RenePaulien.reismee.nl

Salé - Fez - Marrakech

Hallo allemaal,

We liggen nog steeds in Rabat en willen morgen verder naar het zuiden doorvaren, maar we zullen eerst even de belevenissen van de afgelopen dagen vertellen.

Vorige weekend hebben we een beetje geluierd aan boord, mede doordat Paulien wat last van haar darmen had.

Het zal wel een of andere bacterie geweest zijn die zij binnen gekregen heeft, want we hebben toevallig gezamenlijk gegeten en alleen zij had last van broekhoest.

Zondagmiddag hebben we de oude Medina van Rabat bezocht en kregen een rondleiding van een ongevraagde gids. De man sprak goed Frans en een beetje Engels en heeft ons vele wetenswaardigheden verteld en gepresenteerd in deze Medina.

Ik zei al, dit gaat ons geld kosten, maar aangezien wij er niet om gevraagd hadden vonden wij dat we zelf konden beslissen wat de trip en informatie ons waard was......

Natuurlijk verkeerd ingeschat, want uiteindelijk wilde hij meer dan het dubbele hebben van wat we hem aanboden en zijn daar deels aan tegemoet gekomen, maar dat doen we nooit meer!

Afgelopen maandag hebben we de schoenen van Paulien opgehaald en 's middags nog wat boodschappen gedaan bij de Carrefour in Salé.

's Avonds voelde Paulien zich weer redelijk en hebben toen besloten dat we de volgende dag naar Fez zouden gaan per trein.

Fez is een van de oudste steden van Marokko waar ook de nodige bezienswaardigheden bezocht kunnen worden.

Aangezien we enkele dagen daarvoor navraag gedaan hebben naar de vertrek tijden van de trein naar zowel Fez als Marrakech, stonden wij om ca. 09.30 uur op het station om de tickets te kopen.

Nu bleek dat de verkregen informatie niet geheel juist was en de trein naar Fez net was vertrokken, ondanks men ons gezegd had dat de trein om 10.12 uur zou vertrekken.

De volgende trein zou pas om 11.25 uur vertrekken en dan had het weinig zin meer om naar Fez te gaan, want de laatste trein terug ging al om 18.00 uur!

Nu bleek dat de sneltrein om 10.12 uur vanuit Rabat zou vertrekken, dus geen nood er ging een trein om 9.50 uur naar Rabat en daar zouden we binnen 10 minuten zijn, zodat we aldaar de tickets konden kopen voor Fez.

Uiteindelijk kwam de trein pas om 10.02 uur en wij arriveerden in Rabat pas om 10.11 uur, snel naar een loket, kaartjes gekocht en konden nog net op de trein richting Fez springen!!

In de 1e klas coupé zaten we samen met een zeer aardige en spraakzame oogarts (zoals hij het zelf verwoordde:' een collega van Sander').

Hij gaf ons allerlei informatie over zowel Marokko, de Marokkanen, de bezienswaardigheden in Fez, hoe om te gaan met de prijzen van taxi's en vraagprijzen in Soeks en gaf ons tenslotte zijn telefoonnummer voor het geval er iets zou gebeuren.

Vooral de autoriteiten hebben veel respect voor doctoren en wij konden hem dan in zo'n geval altijd als intermediair gebruiken.

Fez is inderdaad een mooie stad, waarbij veel oude gewoontes en gebouwen bewaard zijn gebleven. We hebben allereerst de Mellah (Joodse wijk) bezocht, toch weer met behulp van een ongevraagde gids.

Deze hebben we wel aangegeven, dat we hem wat drinkgeld zouden geven, echter naar onze inschatting. Hij liet ons inderdaad leuke dingen zien, maar de rondtoer eindigde bij een handel in tapijten, waar we absoluut niet in geïnteresseerd waren!

Na hem drinkgeld betaald te hebben, wat hij natuurlijk veel te weinig vond, zijn we zelf naar de Medina gegaan om deze te bekijken.

Allereerst hebben we daar lekker geluncht en zijn daarna gaan dwalen door de smalle straatjes en langs de honderden winkeltjes, waar ze werkelijk van alles verkopen!

Iedereen probeert je naar binnen te krijgen, om hun verkoopwaar aan te kunnen prijzen voor zeer 'kleine' prijsjes!!

We hebben daar nog wat kleine dingen gekocht en na enig onderhandelen tussen de 10 en 15% van de vraagprijs betaald! (Met dank aan onze souffleur uit de trein)

Fez staat ook bekend om zijn lederwaren, wat in een apart gedeelte van de stad wordt gemaakt.

Daar worden de huiden gelooid, gekleurd en verwerkt tot het eindproduct, zoals schoenen, tassen, banken, kleding etc. etc.

