RenePaulien.reismee.nl

Portugal - Algarve

Hallo allemaal,

hierbij eindelijk een update van onze belevenissen in Portugal.

Onze laatste email was van begin Juli, waarbij we verslag gedaan hebben van de storm die over ons heen geraasd is.

Allereerst hebben we na de storm contact gehad met de kinderen om af te stemmen wanneer ze langs zouden komen en waar.

Nu blijkt dat vliegen vanaf Amsterdam naar Marokko toch wel heel veel duurder is dan naar Faro en hebben de kids gezegd, dat wij er geen probleem mee hebben om hier ons nog enkele weken te vermaken.

Hier in de Algarve (Portugal) is het alle dagen mooi weer, iedere dag mooi strak blauw, lekker windje erbij en sporadisch wat bewolking, echter we hebben al 2 maanden geen druppel regen gehad.

We hebben vernomen dat dit in Nederland wel anders is......

Voordat de kinderen aankwamen zijn we nog even met het schip op het droge geweest, aangezien de anti-fouling redelijk beschadigd was (door over de ankerketting te lopen op rivieren door getijdenwerking) en vanuit Sevilla was de anti-fouling voorzien van een modderlaagje (door het droogvallen in de haven aldaar), welke zich er bijna niet liet afborstelen in het water. Hierdoor functioneerde de anti-fouling ook niet meer.

We zijn bij een werf op een sleepbok uit het water getrokken, nadat duikers gecontroleerd hadden of de kiel goed op de bok stond.

Men is hier ca. 3 uur mee bezig geweest en de ploeg bestond uit 5 man. En dat voor € 150,= , uithalen en te water laten.

De boot is toen met de hogedrukspuit afgespoten en wij hebben 's middags het onderwaterschip met de krabber en schuurpapier weer helemaal glad gemaakt. 's Middags heb ik nog een doorlaat voor de zoutwaterkraan op het aanrecht erin gemaakt en de volgende ochtend begonnen met de eerste laag anti-fouling.

Om 7 uur eruit en gelijk smeren, dan is het nog niet zo warm, want de anti-fouling droogt aan je roller als je niet opschiet (de anti-fouling is op thinner-basis).

's Middags de tweede laag erop en tussendoor de kraan op het aanrecht aangesloten, waarna we 's avonds lekker uit eten gegaan zijn.

Nadeel van onze koelkast is, dat deze niet functioneert op het droge, aangezien deze koelt aan het buitenwater, dus niet tijdens het werk dat lekkere koele glas water of biertje!!

Op de werf was ook een timmerman, welke voor ons nog een nieuwe motor-hek-steun voor het buitenboord motortje heeft gemaakt van Iroco, aangezien Teak moeilijk te krijgen is en enorm kostbaar. Miro (de timmerman) is daar ca. 2 uur mee bezig geweest en past nu perfect op het hek naast de hekverlichting.

De kosten voor dit werk werd ons de volgende dag in rekening gesteld, zijnde 1 uur arbeidsloon à € 20,= en € 6,50 voor het hout!!??

Nu blijkt dat de gemiddelde arbeider hier in Portugal maar € 500,= à € 600,= per maand verdiend, dus de biertjes die we de jongens gaven waren zeer welkom.

Na 2 dagen konden we gelukkig weer het water in, want op de kant tussen de bebouwing is het toch een heel stuk warmer dan op het open water.

Eenmaal terug op de ankerplek hebben we de watermaker intern gereinigd met chemicaliën, echter deze kwam met veel piepen en kreunen tot leven.

In overleg met de NL-vertegenwoordiging van de watermaker bleek dat er in onze watermaker onderdelen waren gemonteerd die door een van de toeleveranciers eigenhandig waren gewijzigd en gewisseld moesten worden.

Daar deze onderdelen niet op voorraad waren moesten we proberen de machine te laten lopen met veel gepiep en gekreun.

Uiteindelijk liep de druk veel te hoog op en viel de watermaker keer op keer in storing.

Inmiddels was de leverancier met vakantie en dienden we te wachten tot 13 augustus voordat we onderdelen konden krijgen.

Nou ja, het was hier in de lagoon inmiddels steeds gezelliger geworden, de kinderen zijn hier gezellig aan boord geweest, zelfs Suzie is uit zichzelf gaan zwemmen, lekker gegeten, spelletjes gedaan, lekker bij de eilandkroegjes af en toe wat gedronken, ach het leven kan slechter en zoals we dan wel meer zeggen: hard life!!

