RenePaulien.reismee.nl

Maart April 2019

Hallo allemaal,

Op de valreep, net voordat we definitief Nieuw Zeeland gaan verlaten nog even een update van onze belevenissen van de afgelopentwee maanden.

In de Coromandel hebben we Jan en Fely opgepikt en gezellig een paar dagen aan boord gehad. We zijn met hen vanwege goede wind de 2e dag naar Ponui eiland gevaren, dit ligt naast Waiheke en daar met hen genoten van het mooie weer (soms tussen de buien door). Aangezien ze weinig gevist hadden in hun leven, vonden ze dit zeer vermakelijk en waren ze bijna niet weg te krijgen van de hengels.

Het was zelfs zo dat Jan zijn laptop de volgende ochtend heeft gelaten voor wat deze was en hij stond ’s ochtends vroeg al op het achter dek te vissen! Ze hebben een aantal mooie Red Snappers gevangen, ook veel te kleine die we hebben terug gezet, maar de grotere heb ik gefileerd en tijdens het diner lekker gegeten. Het was erg gezellig, vooral de spelletjes die we ’s avonds met ze gespeeld hebben, we wisten niet dat Fely zo fel was met Rummikub!

Jammer genoeg verspeelde Jan per ongeluk de hengel (die rode van Fons) in de hitte van de strijd, echter de regen maakte ook een einde aan het visplezier en zijn we terug gevaren naar het plaatsje Coromandel. Ik heb met Jan nog even snel de gasflessen kunnen vullen, want deze waren alle drie leeg en nu met de auto deze halen was natuurlijk perfect, anders hadden we ermee moeten slepen.

Bij het afscheid kwamen er net en groot aantal sportvissers terug van een dagje zee-vissen en Fely vroeg aan deze mensen of ze misschien een van de grote Red-Snappers mocht kopen, dat wilden deze Maori’s niet en daarom kreeg ze een mooie vis van ongeveer 60 a 70 cm!!

Na hun bezoek zijn we naar de Mercury eilanden gevaren en in de baai van het hoofdeiland heerlijk rustig op anker gelegen. Het eiland is privé, echter het is toegestaan om daar te wandelen mits de natuur en het vee onaangetast blijft. We hebben daar vele uurtjes heerlijk gelopen en genoten van de vele mooie uitzichten.

Het Great Barrier eiland hebben we aansluitend bezocht en ook hier weer heerlijk kunnen wandelen, alleen de bewegwijzering van de paden is niet goed aangegeven. We waren op een ochtend vertrokken om een wandeling te maken en aan het begin van deze wandeling vroeg een andere wandelaar of hij ons gezelschap mocht houden, want hij wilde een gelijksoortige wandeling doen. Deze zeiler woonde deels op Waiheke en deels op zijn boot, was wat ouder dan wij en had een uitstekende fitheid. Hij had ook een meer gedetailleerde kaart bij zich en wij lopen, praten en plotseling kwamen we bij een wegmarkering en zouden we volgens zijn kaart naar links moeten. Uiteindelijk na nogmaals een half uur gelopen te hebben (berg op en af), toch besloten om terug te gaan omdat we het geplande pad niet konden vinden.

Na ruim een uur terug lopen vonden we het geplande pad wat ons naar een waterval leidde en vandaar uit konden we terug komen naar de baai waar de boot lag. ’s Avonds in het plaatselijke restaurant gegeten, echter men heeft daar toch wat andere ideeën over Crispy Pork Belly dan wij.

Het was een beetje Crispy, maar het meeste vet was niet uitgebakken, waardoor we 3 cm dik vet hadden en een halve cm vlees. Wij hebben dat vet natuurlijk niet opgegeten, de N Zeelanders doen dat echter wel!!

In het noorden van de Great Barrier zijn vele mooie beschutte baaien en wij hebben in Smoke House Bay gelegen, wat haar naam dankt aan een cruiser die daar jaren geleden een vrij toegankelijke plek heeft gecreëerd, waar rookkasten staan, maar ook BBQ’s, Pizza oven op hout, wasbakken met ouderwetse handwringers en een huisje met badkamer incl. ligbad en douche. Het water wordt via een ingenieus systeem uit het bos opgeslagen in een sisterne en via een slang naar beneden geleid.

Buiten staat een houtkachel met warmtewisselaar die de binnen opgestelde boiler verwarmt, die kachel moet je natuurlijk zelf stoken met hout uit het bos. Ook wij hebben daar na een mooie wandeling genoten van een lekkere warme douche! Ik heb wat foto’s bijgesloten.

Na enkele dagen daar gezellig te hebben rondgedwaald zijn we weer naar de Coromandel terug gevaren om Peter en Christine voor een paar dagen aan boord te hebben. Met hen zijn we naar Rotoroa eiland gevaren, ook naast Waiheke, waar vooral Peter het ontzettend leuk vond om te vissen. Ik had in Coromandel een nieuwe hengel gekocht (Fons, deze is nu blauw) en deze werd zeer veelvuldig gebruikt, ook Christine had er schik in echter durfde de gevangen vis er niet zelf af te halen! Op de eerste dag in de baai daar kwam er een medezeiler naar ons toe en bracht ons een groot stuk Kingvis omdat wij zo’n mooie boot hadden!!! Hij had deze de dag ervoor gevangen en was voor hem en zijn vrouw veel te veel en hebben deze ’s avonds op de Cob-BBQ gerookt en heerlijk opgepeuzeld. We hebben met Peter en Christine ook heerlijk gewandeld en op de laatste dag werden wij uitgenodigd om met hen te lunchen in Coromandel en konden we nog even snel wat boodschappen doen bij de supermarkt.