Na enig zoeken en vragen wisten plotseling enkele 'gidsen' ons naar de leerlooierijen te brengen, nadat eerst 2 gidsen een onderlinge vete hadden uitgevochten wie ons nu naar de gewenste plek mochten brengen.

Naar later bleek, was dit natuurlijk ook weer een winkel waar zij een provisie van zouden krijgen als wij wat kochten.

Na vanaf het winkeldakterras de looierij en kleurbassins bekeken te hebben, zijn we na enige discussie over wel en niet kopen de zaak uitgelopen en hebben de 'gids' de afgesproken gage betaald, wat toen opeens weer niet voldoende was. Na hem aangegeven te hebben dat we anders samen naar de politie zouden gaan, was de discussie snel over!

Met een taxi terug naar het station, waar we op aanraden van de taxichauffeur nog een lekker biertje hebben gedronken naast het station bij een Ibis-hotel.

Hier werden we ook nog eens gefêteerd met een live muziek bandje en een hapje en drankje van het huis! (De biertjes moesten we natuurlijk wel betalen)

Nadat we een lange terugreis hadden omdat de laatste trein een stoptrein bleek te zijn. Bij thuiskomst de tas gepakt en snel naar bed omdat we de volgende ochtend naar Marrakech zouden reizen.

Onderweg in de trein had ik met verschillende Riads (klein privé hotel met binnenplaats) gebeld of er nog ergens plaats was en konden terecht bij Riad Moussa van een Zwitserse dame, Maria.

De volgende ochtend ruim op tijd een ticket gekocht, echter nu bleek dat we tot Casblanca 2e klas en daarna pas 1e klas konden reizen.

Buitenlanders worden sowieso geadviseerd om 1e klas te reizen, maar mede doordat 1e klas airco heeft en de reistijd ca. 5 uur is en het prijsverschil niet groot is, waren we toch al van plan dit te doen. Ook naar Fez was ons dit zeer goed bevallen!

Bij aankomst in Marrakech hebben we zoals afgesproken Maria gebeld en die vroeg ons vanaf het station een taxi te nemen naar een hotel nabij de Medina, waar zij ons dan zou komen ophalen, omdat de taxi's de Medina (oude ommuurde binnen stad) niet in mogen.

Nadat Maria ons had opgehaald en naar haar Riad had gebracht, hebben we eerst een douche genomen, want de temperatuur in het binnenland (ca. 40° C) is toch wel een stuk hoger dan aan de kust. Wij kregen een van de 4 kamers en waren de enige gasten in het Riad, welke we dus geheel ter beschikking hadden.

Zij vond het ook leuk om allereerst met ons een kleine tour te maken in de binnenstad en ons ook te wijzen op enkele leuke dingen en Soeks.

's Avonds hebben we gezellig over het beroemde Fna-plein gelopen, waar honderden eettentjes staan, slangenbezweerders, goochelaars, dansers en andere artiesten de toeristen proberen te vermaken en iets aan ze te verdienen.

Ook proberen vele handelaren hun waar te slijten en alle winkeltjes rond het plein zijn tot laat in de avond open.

Wij hebben daarna aan de andere kant van de stad op een dakterras bij de Kosy-bar iets gegeten en een lekker flesje wijn gedronken.

De volgende ochtend hebben we na een heerlijk ontbijt op het dakterras nogmaals een rondleiding van Maria gehad en met haar afgesproken dat de bediende in het Riad 's avonds voor ons een heerlijke Couscous zou maken, compleet met een flesje wijn!

Na weer wat leuke winkeltjes bezocht te hebben, tussen door koffie gedronken en geluncht, zijn we verder alleen op onderzoek uitgeweest.

Ook nu was het weer erg warm (42 °C) en om ca. 17.00 uur terug in het Riad, waar we lekker in de schaduw gelezen hebben, heerlijk gegeten hebben en 's avonds lekker op het dakterras naar de sterren gekeken!

Marrakech is een mooie stad, leuk om een keer te zien, maar we hadden nu wel voldoende Soeks gezien en hadden besloten om nog wat cultuur op te snuiven, maar allereerst wilden we voor zaterdag de treintickets reserveren, voordat er geen plaatsen meer waren.

De volgende ochtend met een kleine taxi naar het station en de taxichauffeur gevraagd of hij wilde wachten, zodat hij ons daarna naar de palmentuinen kon brengen.

Hij gaf aan, dat hij bereid was ons voor 70,= Dirham (ca. 7 Euro) 3 uur rond te rijden langs verschillende bezienswaardigheden in en om Marrakech.

Mede vanwege het warme weer en de status van onze voetjes namen we dit aanbod aan. De taxi had alleen ARKO (Alle Ramen Kunnen Open) en hebben de Palmentuin bezocht, het Agdal-park en de Menara (dit is een buitenplaats waar een van de Sultans iedere dag een andere Concubine had en deze de volgende ochtend dumpte in de vijver, volgens de legende).

