RenePaulien.reismee.nl

Fuenteventura, 23-11-2014

Hallo allemaal,

Hierbij weer even een update van onze belevenissen van de laatste weken, we schrijven dit vanaf Fuenteventura in de haven van Gran Tarajal.

Vanuit Alvor zijn we lekker op een zeiltje vertrokken naar Culatra bij Faro, echter het beetje wind dat er was werd met het uur minder en uiteindelijk op de motor het laatste stuk afgelegd.

Op Culatra kwamen we weer een aantal zeilers tegen die we uit 2010 nog kenden, het locale restaurantje/cafeetje was nog weinig veranderd en we werden door de eigenaar hartelijk begroet (echt een ondernemer die zijn omzet ziet groeien door een paar oud bekenden).

We hebben weer enkele lange wandelingen op het eiland gemaakt en natuurlijk daarna genoten van een heerlijk koud biertje, soms daar ook weer lekker gegeten en bijgepraat met de andere zeilers.

Op woensdag 22 Oktober hebben we Günther van het vliegveld Faro opgehaald en besloten om niet gelijk te gaan varen, maar hem even wat te laten acclimatiseren.

Omdat voor vrijdag 24-10 redelijke wind voorspeld was zijn we gaan varen naar de Guadiana rivier (de grensrivier tussen Portugal en Spanje) , zondag verder naar Mazagon (Huelva) in de hoop dat de voorspelde oostenwind zou doorzetten.

Via de leverancier van de Genaker hadden we te horen gekregen dat dit zeil 29-10 in Gibraltar zou zijn, dus we hadden nog wat tijd.

Maandagavond 27-10 zijn we om ca. 18.00 uur vertrokken met bestemming Tarifa, de eerste nachtelijke zeiltocht voor onze gast, omdat er mooie oosten wind was voorspeld.

Om 03.00 uur was de wind nog meer naar het zuiden gedraaid en de windsterkte nam alleen maar toe tot zelfs 35 knopen en hebben daarom besloten om de haven van Cadiz in te gaan.

Door de bouw van een nieuwe brug hadden we zoveel achtergrond verlichting dat een jachthaven aanlopen ondoenlijk was en zijn daarom in de baai voor anker gegaan. Ook de dag erop heeft het tot 40 knopen uit het zuidoosten gewaaid en zijn we daarom de volgende ochtend pas de jachthaven ingelopen.

Daar hebben we de stad bekeken en gezocht naar een nieuw blok voor het grootzeil, wat ooit eens gerepareerd was en nu totaal uitgelopen was.

Cadiz is een mooie stad, lekker tapas gegeten en via de Tourist Information een leuke aanbevolen wandeling door de stad gemaakt.

De volgende ochtend 30-10 zou de wind weer oost zijn en vertrokken naar Tarifa, echter ook nu bleek de wind zuid-oost te zijn.

Doordat vele zeilers onderweg ons vroegen wat voor boot wij hebben, heb ik het sinds noord Spanje heet reserve grootzeil als fok gehesen, zodat men via 2 zeilen ons type konden lezen (zie een van de foto's) !!

Natuurlijk is dit gekheid, maar met dit zeil konden we hoger aan de wind en hadden we meer zeiloppervlakte dan met het kotterfok!

Na vele kruisrakken zijn we 's avonds bij Barbate naar binnen gelopen, in een totaal nieuwe marina (waarschijnlijk door de EU gesponsord) waar maar enkele boten lagen.

Op zaterdagochtend 01-11 weer getracht naar Tarifa te varen, maar ook nu bleek de wind veel te zuidelijk te staan en brak een van de zeillatten, waardoor het "goede" grootzeil ook deels scheurde. Na terug gekeerd te zijn in de haven hebben we dit zeil gerepareerd en de dag erop weer vertrokken.

Nu konden we redelijk aan de OZO-wind zeilen en zijn we 's middags in Tarifa aangekomen, dit is de meest zuidelijke puntje van Europa's vaste land.

