RenePaulien.reismee.nl

Salvador de Bahia - Rio Paraguacu - Ilha do Bom Jesus, 24-4-2011

Hallo allemaal,

We zijn vorige week nadat de onderverstaging was vervangen en we weer ruzie hebben gekregen met de installateur (nou ja, eigenlijk bedoel ik de grootste praatjesmaker van Salvador) besloten om met hem te stoppen en de verstaging elders en door een ander of eventueel zelf te laten vervangen.

Hij kwam met een aanvullende offerte van nogmaals enkele duizenden dollars om de zaak bij ons te klaren, echter wij hadden hem hier al 2,5 week eerder een opdracht voor gegeven en nu bleek dat er onvoldoende was besteld en verkeerde onderdelen waren geleverd.

Gelukkig is het defecte onderwant vervangen, echter hier zitten nog te kleine spanners op, maar we zullen wel zien hoe we een en ander gaan regelen.

Vorige week Donderdag zijn we naar Ilha dos Bom Jesus gevaren en daar 's avonds in het donker aan gekomen. Onderweg hadden wij de afspraak met Antonio en Luciana al verzet.

Na een heerlijke nachtrust werden wij tijdens ons ontbijtje aangesproken door enkele vissers die verse Langoustines hadden gevangen en wij hebben hun hele vangst (bijna 3 kg.) voor weinig kunnen kopen. Zij en wij blij, 's avonds deze heerlijk met Antonio en Luciana gegeten.

De volgende ochtend heeft Sander samen met Antonio gedoken om schelpdieren te verzamelen, maar door verkoudheid (en daardoor hoofdpijn) bij Sander was dit geen succes.

's Middags gevist en de volgende dag de vangst samen met hen bij hun thuis gegeten, heerlijk en gezellig! (zie foto's)

Maandagochtend (07.00 uur) samen met Antonio, Sander en ondergetekende naar Madre Deus gegaan om een van de Gasflessen te vullen, maar doordat wij een Europese fles hebben ging dat natuurlijk niet zonder slag of stoot. De koppeling van ons konden ze gebruiken, echter het gasdepot leverde niet aan particulieren en zijn we naar een bedrijfje gestuurd die een opdracht kon geven en een nota kon ontvangen en daar de fles afgegeven.

De fles zou 's middags om 16.00 uur opgehaald kunnen worden, wij er heen met de bus, maar geen gasfles............

Na 2 uur wachten nog geen gas en Antonio zou contact met deze mensen houden en wij onverrichter zaken terug naar de boot.

De volgende dag zijn we de rivier (Rio de Paraguacu) opgevaren, het laatste stuk zonder navigatie kaart en in Maragogipe getracht alle boodschappen te doen die we nodig hadden.

Diesel (erg ROOD) heb ik met wagen met ezel laten halen en de andere boodschappen bij de plaatselijke middenstand en markt gehaald, een echte belevenis in de middle of nowhere!!

Donderdag terug gevaren naar Bom Jesus om de gasfles op te halen, maar we zijn die dag echt het water ingeregend. Uiteindelijk bij Bom Jesus blijven slapen en door Antonio en zijn nichtje Veronica uitgenodigd om de volgende ochtend om 10.00 uur (bleek dus 12.00 uur te zijn) gezamenlijk met de familie en bekenden de 'Goede Vrijdag lunch' te nuttigen.

Dit was een gezellig samenzijn, echter hierop volgde meerdere etentjes, want het is de gewoonte om bij de andere familie leden langs te gaten en daar een vorkje mee te prikken...

Om het eten wat te laten zakken, werd de etentjes afgewisseld met wandelingetjes over het eiland.

Om 16.00 uur hebben we afscheid genomen en zijn we naar het eiland Itaparita gevaren, onderweg heeft Sander een lekkere vis gevangen, die we 's avonds gelijk gegeten hebben.

We liggen nu weer in de haven van Salvador en gaan morgen, mits de wind goed is, zuidwaarts. We willen eerst naar Camamu (rivier) en als we een goed windraam hebben daarna doorvaren naar Rio de Janeiro.

Als de wind niet zo mee werkt, maken we er dagtochtjes van, want Sander is alweer 2 weken aan boord en moet 22 Mei terugvliegen naar Nederland.

Zoals op de foto's te zien is vermaken we ons nog steeds uitstekend, maar ook in NL hebben we gehoord dat jullie mooi weer hebben, dus geniet ervan en van elkaar,

Groeten,

Paulien, Sander en René

Jef Van Steenbergen

Beste Paulin en René,
Mooi jullie verhalen,ik vind het altijd leuk om anderen hun verhaal ook te lezen.
Uit je laatste berichtje aan mij heb ik vernomen dat jullie de boot in Brazilie gaan laten.Wel wil ik jullie er op attent te maken van zeker een goede afspraak te maken(schriftelijk) met Rezeita Federal do Brasil omdat de boot normaal maar 90 dagen in Brazilie mag verblijven.Misschien wisten jullie dit al maar wil jullie toch nog snel herinneren.
Groetjes uit Recife Jef