RenePaulien.reismee.nl

Las Palmas, Gran Canaria 17-12-2014

Hallo allemaal,

Net voordat we vertrekken vanaf Las Palmas naar Grenada hierbij de laatste ervaringen van de afgelopen weken.

Op 25 November zijn we vanaf Fuenteventura (Gran Tarajal) vertrokken naar Las Palmas, met de bedoeling om net voor het einde van Fuenteventura op anker te gaan en de volgende dag over te steken naar Las Palmas op Gran Canaria.

De wind was ons zowaar zeer positief en we liepen richting Las Palmas 8 - 9 knopen met een halve wind en hebben besloten om de ankerplek niet te gebruiken, maar met deze heerlijke wind door te varen naar Las Palmas.

De afstand van Gran Tarajal naar Las Palmas is ruim 80 mijl en kwamen om 21.00 uur in Las Palmas aan, waar we naast de haven voor anker zijn gegaan. Gemiddeld hebben we ruim 7 knopen per uur gelopen.

De volgende dag zijn we met de dinghy naar de haven gegaan en de Houdoe van Gerrit en Frida bezocht. Samen met Gerrit ben ik bij Club Maritimo Varadero gaan vragen of we hier enkele weken konden liggen, wat uiteindelijk gelukt is.

Via diverse contacten van Gerrit en mensen op het steiger hebben we een timmerman, een RVS-specialist weten te organiseren, welke op korte termijn ons konden helpen met de opgelopen schade van Tarifa.

Voordat de externe hulp kwam, hebben we in het weekend alle onderdelen van de zeerailing gedemonteerd, de complete zeerailing weggehaald en de potdekselrand ontdaan van de lak.

Felippe de "Franse timmerman" is gelijk op de eerste maandag begonnen en we hebben samen de slechte stukken weggefreesd en stuk voor stuk weer nieuw teak in de houten potdekselrand ingelijmd.

Daarna is het teak weer op maat geschaafd en geschuurd, zodat we in de tweede week konden beginnen met het opnieuw lakken van de potdeksel.

De RVS-stootrand welke hierop gemonteerd zat heb ik samen met Paulien weer zo goed als mogelijk recht gebogen en geslagen, waarna ik alle krassen eruit geslepen heb en aansluitend alles weer gepolijst. Ook alle schroeven die afgebroken waren hebben we gelukkig voordat Felippe ging frezen uit het hout kunnen verwijderen.

Inmiddels was de zeerailing en de scepters ook door een RVS specialist opgehaald en gerepareerd, soms zelfs stukken van de scepters vervangen.

Alles is voor de montage weer gepolijst en in de was gezet, maar eerst hebben we de potdeksel gelakt, geschuurd, gelakt etc, totdat deze weer voorzien was van 6 lagen, maar door de harde wind en hoge temperatuur moet ik dit voor een nog beter eindresultaat zonder strepen nogmaals schuren en lakken, maar dat kan ook nog in Nieuw Zeeland.

Ook de polyester beschadigingen hebben we zo goed mogelijk gerepareerd met Gelcoat en de finishing touch doen we ook in Nieuw Zeeland.

Tijdens deze werkzaamheden kregen wij nog bezoek van Matthijs Seket die voor zijn werk hier in Las Palmas moest zijn, om een van de schepen te repareren, althans de coördinatie hiervan.

Hij vond het erg gezellig dat hij bij ons kon logeren, zijn eigen bedje voorin had en 's avonds zijn verhaal kwijt kon.

Hij heeft voor ons ook nog het nodige kunnen regelen en een helpende hand kunnen bieden tijdens de montage van alle onderdelen.

Samen met hem heb ik de verstaging opnieuw gespannen, want via een gepensioneerde HR-monteur (hij heeft onze boot ook deels voor zijn werk destijds ingebouwd) enkele adviezen gekregen en uitgevoerd.

Af en toe konden we de auto van Matthijs even lenen en hebben daarmee nog wat bezienswaardigheden op het eiland gezien, ook ben ik een aantal malen aan boord geweest van het werkschip, zodat ik een beter beeld kon vormen van waar Matthijs het nou allemaal over had.

Het is een werkschip van rederij Groen, wat aangepast is voor de opdracht van een van de offshore-klanten die op dit moment voor de Afrikaanse kust bezig zijn om middels seismografische apparatuur naar olie en gas te zoeken.

Deze schepen worden dan door het werkschip van de Fa. Groen voorzien van stookolie voor de motoren, onderdelen voor het onderzoek en personeelswisseling.

Zelfs als het nodig is kan het werkschip de voortstuwing van het moederschip overnemen, zodat het seismografische onderzoek niet onderbroken hoeft te worden.

Ik heb samen met Gerrit dit schip bezocht en hij was erg onder de indruk!!

Matthijs heeft ons reddingsvlot nog meegenomen om te keuren (dit was ik vergeten in Nederland) echter door de schade in Tarifa is er een scheur in de container ontstaan en daardoor konden we geen goedkeuring krijgen.

