RenePaulien.reismee.nl

Rio de Janeiro, 14-05-2011

Hallo allemaal,

Vanuit Salvador (25-04) vroeg weggegaan en onder zeil met ondersteuning van de motor kwamen we 's avonds om 18.00 uur in het donker de rivier op van Camamu. Onderweg heeft Sander een grote dikke vis gevangen, dus zijn dag kon niet meer kapot. Wel heeft hij nog 2 keer beet gehad, maar deze gingen er met haak of de hele lijn van door.

De volgende ochtend bleek dat we voor een mooi eiland lagen en is Sander er met de dinghy op uit gegaan. Aan de kant heeft hij enkele plaatselijke vissers geholpen met het inhalen van de netten, ( zwaar werk, hij had de blaren op zijn handen staan) en kreeg als dank enige vissen mee.

De planning was om deze en een stuk van de andere vis boven een kampvuur te grillen en zijn daarom naar de kant gegaan om hout te sprokkelen voor een mooi vuur.

Nadat we dit klusje geklaard hadden begon het gigantisch te regenen, waardoor dit plan letterlijk en figuurlijk in het water viel, dus de vissen op de boot in de rookoven klaar gemaakt!

De volgende ochtend heb ik met Sander boodschappen gedaan, na eerst enige dorpjes verkend te hebben, maar hier was niets te koop. Uiteindelijk kwamen we in een dorpje op het eiland Ilha Grande de Camamu, waar we eerst hebben geschuild voor een dikke bui.

De eigenaresse van het huis waar we stonden gaf ons aan waar we een en ander konden kopen, we moesten eerst een pad over, daarna via de Autostrada naar links en na 200 meter was het dorpsplein. De Autostrada bleek een zandweggetje te zijn, waar mogelijk 1 keer per dag een auto rijd.

We hadden volop bekijks van de dorpelingen en konden hier redelijk wat boodschapjes halen.

Later zijn we de rivier verder opgevaren, aangezien we slechte windvoorspelling hadden en zijn tot aan het dorp Marau gevaren.

Ook hier hebben we diesel gehaald, heen lopend met de jerrycans en terug kregen we een lift van iemand met een busje. 165 liter sjouwen was niet echt aantrekkelijk, maar de plaatselijke bewoners waren ons zeer behulpzaam.

Van enkele kinderen vernamen wij dat Jens en Blanca (wij dachten hun boot al herkend te hebben) aan de overkant wonen. Deze mensen hebben wij leren kennen in Sevilla.

We hebben in een klein restaurantje heerlijk Mekeke (< phonetisch geschreven> = visgerecht) gegeten en hadden veel gezelschap van de jongste telg van de familie. (zie foto)

De volgende dag zijn we bij Jens op bezoek geweest en die vond het ontzettend leuk dat we er waren. Blanca was jammer genoeg de hele dag weg, maar we hebben veel nuttige informatie van Jens gekregen, zowel voor Rio de Janeiro als Ilha Grande.

's Middags zijn we teruggevaren naar de riviermonding, omdat de voorspellingen aangaven dat we enkele dagen goede wind zouden krijgen.

Dit bleek toch wel tegen te vallen, waardoor we weer veel met de Yanmar zeilen hebben gevaren en kwamen Zaterdagavond in Ilheus aan.

Zondag hebben we Ilheus bekeken, erg ongezellig, vooral omdat alle winkels dicht zijn en er bijna geen mens op straat is. We wilden graag weersinformatie hebben, maar de internet cafés waren ook dicht. Uiteindelijk vroegen we aan een aantal dames op een terrasje of ze ons konden adviseren waar we konden internetten.

Een van hen ging direct naar de kroegeigenaar welke zijn internetkabel beschikbaar stelde op zijn slaapkamer. De dames kwamen om de beurt kijken of alles goed ging en hebben daarna gezellig enkele biertjes met ze gedronken.

Ook nu bleek de windinformatie weer niet te kloppen, dus alweer op de Yanmar zeilen, want Sander wilde toch graag iets van Rio de Janeiro zien.

Onderweg passeerden we een eilanden groep welke onder de natuurbescherming viel, zijnde Archipelago Dos Abrolhos. Hier paren vele walvissen tussen Juni en September, dus wij waren wat te vroeg en geen walvis gezien, wel enkele schildpadden.

Het snorkelen was hier echt fantastisch, vele mooie tropische vissen gezien .

In Vitoria weer de nodige paperassen in orde gemaakt, zelfs op zaterdag naar de Capitainaria geweest voor weer zo'n belachelijk stempel.

Zondag zijn we naar Domingos Martins geweest, een leuk dorpje in de bergen, waar een markante rotspunt (Pedro Azul) te zien zou zijn, echter deze bleek nog eens 43 km landinwaarts te liggen. Aangezien we met de bus waren (auto konden we op het vliegveld niet huren, omdat ik mijn (originele) paspoort niet bij me had) konden we niet verder. Wel was in dit plaatsje de Duitse invloed duidelijk te zien en was het net of we in Beieren waren, gezien de vakwerkhuizen met de bewerkte windveren, de vele Duitse namen van ondernemers en zelfs enkele straatnamen.

Tijdens onze wandeling net buiten het dorp, zagen we enkele apen door de bomen slingeren en enkele mooie vogels (toekan soort).

Maandag (09-05-2011) hebben we Sander op de bus gezet naar Rio de Janeiro. Wij hadden inmiddels te horen gekregen dat het minder ging met mijn vader, maar de boot achterlaten in Vitoria was geen optie. Er stond veel golfslag in de haven en er was geen bewaking. Wij zijn maandagmiddag vertrokken naar Rio, ook weer 2 dagen bijna op de motor en woensdagavond daar aangekomen..