We zullen een aantal foto's van Marrakech op de site zetten, zodat jullie een beetje indruk krijgen van hetgeen we gezien hebben.

Met Maria hadden we afgesproken, dat zij voor Zaterdag een taxi zou organiseren, die ons naar het Atlas gebergte zou brengen, zodat we dit ook nog konden proeven.

Om 9.30 uur stond de taxi klaar en zijn we na een mooie rit in de bergen naar Asni gereden, waar we de wekelijkse niet toeristische markt hebben gezien.

Enkele foto's geven aan wat daar al niet (zeer vers zoals men zegt) verkocht en geslacht wordt!

Daarna zijn we verder de bergen in gereden naar Imlil, waar we na een lunch nog ca. 2 uur in de bergen hebben gelopen, wel op de weg, want we hadden geen goed schoeisel meegenomen.

Tijdens onze lunch kwamen we nog in gesprek met een Nederlander (Jan, expeditiearts onder andere voor wandelgroepen) die ons adviseerde niet door de bergen te lopen zonder goede uitrusting en kaart. Hij bleek ook expeditiearts te zijn op schepen en had net een zeilreis met de Europa gemaakt, maar wilde niet mee naar Zuid-Amerika.

Om ca. 17.00 uur werden we door onze taxi weer afgeleverd in Marrakech en hebben we een lekker douche genomen voordat we de trein van 19.00 uur namen.

Redelijk uitgeput in een overvolle trein hebben we de 5 uur durende terugreis gedaan en terug op de boot samen een lekker slaapmutsje genomen, voordat we onder de wol gingen.

Zondag lekker uitgeslapen en begonnen met een stukje onderhoud aan het teak in de kuip. Sommige naden zijn plakkerig geworden en geven af als je erop gaat zitten, dus uitsnijden, afplakken, schuren, kitten, gladstrijken en de tape er weer af.........

Vandaag de deksel van de bakskist gedaan en gisteren de bakboordbank onder handen genomen.

Morgen gaan we (als er goede wind is weer wat zuidelijker richting Mohammedia (Casablanca) om uiteindelijk naar Essouira te gaan.

Vandaar willen we oversteken naar de Canarische eilanden, maar dat zullen we in het volgende verslag vertellen!

Ondanks dat we weten dat in Nederland de herfst is aangebroken, genieten wij hier nog van een heerlijk zonnetje en een aangename temperatuur van ongeveer 25 °C aan de kust.

Groeten van Paulien en René,

SY Viskus

Joop Groskamp

Als ik het goed begrepen heb begint jullie boot bij de hogere temperaturen uit elkaar te vallen. Pas maar op straks, op de Atlantische oceaan.
Leuk verhaal en mooie foto's! (nog steeds dezelfde camara?)
Groeten van Loes en mij en behouden vaart!

clairette

Wat een prachtige , onvergetelijke ervaringen . Hebben jullie genoeg bergruimte na al die marktbezoeken ? Schoenen , lampen , gekleurde sjaals enz...
Behouden vaart , dikke zoen .

marco en jantien

Goede reis!
Geniet er van!
Lieve groet.

CASA

Prachtige belevenissen en vriendelijke mensen.
Wij hier maar zitten met de "slechten"?
Hoewel het gaat hierbij ook vaak om een kleine groep raddraaiers, meeste zijn prima mensen.

Lokaal nieuws:
Herfst is begonnen, wisselende omstandigheden, regenachtige dagen afgewisseld met zon
Kabinet VVD, CDA, PVV lijkt er te komen, hangt nog af van CDA congres a.s. zaterdag
RSDB wordt van de beurs gehaald door RIVA (14,- per aandeel) +/- 1/3 van de werkelijke intrinsieke waarde
Biegelaar 35 man eruit
IJssalon a.s. zondag dicht voor 5 mnd, einde seizoen
8 okt naar Musical Queen in Utrecht
Groetjes
CASA

Geneviève

Prachtig he Marrakech ! Ongelooflijk leuk dat jullie de tijd nemen om vanalles te bezoeken en te beleven. En als je in Casablanca bent, doe de groeten aan onze familie... Ik zal hen op de hoogte brengen. Laat maar per mail weten waar jullie precies liggen. Veel succes en geniet !
Geneviève en Filip

carlos en marleen

zit ik hier tijdens mijn middagpauze te kijken naar rabat marokko en wat vind ik, een reisverhaal van Paulien en Louis.
Dacht ik, maar die ken ik van bij jan en Clairette.
en zie ik reacties van Genevieve en Filiep !
weet nu dat ik af en toe ook eens meekijk
marleen