RenePaulien.reismee.nl

Grenada, Prickly Bay 18-01-2015

Hallo allemaal,

Vanuit de Prickly Bay te Grenada, waar wij vrijdagnacht 9 Januari om 02.00 uur zijn aangekomen, hebben we het anker laten vallen en genieten we van de rust en het doorgaans mooie weer bij ca. 30 graden.

Na aankomst hebben we eerst een borrel genomen op de goede oversteek en zijn vervolgens in bed gedoken om nu weer eens een volledige nacht te slapen, heerlijk!!

Las Palmas hebben we na de nodige voorbereidingen om 16.30 uur op 18 December achter ons gelaten en met een beetje wind en ondersteuning van de motor aan de reis begonnen.

De weersvooruitzichten waren op dat moment goed om in ieder geval naar de Kaapverdische eilanden te varen, waar we dan de passaatwind zouden kunnen oppakken.

De werkelijke wind was toch wat minder dan de voorspelling aangaf evenzo de windrichting, daarom hebben we de eerste dagen die koers gevaren welke de meeste snelheid gaf en het meeste comfort aan boord.

De dagen voor de Kerst hadden we zelfs erg weinig wind en besloten om de motor niet bij te zetten, want wat staat ons nog allemaal te wachten en hebben we de brandstof misschien nog meer nodig aan de andere kant??

Die dagen lag de gemiddelde snelheid op 3,5 - 4 knopen per uur met een hoge deining van de harde wind die daarvoor op de oceaan had gestaan.

Uiteindelijk hebben we met de Kerstdagen weer wat meer wind gekregen en heerlijk genoten van de specialiteiten uit de kombuis, want het avond eten is een van de gezelligste moment van de dag.

Onze dagindeling ziet er ongeveer als volgt uit:

Om ca. 19.00 uur gaan we heerlijk gezellig eten en een glaasje wijn drinken, na het diner gaat Paulien doorgaans om 20.30 uur haar bedje in om tot 0.30 - 1.30 uur te slapen.

In de tussentijd doe ik dan de afwas, haal ik de weersinformatie binnen, verstuur onze positie naar Yotreps, ga wat lezen of puzzelen en om de 6 uur houden we de positie, koers en snelheid bij.

Paulien wordt meestal uit haar zelf wakker of als ik mijn ogen niet meer open kan houden maak ik haar wakker om te wisselen. Dan kruip ik lekker mijn mandje in (wat dan lekker warm is, want we slapen in de zeekooi voor naast de badkamer) tot ca. 5.00 uur, ook weer afhankelijk of ik zelf wakker wordt of Paulien wakker kan blijven.

Daarna wisselen we nog 2 keer en meestal ben ik dan om ca. 12.00 uur wakker en gaan we brunchen.

De middag wordt gevuld met lezen, klusjes, controle van de verstaging, zeilen en overige delen, poetsen, koken, brood maken etc. etc.

Natuurlijk zijn we toch op de plek beland waar we graag wilde zijn om de passaatwind te krijgen (14e breedtegraad) en jammer genoeg was onze telescopische mastboom in het begin kapot gegaan, de staalkabel waar we de boom mee uittrekken is gebroken en door de wind was de boom in elkaar geschoten en we kregen deze met geen met geen mogelijkheid meer op een hobbelige zee uitgeschoven.

Hierdoor konden we alleen nog maar een zeer klein stukje Genua (voorzeil) uitbomen als we pal voor de wind voeren.

Eenmaal in de passage met de passaatwind hebben we verschillende koersen uitgeprobeerd om zo comfortabel mogelijk naar de overkant te zeilen, echter pal voor de wind met alleen maar het grootzeil via een bulle-talie gezekerd was de meest comfortabele koers.

Doordat we doorgaans veel wind hadden, vooral ook storm (ENE, E en ESE 5 tm 7) hebben we de meeste tijd alleen maar met het grootzeil gevaren en alleen wanneer we ENE hadden met een klein uitgeboomd Genua.

We konden met deze zeilvoering tussen de 140 en 170 Nm per dag maken, alleen de boot waggelde enorm, waardoor het de gehele dag richelroede lopen was, maar we zijn heelhuids aan de overkant gekomen in 21 dagen en 10 uur.

We hebben ruim 3200 Nm gevaren in 514 uur, 496 uur gezeild en ca. 18 motoruren met een gemiddelde van 6,2 Nm/hr.

