RenePaulien.reismee.nl

Ilha Grande, 23-07-2011

Hallo allemaal,

Op 27 Juni hebben we onze laatste update gestuurd, dus werd het weer eens tijd om jullie te informeren over ons reilen en zeilen.

We zijn vanuit Niteroi niet naar Rio gevaren, maar hebben op een mooie ankerplek in de baai van Niteroi de nacht doorgebracht, waarna we de volgende ochtend vroeg zijn vertrokken naar Ilha Grande. Bij het uitvaren van de baai bleek het log (snelheids- en afstands-meetinstrument) niet te functioneren en dit tijdens het varen eruit gehaald en schoon gemaakt. Na het terugzetten bleek dat de informatie nog niet goed was en ongeveer 1/10 van de werkelijkheid aangaf.

Eenmaal op zee bleek het niet aan het log te liggen maar aan de wederom enorme aangroei op het schip. We hebben de romp in Niteroi door duikers laten schoonmaken, want door de vervuiling aldaar leeft er zoveel onder de waterlijn, wat zich ook graag op de romp afzet.

Met een vertraging van ca. 2 knopen ten opzichte van normaal zijn we naar Ilha Grande gevaren, grotendeels op de motor omdat er geen of verkeerde wind was. 's Middags om 15.30 uur kregen we plotseling goede wind, echter de boot liep continue uit zijn roer omdat de aangroei dermate remde.

Het is hier om 18.00 uur al donker, waardoor we in het donker een van de baaien in moesten lopen, gelukkig varen we op een elektronische kaart, dus dat was geen groot probleem, maar het geeft toch altijd een onprettig gevoel als je weet dat er her en der rotsen (deels) onderwater liggen. De volgende ochtend werden we vroeg door allerlei geluid vanuit het bos om ons heen gewekt, vooral de brulapen hadden er zin in (hopelijk de vrouwtjes ook).

Aan dek gekomen zagen we waar we lagen, midden in een mooie baai met nog een zeilboot, rondom tropisch oerwoud met mooie groentinten, voor ons een vlekkeloos strand met bijna witgeel zand waar onder de bomen 2 of 3 huisjes zichtbaar waren.

De boot zelf lag in glashelder water en alleen de branding, verschillende vogels en andere dieren maakten wat geluid. Op Ilha Grande rijden er geen auto's of ander gemotoriseerd verkeer en zijn er alleen maar wandelpaden door het oerwoud en langs de kustlijn, mede doordat Ilha Grande deels ook een natuurreservaat is.

De eerste week hebben we in deze baai gelegen, soms alleen en later met 3 boten, maar dan lig je zover van elkaar dat je volledige vrijheid hebt.

In deze week hebben we de romp van de boot schoongemaakt en er een deken van 2,5 - 3 cm dikke laag scheldiertjes afgeschraapt. De doorvoeren 'ontstopt' van de aangroei en zelfs het roer en de kiel schoon gekregen met onze nieuw aangeschafte plastic krabbers.

Ook hebben we een aantal mooie wandelingen op het eiland gemaakt, alleen is het aantal wandelpaden beperkt, waardoor je of dezelfde route terug moet nemen of een watertaxi die ons dan weer terug brengt.

Tijdens de wandelingen worden we dan verrast met allerlei dieren, zoals apen, tropische vogels, eekhoorntjes en zelfs waarschuwingsborden voor krokodillen, die we overigens niet gezien hebben.

Omdat het hier de wintertijd is, hebben we ook vaak (voor deze begrippen dan) slecht weer met bewolking, soms wat regen en kou!! Let wel 18 graden, dus zelfs wij hadden het koud, we worden toch al een beetje Brazilianen en hebben de kachel aangehad (moet volgens de leverancier 1 keer per maand, dus dat kwam goed uit) en de olielamp gaf 's avonds dat extra beetje warmte!

Gelukkig was dit na 4 dagen weer voorbij en scheen het zonnetje weer volop met wintertemperaturen van 25 - 30 graden, heerlijk!

Na boodschappen gedaan te hebben in Angra dos Reis zijn we een andere kant van de baai voor anker gegaan (Retiro) en hebben daar nogmaals het voorstag bijna 2,5 cm ingekort. Net toen we het stag los hadden (wel de mast met 2 lijnen naar de voorkant gezekerd) begon iemand met een waterscooter en een wakeboard rondjes om ons heen te draaien. Na de jongen aangesproken te hebben en hem uitgelegd hebben waar we mee bezig waren, verontschuldigde hij zich en ging hij elders varen. Later op de middag kwam hij nogmaals bij ons langs om te vragen of we nog hulp nodig hadden, hem bedankt voor het begrip en verteld dat alles voor elkaar was.

