RenePaulien.reismee.nl

07-04-2012, Itaparica/Salvador

Hallo allemaal,

Ons laatste bericht hadden we geschreven in Caravelas, waar we uiteindelijk 11 dagen hebben gewacht op goede wind.
Tijdens deze verplichte wachtdagen hebben we ons gelukkig niet verveeld, als eerste heb ik nogmaals de voorstag met 10 mm ingekort omdat deze toch nog te veel doorhing tijdens het zeilen.
Omdat dit nogal bewerkelijk is, de Furlex-trommel (dit is de unit waarmee je de fok kan op- en afrollen) moet gedemonteerd worden, dan de trommel omhoog over het stag, de mast met 2 lijnen zekeren zodat de spanning eraf is en dan de Norseman koppeling openen, de staalkabel eruit halen, inkorten en het geheel weer in elkaar zetten, al met al bijna een dag werk als je het opnieuw spannen van de verstaging meerekent.

Een groot gedeelte van de boot opnieuw in de was gezet, het onderwaterschip alweer schoongemaakt (het is onvoorstelbaar dat er na 10 dagen varen er toch weer zoveel zeepokken aangegroeid waren). Deze aangroei baarde me zorgen, omdat we nog een groot stuk voor de boeg hebben en het geen sinecure is om met een plamuurmes onder water deze pokken te verwijderen.
Bij een plaatselijke toeroperator (Fransman die zelf 3 catamarans had gebouwd en daarmee bezoekers naar de Archipelago dos Abrolhos vice versa bracht) kreeg ik de mogelijkheid om 5 liter goede antifouling te kopen (Jotun, Seaquantum).
Nu was het nog zoeken naar een mogelijkheid om de boot eruit te halen en de onderkant te voorzien van dit nieuwe spul, maar daar kom ik later op terug.

Op de rivier lagen we op een gegeven moment met 2 andere zeilboten, beide Fransen.
Een stel met 2 jonge kinderen die we nog wat informatie gegeven hebben over Ilha Grande (kaart gegeven). De oudste dochter gaf Paulien een groot compliment, want toen ik de kaart kwam brengen, zei ze tegen haar moeder dat ik mijn DOCHTER had vergeten mee te nemen, aangezien ik alleen was.

Met de andere Fransen hebben we nog gezellig zitten borrelen en de nodige informatie uitgewisseld, daar zij de wereld al een keer waren rond geweest (al 15 jaar aan het varen).

In de nacht van maandag op dinsdag hoorde ik 's nacht mensen schreeuwen op de kant en af en toe het geluid van het afblazen van gasflessen (dacht ik). Wat bleek, de volgende ochtend was het een drukte van jewelste op de kade en wij dachten dat er vis werd verkocht, aangezien er een visserbootje aan de kant lag.
Later toen wij op de kade kwamen om boodschappen te doen bleek dat van de andere toeroperator een van zijn boten (20 meter) volledig was uitgebrand en iets verderop gezonken was, naar deze sensatie kwam het hele dorp dus kijken!!

Op woensdagochtend 9.10 uur zijn we met een goed weerraam vertrokken richting Salvador en onderweg alleen de eerste nacht de Yanmar-zeilen moeten bijzetten, beide andere dagen hebben we heerlijk kunnen zeilen, wel veel buien onderweg dus iedere keer reven.
Het brood bakken onderweg gaat steeds beter, vorig jaar was het meestal beton, maar nu hebben we van Tom Broodverbeteraar gekregen en het advies van een kok, om het brood langer te laten rijzen(ca. 5 uur), de eerste 2 keer heb ik het brood in de warme motorruimte laten rijzen, wat erg goed ging, maar het moest ook nog lukken zonder deze warme ruimte.
Nu heb ik het laten rijzen terwijl de bak in een fleecedeken ingepakt was. Het resultaat zien jullie op bijgaande foto en de smaak is erg goed, zo zie je maar we maken vorderingen!
Vrijdagmiddag om 15.30 uur voeren we de baai bij Salvador binnen en zijn we doorgevaren naar het eiland Itaparica waar we nu op anker liggen.
We zijn hier naar toe gevaren omdat we van 2 verschillende mensen gehoord hadden dat je de boot mogelijk kan laten droogvallen en we hadden gelukkig volle maan, dus max. hoog en laag water!!