Naast de defecte mastboom begaf natuurlijk tijdens de wacht van Paulien midden in de nacht de stuurautomaat het ook. Zij maakte me wakker om 02.00 uur met de mededeling dat de stuurautomaat van koers af was, Wind ENE 7 en dikke golven.

Ik gelijk de motor gestart en de boot weer op koers gebracht, drukte de stuurautomaat weer op "auto" maar er gebeurde niets, het stuurwiel kon je alle kanten op draaien en de koers was gelijk weer verloren.

Gelukkig had ik een 2e automaat ingebouwd, dus naar beneden, 2e stuurautomaat ingeschakeld en terug naar boven om deze in te stellen.

Gelukkig ging dit allemaal perfect en kon ik na ca. 10 minuten weer terug keren in dromenland en de automaat heeft ons perfect naar de Carieb gebracht.

Doordat het dermate hobbelig was heb ik geen poging gedaan om de stuurautomaat onderweg te repareren, maar pas in Grenada.

Daar bleek dat zowel het roeruitslag-instrument als de "clutch" (dit is de magneetspoel die de "fixering" verzorgt verkeerd was aangesloten en de clutch verbrand was. Ik had in Zaandam de koolborstels nog gecontroleerd en deze waren ook nu nog in zeer goede staat.

Eveneens heeft de stuurcomputer problemen, ik weet nog niet wat het is, maar gaan we ook weer oplossen.

De clutch heb ik inmiddels vervangen en werkt weer goed.

Onderweg hebben we ook weer gevist, echter geen vis gevangen, wel zeer veel zeewier (zie foto). Hierdoor hadden we veel "beet" maar alleen wier....

Het inklaren was hier ook een belevenis, in de baai waar we op anker liggen is een bureau van de immigratie en douane, komen we daar om ca. 13.00 uur, ligt er een dikke neger bijna horizontaal in een bureaustoel te slapen. Na wat kuchen wordt de man wakker, kijkt met een klein oogje ons aan en hijst zich zeer vermoeid deels overeind, wat we komen doen... ja inklaren natuurlijk.. strompelt naar de andere kant van het bureau waar enkele computers staan en start een programmaatje op wat wij moeten invullen, gaat weer terug naar zijn stoel en wacht half liggend met een oogje open tot we klaar zijn, af en toe ons een aanwijzing gevend. Als we klaar zijn richt hij zich op en valt van de ene stoel naar een naast staande stoel waar hij iets op zijn pc doet en plots begint de printer te rammelen. Hij vraagt ons de papieren eruit te halen en geven we deze ook, dan is hij te slaperig en telt het aantal documenten verkeerd en vraagt of er nog wat in de printer ligt, maar nee... dan kom hij weer uit zijn stoel en controleert zelf de printer, inderdaad geen papier en valt weer terug in zijn stoel!

Je zou er toch moe van worden en al die stomme toeristen komen altijd als hij net ligt te slapen.....

Uiteindelijk hebben we wat kosten moeten betalen en waren ingeklaard!

Inmiddels hebben we samen met de visite van Jan en Clairette (Clairette is net voor onze aankomst naar België terug gevlogen omdat haar moeder in het ziekenhuis is opgenomen en zij ligt nu zelf met een griep in bed bij een vriendin van haar) een cacao plantage bezocht, waar ons getoond werd hoe van de vruchten uiteindelijk cacao-bonen worden geproduceerd.

Deze zelfde zurige lucht herkenden we gelijk vanuit de cacoa-overslag en fabrieken in Zaandam!!

Jammer genoeg hadden we die dag dermate veel tropische regenbuien dat het bezoek aan de plantage zelf in het water viel.

Het vervoer via de lokale busjes met verschillende Nicky Lauda's of overige bekende coureurs maakte het eiland bezoek compleet, regen of geen regen, met 18 mensen in een busje en zonder pardon op bijna 2 wielen over de bergweggetjes naar boven en beneden spurten is voor deze gasten de normaalste zaak van de wereld.....

Al met al zijn we weer lekker een beetje uitgerust en hebben we veel lol met Jan, Marleen en Carlos.

Vandaag zijn we samen met Marleen naar een Rum distilleerderij geweest en na de rondgang en het proeflokaal enkele heerlijke Grenada Rum gekocht, zowel om zo te drinken als om te mixen.

Carlos heeft me ook geleerd hoe je lobsters (kreeften) kan vangen en hebben er samen 6 gevangen. Paulien heeft ze gekookt en een heerlijke soep van gemaakt, zelfs Jan zat er van te genieten en het bleek ook zijn lievelingssoep te zijn. Carlos en Marleen waren er niet meer bij omdat zij zaterdagmiddag naar huis zijn gevlogen.