In de haven konden we niet aan een steiger, omdat de haven vernieuwd werd en moesten we aan de havenmuur liggen tussen 2 grote rubberen rollen aan lange lijnen in verband met het tijverschil.

Tarifa hebben we bezocht, vooral de oude stad is erg mooi en gezellig met vele terrasjes en barretjes. Hier hebben we heerlijk Paëlla gegeten, iets wat we allemaal graag wilden.

In de nacht van maandag op dinsdag zouden we westenwind krijgen, 20 - 25 knopen, waardoor we wat onprettig tegen de muur gedrukt zouden worden.

Uit voorzorg hebben we alle fenders tussen wal en schip gehangen en heerlijk gaan slapen.

Om 01.00 uur werd ik wakker doordat de boot lag te schokken aan de lijnen en heb ik om het half uur een controle uitgevoerd, de wind was toen al aangetrokken tot ruim 30 - 35 knopen.

Om 06.00 uur was het zo erg, dat we alle drie uit bed waren en met de fenders in de hand trachten de boot van de muur te houden. Het water kwam vanaf boven en onderen, omdat de wind was aangetrokken tot 57 knopen, de golven werden opgestuwd tot 3,5 a4 meter en de boot keer op keer tegen de muur werd gesmeten.

Inmiddels had Paulien de Rescue aangeroepen, want we konden niet van de muur wegkomen en we liepen steeds meer schade op. Uiteindelijk heb ik besloten, nadat een van de achterlijnen brak de motor te starten en met veel trek en duwwerk zijn we vrij gekomen van de muur, terwijl de Rescue niet kwam opdagen en niets van zich liet horen.

In de haven zijn we op anker gegaan en de scepters weer wat terug gebogen, nadat we een lift hadden gekregen van een van de vissers de achtergebleven lijnen opgehaald en 2 fenders waar de lijnen van gebroken waren opgepikt.

's Middags was de wind rustig en zijn we naar Gibraltar gevaren en heerlijk rustig in een zeer goed beschutte haven gelegen waar we ontzettend lekker geslapen hebben.

De volgende dag bleek dat de zending (Genaker vanuit Nederland) nog niet was aangekomen, wel het zeil uit Brest. Dit zeil hebben we gelijk uitgepakt en gehesen, zodat we in ieder geval een goede fok ter beschikking hadden.

Omdat we toch moesten wachten hebben we de apen op de rotsen van Gibraltar gezien, we zijn met de kabelbaan naar boven gegaan en via diverse bezienswaardigheden (volgens de Engelsen) naar beneden gelopen, ca. 4 uur wandelen.

Op Vrijdagochtend werd door de shippings-agent een deel van de zending aangeleverd, alles behalve de Genaker, dus wel de schoten en de spullen die Sander ons gestuurd had.

Met de leverancier afgestemd dat de Genaker naar de Can. Eilanden zou worden gestuurd, omdat dit pakket nog ergens op een sorteercentrum lag.

Na 's middags betaald te hebben en gevraagd of we de volgende ochtend tussen 6 en 7 konden vertrekken, werd ons meegedeeld dat dit geen probleem was. De volgende ochtend bleek echter de haven middels een drijvende ketting de haven dicht te zijn tot 08.30 uur.. GVD!!

Hierdoor konden we 2 uur later pas vertrekken en misten we de uitgaande stroming richting Atlantic! Ook nu bleek de aangegeven wind toch niet zo te zijn en hebben we de gehele dag kruisrakken gevaren tegen de stroming in, waardoor de gewenste voortgang tegenviel.

In de avond draaide de wind naar het westen en nam uiteindelijk toe tot een dikke storm met windsnelheden tot 40 - 45 knopen, dikke golven en met een gereefd tuig hebben we de nacht met hoge snelheid goed doorstaan.

Westen wind was natuurlijk niet de beste optie om naar Madeira te gaan, maar aangezien Günther in Gibraltar een nieuw ticket had besteld, moesten we daar naar toe.