Tussendoor hebben wij ons ook niet verveeld, want ja op een boot zitten veel snufjes, dus kunnen er ook veel snufjes defect raken, zoals bijvoorbeeld:

1. de Wifi-antenne => nieuwe printplaat ingezet

2. de USB-kabel van de Wifi-antenne => andere kabel gemaakt

3. laadregelaar zonnepanelen => vervangen

4. ankerlier stopte er spontaan mee => 4 koolborstels vervangen en rotor geslepen

5. ankerlier slingerde nav de storm => RVS as laten richten

6. RVS wielsteunen van dinghy roesten => laten passieveren en polijsten

7. Watermaker storing => zuigers en cilinders vervangen

Omdat we op de onderdelen moesten wachten, zijn we ook nog een paar dagen in Portimao geweest en in de lagoon van Alvor, waar we nog een mooie wandeling van ruim 3 uur hebben gemaakt met een van onze zeilkennissen.

Op de terugweg naar Culatra hadden we een lekker bakstagwindje en liepen we ruim 8 knopen op de halfwinder, heerlijk weer zo'n dagje zeilen met mooi weer en een lekkere temperatuur!

Met de onderdelen van de watermaker hadden wij geluk, aangezien Anja & Kees eind augustus een weekje naar Nederland gingen en deze waren bereid voor ons zowel de laadregelaar als de onderdelen van de watermaker mee te nemen.

Nadat ik deze onderdelen heb vervangen (gehele watermaker moest eerst uitgebouwd worden, daarna volledig gedemonteerd, de nieuwe onderdelen monteren, in elkaar bouwen en weer op zijn originele plek weer inbouwen) liep de watermaker als nog nooit vertoond, zonder piepen of kreunen en met een veel lagere pompdruk (ca. 6,5 bar).

Al met al en na vele emailtjes van diverse mensen die zich ongerust maakten en zich afvroegen of we na de storm mogelijk toch gezonken waren, nee van dat alles, gewoon lekker genoten, geklust en vakantie gehouden.

We hebben nu bijna alles weer goed functionerend en proberen Zondag of Maandag te vertrekken richting Marokko en zullen jullie dan weer wat regelmatiger op de hoogte houden via de Weblog!

We hopen dat iedereen een fijne vakantie heeft gehad en we vinden het leuk als jullie of via de email of via de website/blog ons jullie ervaringen laten weten!

Vanmiddag gaan we met onze Belgisch/Spaanse en enkele Nederlandse vrienden een afscheidsborreltje drinken in een kroegje op Culatra en vanavond een BBQ op het strand, dus als de wind morgen goed is en we enig zicht hebben gaan we!

Liefs en groeten van Paulien en René,

SY Viskus

Hans Klein-Hesselink

Hoi globetrotters!! Zo te lezen gaat het niet zo slecht met jullie, lekker druk met de viskus, in een prachtige omgeving! Hier gaat alles heerlijk gisteren met de motor naar de Achterhoek gereden (verjaardag vriend) lekker in het zonnetje heen en toen ik terug reed was het 6 graden, dan is het wel frisjes. Vandaag schijn weer het zonnetje en ga ik zo nog even toeren richting de Meije. Ja ik neem het er nog snel van de laatste echte zonnendagen met warmte hier in Nieuw-Vennep.
Ik heb de site van BC Pax aangepakt beetje nieuwe kleuren en op de site ook jullie link geplaast van het weblog, al reacties gehad van andere spelers van Pax? Groetjes en tot snel Hans
Ps, ik ben blij dat de weblog zo bevalt!

Dick van Buuren

...we werden al bezorgd...., maar zijn blij te lezen dat jullie het nog zo goed naar jullie zin hebben en genieten.

Dick & Irene

Arjen en ria Schipper

beste Rene en pauline.
we hoorden op de afgelopen 8 uur pas dat jullie een weblog bijhielden van jullie reis, uiteraard gelijk gelezen en, heerlijk om te lezen wat andere mensen dan kunnen beleven en meemaken en dat dan ook weer mee willen geven aan iedereen die geĂŻnteresseerd is.
gelukkig dat alle spannende dingen ook toch met uitzonderlijk weinig problemen zijn verlopen en fijn dat jullie zo genieten van deze trip, ( want vakantie is het natuurlijk niet, die kan je alleen maar hebben als je nog werkt, in de zin van geld verdienen) wij hopen dat het verder goed met jullie gaat en proberen de verhalen toch sneller en beter te volgen dan tot nu toe.
groetjes en goede vaart.
Arjen en Ria