Vanaf de Coromandel zijn we weer naar Waiheke gevaren en daarna door naar het eiland Rangitoto, een van de vele vulkanen hier. Nadat de boot goed op anker lag zijn we aan land gegaan en de Rangitoto beklommen, het was een pittige wandeling en op de top heb je een mooi 360 graden uitzicht en kijk je over de Hauraki Gulf uit en ook een mooie blik op Auckland.

Op de terugweg zijn we nog naar de speciaal gepromote grotten gelopen, echter dat viel heel erg tegen. Het bospad erheen was veel mooier dan deze grotten zelf, maar ja je kan niet altijd geluk hebben. Het eiland zelf is met z’n lavasteen zwart en ruw, echter het is onvoorstelbaar hoe vruchtbaar de lava is, want het heeft een ongelooflijke mooie maar aparte begroeiing.

In het weekend hebben we daar een Belgisch cruisers-koppel ontmoet (An en Iwan), zij werken beide in Auckland en proberen hun permanente verblijfsvergunning te krijgen. Hun doelstelling is om na de verkregen verblijfsvergunning de winterperiode op de eilanden (Fiji, Vanuatu, Nieuw Caledonië) te verblijven en in de zomer weer terug te komen om een half jaar te werken (mits dat financieel haalbaar is!)

Later in de week zijn we via Waiheke en het eiland Rakino naar Kawau eiland gevaren om de dag erna naar Whangarei terug te varen, zodat we konden provianderen en de laatste technische onderdelen konden kopen. Ook hebben we daar onze auto naar een handelaar gebracht om deze hopelijk zo snel mogelijk te verkopen.

We hebben in Whangarei Steven en Dineke nog op bezoek gehad en daarmee uit eten geweest bij Topsail, een van de betere restaurants in N. Zeeland waar we echt perfect gegeten hebben!!

In enkele dagen de boot weer een paar centimeter dieper in het water te laten zakken door alle boodschappen, afscheid genomen van diverse mensen, zijn we naar de Bay of Islands gevaren. Hier natuurlijk weer wat voor ons bekende plekken bezocht (Urapukapuka), gewandeld en de windvoorspelling in de gaten gehouden voor een mogelijk vertrek naar Vanuatu.

Onderweg naar Russell waar we wat boodschappen wilde doen, werden we “gecontroleerd door een aantal orka’s”, vader, moeder en baby. Ze vonden het erg interessant en bleven zeker 10 a 15 minuten achter en onder de boot zwemmen, ook hier een paar foto’s van toegevoegd.

Echter afgelopen Dinsdag controleerde ik wat zaken in de machine kamer en zag dat er weer een huiddoorvoer aan het lekken was. Doordat we een behoorlijke zeiltocht voor de boeg hebben, wilden we niet met een lekkend schip varen en liggen momenteel weer op het droge!!

Ik heb nu beide huiddoorvoeren gedemonteerd, opnieuw gelijmd en alles weer aangesloten. Zoals de kraanmachinist hier in Opua ook al bevestigde, kan de oorzaak het hijsen van de boot zijn, terwijl de kraansling dan over deze inlaatschelpen zit en door het gewicht de huid net iets ingedrukt wordt, waardoor de kit loslaat en de lekkage begint. Alweer werden we geconfronteerd met de extreme vervuiling hier in Nieuw Zeeland, aangezien zowel de inlaatschelpen als grote delen van de leidingen vol gegroeid waren met schelpjes, oesters en andere aangroei. Een local hier op de werf sprak er ook al zijn ongenoegen over uit, daarom zette hij zijn boot pas op het laatste moment in de anti-fouling en als hij dan een half jaar op de eilanden (Fiji etc.) is geweest komt hij terug met een schone boot, welke binnen een week in NZ weer volop aangegroeid is met o.a. pokken !!

We gaan morgenochtend om 9.00 uur het water weer in, hopen dat nu alles dicht is en dan vertrekken we Dinsdagmorgen na uitgeklaard te hebben naar Vanuatu!!

Liefs van Paulien en René

SY Bounty

HR 46 - 89

Robert

Ik volg jullie nu al vanaf het begin met de avonturen met jullie C-Yacht. Wederom een geweldig verhaal. Bedankt en succes met de reis naar het volgende avontuur te Vanuatu. Ps: ik blijf denken aan jullie als ik met de bus door Muiderberg heenrij haha

Eef en Ingrid

Wat een avonturen weer, heerlijk! Lekker genieten, wij genieten mee !!! Dikke kus Eef en Ing ?

Walter en Emmy

Leuk weer jullie berichten te lezen,zie alles weer voor me,nu We wensen jullie een goede overtocht en niet teveel wind,liefs Emmy en Walter

(Scheepswerf Brouwer) Nico en Marjoleine

Hier genieten we allemaal enorm van jullie geweldige avonturen.. wat bijzonder en ook weer zeldzaam leuke foto’ s xxx

Ans Sundqvist. Zweden.

Wat leuk om jullie te volgen,ik heb wel zo af en toe van Arthur het een en ander gehoord maar nu vind ik het spannens om jullie te volgen,ik heb eerst jullie verhaal over het verlies van jullie boot gelezen,ik had dat destijds van Arthur gehoord,verschrikkelijk. om zoiets mee te maken maar gelukkig gaat het jullie goed zo te leden.Nu heb ik over Indonesie gelezen,ook erg leuk,Curt en ik zijn daar 8 meer geweest,We zijn zelfs in Nieuw Guinejageweest, in het Balium dal,ook spannend.Begrijp dat jullie op de terugreis zijn,ik wens jullie een behouden vaart terug .Veel groetjes van Ans