Dus de motor bij, grootzeil op en tegen de wind richting Madeira, totdat 's nachts om 01.00 uur met een harde knal het grootzeil volledig doorscheurde ......

Na iedereen wakker gemaakt te hebben, besloten om bij te gaan liggen en de volgende dag mogelijk het zeil te wisselen, zodat we verder konden richting Madeira.

Na een hobbelige nacht met weinig slaap om 7.00 uur besloten niet naar Madeira te gaan maar uit te wijken naar de Canarische eilanden, welke wel bezeilbaar waren.

Pas een dag later hebben we op een iets rustigere zee het grootzeil kunnen wisselen en zijn we rustig doorgezeild naar Isla Graciosa, waar we 's avonds laat aankwamen en op anker zijn gegaan.

Op Graciosa heeft Günther zijn zoon gevraagd een nieuw ticket te bestellen om vanaf Lanzarote of Fuenteventura naar huis te kunnen vliegen. Er bleek op zondag een vliegtuig vanaf Lanzarote direct naar München te vliegen en daarom op zaterdag naar Rubicon te varen, een haven in het zuiden van Lanzarote.

Zijn laatste wens aan boord was nog eens een mooie vis te vangen, maar die wens konden we bijna niet in vervulling laten gaan, totdat we in de laatste bocht voor de haven toch nog een Gouddorade (Mahi mahi) vingen.

Deze hebben we deels rauw en deels gebakken 's avonds gegeten en werd door hem als erg lekker bestempeld.

Zondagochtend om 07.45 stonden we te wachten op de bestelde taxi, echter deze kwam niet en hebben we bij een benzinepomp een andere taxi besteld.

Later bleek in de taxi, dat de tijd op Lanzarote een uur vroeger was, maar Günther was in ieder geval op tijd op de luchthaven.

Wij zijn op maandag onder zeil vertrokken naar Fuenteventura en dinsdag avond in Gran Taragal aangekomen, onderweg wel geslapen op een ankerplek.

In deze haven zijn we al meer geweest en hebben een en ander aan de schade verholpen, nog niet alles maar dat komt nog wel.

Afgelopen week hier een autootje gehuurd en het eiland bekeken, veel wind en regen maar de voorspelling voor de komende dagen is een stuk beter.

Vandaag is de ARC vanuit Las Palmas vertrokken, dus komende week is er wel weer een plekje vrij in de haven van Las Palmas.

Tot de volgende keer en groeten van,

Paulien en René

SY Bounty

HR 46 - 89

Robert Verkerk

Jullie kunnen niet spreken van een saai begin ditmaal !
Succes en voorspoed wens ik jullie voor de komende periode toe.

Ps mooie kiekjes !!!

Hartelijke groet,
Robert

john

wat een geklooi ook op een schip en wat een doorzettingsvermogen. Kop niet laten hangen en gaan voor die banaan want always look at the bright side of life!!!!

Joop

Dit noemen wij een werkvakantie!
Je kan niet zeggen dat jullie reis saai begint.
Hopelijk is het vervolg van jullie wereldreis wat minder hectisch.
Groeten, ook van Loes

Walter& Emmy

Hallo Ihr wilden !
Eigentlich lässt Ihr auch kein Hoppalla aus,aber Euer Durchhalte Vermögen ist super Respect.viel Spaß in Gran Tarajal.bei uns geht es im März wieder von den Tuamotos los.

PIKUDITU

Never a dull moment a/b Bounty. Het echte "werk" moet nog
komen dus Paulien maak je borsten maar nat. De Piku ligt "on the hard" in NZ tot eind maart. Dan weer richting
Vanuatu /Solomons , dus wie weet treffen we elkaar toch nog in de SPac. Haast je niet !!
Safe winds.

Ron en Mieke

Het is weer een reis vol avontuur. Soms wel weer een gevecht tegen de elementen. Voor straks een heel goede overtocht. Hopelijk zonder problemen. Geniet ervan.