weg te halen wanneer de wind meer dan 28 - 30 knopen zou bereiken, maar 25 - 27 knopen is het maximum geweest.

Ondanks dat we laat vertrokken kwamen we nog net met daglicht aan, wat toch wel erg fijn is!

Vooral omdat we tussen een aantal rotsen door naar binnen moesten waar ook nog eens de nodige brekers liepen.....

Maar we zijn veilig binnen gekomen en gelijk weer al die ambtenaren die als vliegen op dikke stront afkomen, mijn god de hele dag geen K te doen en maar uitkijken naar bootjes...

Maar wij hadden nieuwe papieren en voldoen hopelijk aan de 6 - 10 meter norm, want de volgende dag kwam er iemand van de douane langs die al onze gegevens op papier had, ook de correcte lengte...

We wachten wel af en zien wel waar het schip strand, want bij de politie zag ik ook dat ze een en ander via de telex doorgegeven hadden.

Erik en Ella van de vrijheid kwamen wat later aan en hebben samen nog gezellig een borreltje gedronken.

De volgende dag zijn we Essaouira ingegaan, nadat we eerst tijdens ons ontbijt vele malen op de foto gezet zijn door vele toeristen.

Nou in het stadje zelf is het een en al toerist, maar wel een leuke en gezellige Medina met vele kneuterige winkeltjes en weer volop lampen, sieraden en zooi!

Zoals bovenin al omschreven liggen we hier een aantal dagen en hebben vanavond de boot met de kop in de wind gelegd, voor en achter een anker uitgebracht en hopelijk is dit voldoende voor de komende storm maar vooral de vele en hoge golven!!

We laten jullie nog wel weten hoe dit alles is afgelopen!

Verder hebben we Skype geïnstalleerd en kunnen op deze manier elkaar ook nog eens spreken en zien, mits de internet verbinding goed is!

Onze skypenaam is: PaulienEnRene. Als je wilt skypen, kan je ons ook een SMSje (+212656551234) sturen, zodat wij de computer even kunnen opstarten.

Belinda, nog gefeliciteerd met je verjaardag en we hopen dat je een fijne dag heb gehad!

Groeten uit Essaouira, Marokko

Paulien en René,

SY Viskus

Irene & Dick

We genieten van jullie verhalen, begrijpen daar ook uit dat het jullie goed gaat en dat jullie enorm genieten.
We krijgen zo ook een idee hoe het er uitziet in de plaatsen waar jullie komen.
Het gaat jullie goed, tot de volgende keer tot het volgende verhaal........xxx Ireen en Dick