Ook in deze baai hebben we mooie wandelingen gemaakt en op Zaterdag nog met de bus naar de andere kant van de berg gereden om nog wat boodschappen te doen in Angra dos Reis.

De volgende dagen daar wat rondgevaren en genoten van de omgeving, het mooie weer en onszelf weer wat rust gegeven en het Millennium Trilogie van Stieg Larsson gelezen, heerlijk!!

Afgelopen week hebben we in een volledig omsloten baai op anker gelegen (Saco de Ceu) opj Ilha Grande, ook hier weer lekker gewandeld, veel gezwommen, de romp van de boot gecleand en in de was gezet (2 dagen bewolking) en het RVS-werk op het hek gepoetst.

Rondom deze baai wonen een aantal mensen in kleine hutjes, maar er staan ook een aantal kasten van huizen, waar de eigenaar per helikopter naar toe gaat. Dit terrein is dan ook volledig voorzien van een hekwerk en 24 uur per dag bewaking. Een groter contrast tussen arm en rijk is er bijna niet en ondanks dat wonen deze twee uitersten bijna naast elkaar....

Suzanne en Fons komen 19 Augustus naar ons toe voor hun vakantie en zijn druk bezig om af te stemmen wat we in die tijd gaan doen. Allereerst komen ze hier een paar dagen op de boot en varen daarna terug naar Rio/Niteroi, omdat we dan naar de grootste watervallen van de wereld willen vliegen naar Foz de Iquacu. Daarna willen we de Pantanal bezoeken (een groot moeras gebied met vele bezienswaardigheden) en aansluitend nog een paar dagen naar het Amazonegebied.

De laatste dagen zijn we weer in Niteroi, zodat we vandaar uit Rio kunnen bekijken en wij tijdens onze vakantie een ingelaste vakantie hebben, leuk toch!!

Wij wensen iedereen een fijne vakantie toe en geniet vooral nu, want het is later dan je denkt!!

Groet,

Paulien en René

SY Viskus

PS. Onze Braziliaanse telefoonnummer heeft op het eiland Ilha Grande bijna geen dekking, dus voor als nog zijn we bereikbaar op ons NL-nummer 06-26356518.

PS 2. Op 28 Juli viert mijn moeder haar 89-ste verjaardag, het zou leuk zijn als je haar kent (of niet) om haar een kaartje te sturen, adres: Teslastraat 18, 2014 KM Haarlem. Bedankt!

Hans en Ellis

Hoi Brazilianen,
We hebben weer genoten van jullie reisverslag en mooie foto"s, waardoor het hier een beetje warmer lijkt te worden.
De treinreis door Zwitserland was erg mooi en leuk.
Een hele fijne vakantie straks met Suzanne en Fonds !!
Dikke kussen en knuffels !

Groetje"s Ellis en Hans

Theo en Maria

Wat een prachtige "bounty"-achtige baai en wat een mooie foto's! We genieten hier van jullie! Na een week van regen, buien, wind en storm begint het weer hier wat op te knappen. Door een windhoos met stormkracht 10 op de boerencamping waar onze caravan staat, zijn alle voortenten met de inhoud de lucht in gevlogen. Wij waren die dagen niet aanwezig en gaan later deze week de ravage bekijken. De boerin heeft alles opgeslagen en opgeruimd. Verder gaat het goed met ons, ha,ha! Ik werk al weer 1x in de week. Wel vermoeiend, maar ik doe rustig aan. Theo is inmiddels weer een keer in jullie tuin bezig geweest en bij Ria en Jan gezellig een bakkie gedaan. Veel plezier met z'n viertjes en veel liefs! Groetjes van Theo en Maria

Inge

Het is toch net een sprookje! Fantastisch en wat een schitterende foto's... Wat heerlijk dat Suzanne en Fons komen binnenkort. Het was leuk Sander tegen te komen in het ziekenhuis, staat hem goed, die witte jas!
Geniet, ik kijk uit naar jullie volgend sprookjesverhaal..
Liefs
Inge

Ella en Erik

Jullie hebben het heeeeel goed;-). en inspireren ons weer verder te gaan.
In NL is het verdomd koud! We zijn blij als we over 2 weken weer op onze Vrijheid zijn. Geniet ervan en tot binnenkort op Skype.

mieke

Nog ff een korte,
Wat genieten jullie toch wereld reizigers.
Wij hebben zoals jullie natuurlijk weten k weer gehad nu weer iets beter.
Wilde nog bedanken voor de wijze kreet van jullie,had hem natuurlijk vaker van Pauline gehoord maar een beetje vergeten!Nog gefeliciteerd met moeder wat een leeftijd hè?Ook een kaartje verstuurd heeft ze wel verdient met zo`n leeftijd nou wij gaan nog een paar daagjes op de boot genieten volgens de spreuk.
Hartelijke groet en veel plezier met de kinders!