Volgende week gaan we verder naar St. Maarten om ons grootzeil en de container van ons reddingsvlot op te halen en dan door naar Bonaire om te duiken.

Onze verhalen worden vervolgd....

Groet,

Paulien en René

SY Bounty

HR 46 - 89

Robert

Hoi genieters,
Als ex chauffeur/reisleider en met dna van opa en mijn pa die beide op de grote zeevaart werkzaam waren, geniet ik weer van julie reisverhaal elke keer weer. Zelf wil ik weer gaan zeilen vandaar dat ik ook belangstelling heb al vanaf julie reis met de compromis 36. Moet nog wel ff sparenen als buschauffeur haha toch vond ik het vanavond rijdend door muiderberg lijn 110 naar weesp appart juist toen dit bericht te ontvangen. Terug vanuit weesp in muiderberg wederom maar dit x de foto's hahaha moest ik ff kwijt aan jullie. Het is toch jullie woonplaats ??? Tot het volgende verhaal !!!!

Walter& Emmy

Gratuliere Euch zur schnellen Überfahrt,muss ein tolles Gefühl sein wieder in bekannten Gegenden zu segeln. Wünschen Euch eine schöne Zeit,hoffe Euch bald wiederzusehen. Sind am 18. März in Apataki .

Frieda en Gerrit in Las Palmas

Hallo luitjes,
Wat is het weer een pracht verhaal.Renéé hoe kun je nou toch zo'n ambtenaar in z'n middag schoonheidsslaapje storen?Is toch nietb teb geloven.Hij heeft daar waarschijnlijk bijna niets te doen.
Gelukkig een prachtige overtocht,met toch wel weer wat probleempjes en dat na die GOEDE voorbereidingen hier in L.P.Verder fijne tijd engroet van Frieda,Riet en Gerrit.

Joop Groskamp

Hallo levensgenieters,
gefeliciteerd met de veilige oversteek, toch nog vlot gegaan.
We hebben de foto's bekeken en jullie stralen alle twee!
Ga zo door, geniet er van.
Groeten van Loes en mij.
Joop

Renz

proficiat met de voorspoedige oversteek. die 2e stuur automaat is dus niet voor niks gelukkig. Die uitschuifbare bomen lijken handig maar er is niks betrouwbaarder dan een vaste boom. Iets voor je verjaardag Rene, van koolstof, lekker licht. Veel plezier en doe voorzichtig.

Rob Vooren

Ha Paulien en René,
Leuk om tussen het volgen van de Volvo Ocean door ook jullie verhaal te lezen en foto's te zien. Heel andere tak van (zeil)sport en wat mij betreft wel zo aantrekkelijk.
Zo te zien en te lezen speelt jullie strijd met de elementen zich wat meer achter een goed gevuld glas af....
Overigens merkwaardig dat jullie niets gevangen hebben!

Voor de ALV van de C-Club hebben we Ben Rutte uigenodigd een lezing te houden over zijn drie jaar durende wereldreis met de Blauwe Pinquin (Victoire 34). Wellicht kennen jullie zijn boek: "Dit nemen ze je nooit meer af". Zo niet, dan is het een aanrader voor jullie en jullie volgers.

All the best and take care!
Groet, Rob

Rob van Rongen

Hallo Bounties, lekker genieten daar op Grenada. De HR en jullie zeemanschap hebben een mooie prestatie geleverd. Misschien een leuke tip daar jullie toch naar st Maarten willen gaan. Tussen 11 en 14 maart houden de zeer rijken der aarde hun jaarlijkse zeilregatta op Virgin Gorda. Elk jaar weer een spektakel waaraan de mooiste superjachten deelnemen. Ik lees er over, jullie kunnen het live meemaken. 120 ft en langer is de vorm. Wellicht komt er ook weer een delegatie J - Classers . ( oude Amerika's cup racers ). Enfin kijk maar en geniet van de prachtige eilanden waar jullie langs komen. Ooit zelf st Barth bezocht. Veel plezier en groeten van Maria en Rob

Ingrid en Eef

Lieve mensen, vandaag 6 februari volgens ons jullie trouwdag GEFELICITEERD nog vele gelukkige en gezonde jaren gewenst ! Wat een mooie verhalen weer. Geniet maar van de heerlijke temperatuur, hier is het toch een beetje winter geworden, vandaag overdag -2. Goede reis en we blijven jullie volgen hoor. Dikke kussen Eef en Ingrid xxx