Hier kregen wij 's avonds bericht van Suzanne dat mijn vader was overleden.

Donderdagochtend ben ik gelijk naar de autoriteiten in Rio gegaan om de mogelijkheden te onderzoeken of we zonder problemen de boot konden achterlaten. Gelukkig was de Police Federal zeer welwillend en heeft de boot middels een speciaal document onder hun beheer genomen en moeten wij binnen 2 weken terug zijn.

We vertrekken naar Zaterdagavond naar huis en vliegen 24 Mei weer terug.

Tot de volgende email,

Groeten,

Paulien en René

Jef Van Steenbergen

Mooi verhaal weer.Jullie maken een prachtige reis.
Men innige deelneming ook bij het overlijden van je vader.Groetjes uit Recife. Jef

Marianne en Koos

Hoi had al op de foto's gereageerd (was bedoeld voor alle, niet alleen die van Sander :)
Las nu pas het verhaal, nog gecondoleerd.
groet

Inge

Lieve Paulien, René, Sander en natuurlijk ook Suzanne en Fons, wat weer een prachtig verhaal met een triest eind... gecondoleerd met het overlijden van jullie vader en opa. Hoe mooi zo een reis ook is, je weet dat dit kan gebeuren lijkt me het toch heel zwaar. Sterkte!

Sander, ik zag vandaag dat je bij ons je interne co-schappen komt lopen, leuk! Je bent van harte welkom en zullen je met open armen ontvangen.

Kus Inge

Loes en Joop Groskamp

Volgens ons genieten jullie wel van de reis, wij volgen jullie verslagen met grote belangstelling.
Gecondoleerd met het overlijden van jullie vader en opa, lijkt me niet prettig als je zover weg zit. Sterkte.
Groeten, Loes en Joop

Renz & Godeliva

Rene gecondoleerd en veel sterkte met het verlies van je vader, ook voor de rest van de familie.
Gelukkig konden jullie de boot goed onderbrengen om terug te keren en zaten jullie niet midden op zee .
Veel geluk en wijsheid verder
Wij genieten zo veel mogelijk zeilend van een heel mooi voorjaar .
zeilersgroeten
Renz & Godeliva
Zonnewind

Mieke en Ron

Lieve Menskens.
Gecondoleerd met het overlijden van jullie Vader en Opa. Heel erg naar dat je dan zo ver weg bent hè?
Gelukkig hebben jullie het weer kunnen oplossen.Heel veel sterkte met deze heftigheid. Ron en Mieke.

clairette

Onze deelneming bij het overlijden van je vader .

jan clairette

Theo en Maria

Heey Paulien !!! VAN HááááRTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG! KUS,KUS,KUS!!Wij zullen op je proosten met een glas lekkere bubbels.Dat doen jullie vast ook!OP EEN GEWELDIG MOOI JAAR!! Veel liefs van Theo en Maria

Tom en Anky

Hoi Paulien,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! We hopen dat jullie terugreis goed is verlopen en verder kunnen genieten van de reis. Fijne dag en alvast proost.

Jef uit Recife

Ik ken jullie wel niet persoonlijk maar om iemand een gelukkige verjaardag te wensen is dit volgens mij overbodig.Geniet verder van jullie reis en jullie weten het hé,als je Recife passeert laat zeker iets weten.Groetjes van een collegazeiler.Jef

Hans,Ellis,Maurice,Bianca en oma

He Paulien,
HARTELIJK GEFELICITEERD met je verjaardag ! !
Rene,( Sander en Suzanne) natuurlijk ook !
We wensen jullie een kei-leuke dag toe en geniet er lekker van! We zullen er vanavond op proosten.
Vele knuffels en kussen van ons allemaal en oma !!

Ingrid en Eef Sielhorst

Hoi Paulien, Gefeliciteerd met je verjaardag, neem er een lekker glas wijn op, dan proosten wij ook op jou vanavond! Wij vonden het echt heel fijn dat jullie bij ons waren, bedankt. Goede reis verder, lekker genieten. We zullen jullie volgen. Dikke kus Eef, Ing en kids.

Ella en Erik

Waar een gastenboek goed voor is. Oke, wel 2 dagen te laat maar.......Sara Proficiat! Iedereen maar denken, wat moet die oude man met zo'n jonge griet;-). Jullie zijn kanjers ( lees koekwousen) van mensen en missen jullie aanwezigheid. Geniet ervan en van elkaar. Groetjes uit (nog) Las Palmas.

frieda en gerrit

allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader-schoonvader en opa.we hadden het al gehoord van ella en erik,maar hadden nog niets gelezen etc.voor nu groetjes en verder goede reis en maak weer een mooi verhaal.Groetjes Frieda en Gerrit, MY HOUDOE

Mama Kuipers

Hallo René en Paulien, ik zit nu bij Peter en Kitty.
Wat hebben jullie veel meegemaakt met de boot. Hij ziet er weer tip top uit. Ik hoop dat je er nu weer vele mijlen mee zult zeilen. Met mij gaat het allemaal goed. Af en toe nog eens wat te kwaad. Ik ga over twee weken samen met Ellis en Peter met verschillende treinen flink de bergen in Zwitserland in. Dat leidt de narigheid een beetje af. Veel plezier en behouden vaart. Groetje Mama.

Annemieke Venema

Lieve Paulien en René,
Lees net pas dat je (schoon)vader overleden is, alsnog gecondoleerd. Lijkt me toch naar als je zo ver weg zit.
Volg jullie reisverhalen nog steeds met enige weemoed. Prachtige foto's. Geniet ervan.
Liefs Annemieke