Bij de marina navraag gedaan en deze verwezen ons naar de buurman waar het mogelijk was om de boot droog te laten vallen en dus te voorzien van een nieuwe laag anti-fouling.

Op Zondagochtend om 2.30 uur het anker gelicht en naar de plek toegevaren, want om 03.00 uur was het hoog water. Jammer genoeg stond er veel wind, waardoor er ook veel golfslag stond.
Mede omdat er geen bolders waren, was het moeilijk om de boot goed te fixeren, maar met een aantal langen lijnen aan verschillende bomen konden we de boot redelijk op zijn plek houden.
Paulien was weer naar bed gegaan, maar het bonken op de grond toen het water begon te zakken en de golfslag tegen de achterkant kon zij de slaap niet vatten. Ik hield de wacht om de fenders overal goed tussen te houden en uiteindelijk om 06.30 uur ben ik het water ingegaan en begonnen met het afkrabben van de oude anti-fouling (van wat er nog over was) en alweer een hoop zeepokken!

Paulien kwam na het koffiezetten assisteren, terwijl we met gezang van de buurman (hij was ook bezig om zijn Bark schoon te maken) vrolijk verder gingen.
Halverwege dachten we beide (zonder het naar elkaar uitgesproken te hebben) dit halen we nooit voordat het water weer stijgt!!
Probeer zelf maar eens je armen voor je uit te strekken en deze 10 minuten zo te houden...
Dan moesten wij ook nog kracht zetten om de pokken en soort oesters er af te krijgen.

Toch nog geheel binnen de tijd schoon gekregen, daarna de romp met Scotch Brite geschuurd en als de wiede weerga afplakken en smeren.
De foto's spreken voor zich en om 12.30 uur was de klus toch nog geklaard en heeft ons bootje weer een lekker giftig laagje.

Aansluitend lekker gezwommen om het stof, oude verfresten en zweet van ons lichaam te spoelen en daarna heerlijk een warme douche op de kant.

Na de welverdiende brunch, met de kinderen geskypt en aansluitend genoten van een koud biertje op het terras en om 15.30 uur dreef de boot weer en zijn we weer op anker gegaan.

's Avonds als extra beloning voor het harde werken lekker uit eten geweest bij een Zuid Afrikaans restaurant, waar we nog andere Zuid Afrikanen ontmoet hebben, gezellig zitten kletsen en een borreltje mee gedronken.

Vandaag houden we een rustdag en als de wind goed is gaan we van de week weer verder naar het noorden!

Groet en dikke kussen,
Paulien en René
SY Viskus

John

Nou luitjes,
Dat ziet er weer vanouds uit. Weer gewend aan het ritme van zeilen,onderweg zijn, lekker eten en niet te vergeten borrelen( komt zeker 3x voor in het verhaal) en het benodigde onderhoud plegen aan de boot. Mooie plaatjes en blijf genieten.

Annemieke Venema

Lieve Paulien en Rene,
Wat klinkt het weer allemaal geweldig. Zeker met die prachtige foto's erbij. Wens jullie het allerbeste, geniet met volle teugen en blijf voorzichtig!
Liefs Annemieke

mieke

Lieve mensjes,

Klinkt weer gezellig.
Ik ben weer soepel terug uit Montenegro.
Liefs van ons.

Theo en Maria

Hé, Banjers!
Wat is het weer heftig,druk,ontspannen en TOP bij jullie! Never a dull moment! Wat geweldig, die leuke wintersportcollage!Paulien alvast héél,héél hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag(wij wilden de eersten zijn) Dat je nog hééél lang zó reislustig je verjaardag mag vieren!Daar zullen we natuurlijk op proosten! Theo gaat gauw jullie tuin onder handen nemen!Veel liefs en groetjes van ons!