Na vele opties bekeken te hebben (ander vlot, maar dan moet ook de houder aangepast worden, men kon de zelfde buisdiameter niet krijgen en alleen een nieuwe container van Plastimo duurde minimaal 2 weken...) hebben we besloten om het goedgekeurde maar niet gecertificeerde vlot zelf in de container te pakken en deze dicht te plakken.

In de Carieb laten we een nieuwe container komen en dan laten we het vlot opnieuw keuren en certificeren.

Waarschijnlijk krijgen we morgenochtend het vlot en rek/houder terug en nadat we verse groente en fruit hebben ingekocht, gooien we de trossen los en vertrekken we naar Grenada.

De windvoorspelling is de voor de komende dagen erg gunstig, N tot NO, ca 15 - 20 knopen en dan de passaatwind naar de overkant!!

We zullen onderweg onze positie proberen dagelijks via SSB naar Yotreps te versturen en kan iedereen ons volgen op de oversteek. Via onze website is dit mogelijk, want op de beginpagina staat recht onderin onder het kopje LINKS: Dagelijkse positie op de kaart via Yotreps .

Door deze link aan te klikken kunnen jullie ons volgen, maar geen paniek als we op een andere tijd of dag de positie doorgeven, want we zijn afhankelijk van het contact met de radio of dit wel of niet doorkomt!!

Inmiddels staat de Kerstboom en kerstversiering ook bij ons aan boord en zullen we dit jaar een eenzame Kerst en Jaarwisseling op de Atlantische Oceaan vieren, wel met lekker wijntje (niet te veel) en ook een flesje Champagne om het nieuwe jaar in te luiden (zonder vuurwerk).

We wensen iedereen een fijne Kerst en een spetterend 2015!!

Groetjes,

Paulien en René

SY Bounty

HR 46 - 89

Robert

Hallo beiden,

Ik wens jullie een top oversteek naar Granada en gezellige kerst en jaarwisseling saampies op de oceaan toe. Ook niks anders dan goeds en gezondheid op jullie verdere reis in het nieuwjaar vanzelfsprekend. Met belangstelling blijf ik jullie volgen !!!

SY calamares

Wij wensen jullie een voorspoedige overtocht met een goede Wind en wenig golven,en een Gelukkig niewjaar !
Lieve groeten uit Oostenrijk zonder sneeuw,walter en emmy

Charlotte, Joep en Florine

Een hele goede reis! Doe voorzichtig en hopelijk weer een fantastische ervaring!

Inge

Behouden vaart! Gezellige kerst, gelukkig wel met boom
Daar Op de oceaan en een heel fijn nieuwjaar toegewenst waarin ik hoop dat jullie verder probleemloos kunnen genieten van de prachtige reis!
Veel liefs!

Frieda en Gerrit in het sombere weer

Hallo Lieve luitjes,het weer is hier wel somber maar wij n iet.Mooi dat eindelijk de trossen weer los kunnen.We weten er alles van.Héééééle goede vaart en mooie kerst met een gezond!!!!!! 2015.Dikke knuffel van Frieda en Gerrit(riet is gisteravond gelijk opgehaald dus is al in A.dam toy toy toy.

Anky en Tom

Hallo,Wij wensen jullie een fijne kerst en een gelukkig 2015,Wij hopen,dat jullie nu wel genoeg pech hebben gehad en nu verder kunnen naar de andere kant van de aardbol!!

Jose en John

Veel geluk en behouden vaart en maak er een mooi 2015

Renz

Goede vaart , een mooie overtocht gewenst en een zeilwaardig 2015

Ben en Heleen

Na alle problemen: nu lekker gaan met die banaan!
Maak er net z'n tweetjes maar een leuke Kerst en Oud & Nieuw van. Dat doen wij ook hier in Thailand.

Riet Bouwman

Goede overtocht, nu geen problemen meer!!! Ik wens jullie goede kerstdagen en de allerbeste wensen voor 2015!!
Liefs Riet

Hans en nel

Zo te zien is er weer het nodige herstelwerk verricht. Maar het is te overzien en de schade is beperkt gebleven.
Als wij jullie zo volgen heb je er flink de gang in. Over twee weken in een baai in of rond Grenada is niet verkeert.
Bij deze een goede overtocht en ik zal een extra glas champagne nemen op een goede vaart.
Puls de beste wensen vooe 2015 en minder schade als 2014
Grt

Annemieke

Lieve Paulien en Rene,
Ik wens jullie hele fijne Kerstdagen en een veilig en gezond 2015.
Liefs Annemieke

Fons

Goede vaart met deze wind en een gelukkige Kerst aan boord!

Cockie

Je zult er op de oceaan waarschijnlijk weinig van merken, maar toch wens ik jullie een gezellige en vooral rustige jaarwisseling, zonder al te veel deining. Ik hoop dat jullie weer een avontuurlijk jaar tegemoet gaan met de wind in de zeilen.
Liefs en groeten van Cockie