RenePaulien.reismee.nl

Alvor 13-10-2014

Hallo allemaal,

Vanuit een afwisselend zonnige en soms regen overgoten Algarve schrijven we dit verhaal, maar eerst weer even terug naar de Spaanse Ria's waar we de vorige keer met het verhaal zijn gebleven.

Na Ria Pontevedra zijn we naar de Ria van Vigo gevaren, zowaar bijna alles gezeild en hebben we een nachtje voor anker gelegen net voorbij Vigo bij het dorpje Chapela.

Ook in deze Ria is de mosselcultuur enorm gegroeid, wat de schoonheid van de Ria's toch wel een beetje verpest, maar ja het is hun inkomstenbron en moeten we dit dus maar accepteren.

We hebben deze Ria ook wat meer landinwaarts bezocht, echter door de vele waterplanten, ondieptes en mosseleilanden zijn we snel terug gevaren en wilden we aan de noordzijde van de Ria op anker voor de nacht.

Gelukkig konden we daar geen aantrekkelijk plekje vinden en hebben achteraf geluk gehad want die nacht heeft het enorm gestormd vanuit het zuidwesten.

We lagen aan hogerwal, maar door de enorme golven vanuit zee bijna geen oog dichtgedaan, het anker heeft ons wel gehouden!!

Vanaf deze ankerplek zijn we met veel wind en regen naar Bayonna gevaren, waar we in een goed beschutte baai rustig op anker konden liggen.

De dagen erna gingen gepaard met harde zuid- tot zuidwesten- wind, veel regen en hebben we daar noodgedwongen een kleine week gelegen.

Tussen de buien door boodschappen gedaan, gewandeld en lekker uit eten geweest.

Toen de windvoorspelling eenmaal beter werd, werden er vele schippers ongeduldig. Een aantal schepen vertrokken dan ook op de eerste goede voorspelling, maar kwamen na enkele uren toch weer op de ankerplaats terug omdat de wind nog steeds uit het zuiden kwam.

Uiteindelijk zijn wij een dag later met noorden wind vertrokken, echter onderweg naar Lissabon/Cascais hebben we in 2 dagen 39 uur op de motor gevaren in verband met geen of tegenwind, veel onweersbuien compleet met hagel en regen.

In de Ria's hadden we af en toe dat de koelkast of niet goed koud was of soms bevroren was.

Ook kwam ik erachter dat de generator veel te hoge spanning gaf, want bij een van de AGM-batterijen was de sticker door het uitgassen losgedrukt en bij meting bleek ik 16,8 volt hierop te hebben.

De generator gaf ook vreemde storingen en ging soms spontaan uit. Ook het bedienplateau van de generator gaf vreemde storingen en onder andere de urenteller sprong per minuut met uren vooruit..., moest misschien nog een paar uur inhalen?? Hierop de dealers van generator en koelkast opgezocht en er bleek er een in Lissabon te zitten. Dit pastte ons goed in de planning, want we komen daar toch bijna langs.

Eenmaal in Cascais was het moeilijk om de dealer aan boord te krijgen, maar na enkele pogingen kwam een zeer aangename vriendelijke monteur aan boord en waren de storingen redelijk snel geïnventariseerd.

We hebben daarom besloten om enkele dagen daarna naar Lissabon te varen, zodat de dealer de spullen kon bestellen en gelijk kon inbouwen.

Uiteindelijk zijn de spanningsregelaar en het bedientableau van de generator vervangen, evenals een de elektronische regeling voor de koelkast.

Daarnaast hebben we een reserve compressor met ingebouwde sturingselektronica op voorraad genomen.

Je weet maar nooit aan de andere kant van de wereld wat voor problemen je krijgt als dit uitvalt en vervangen moet worden, want zonder koelkast is wat onhandig in de tropen!!

Denk alleen maar eens aan dat heerlijk koude biertje na een dag zeilen.......

Vanuit Cascais zijn we in dagtripjes via Sesimbra, Sines naar Sagres in de Algarve gevaren.

Alleen de laatste dag naar Sagres hebben we de hele dag normaal kunnen zeilen met de spinnaker, heerlijk de eerste volle dag zonder motor...

De economische welvaart heeft jammer genoeg vele van de mooie en eens zo leuke stadjes langs de kust "vervuild" met hoge betonnen bebouwing. Sommige stadjes zijn voor altijd verpest door de grote industriële havens en installaties, die de schoonheid en kneuterigheid hebben weg genomen.

Ook hier in de Algarve heeft de toeristen industrie nog meer beton uit de grond laten reizen, de dorpjes worden momenteel overspoeld met Engelsen, compleet met vele plakplaatjes op hun lichaam en schreeuwen in de restaurants en cafe's!!

Het weer is hier wisselend, vaak dikke regenbuien waarna de zon vaak snel terug komt, temperatuur is 21 - 23 graden en voor ons goed uit te houden.

Momenteel liggen we in Alvor (tussen Lagos en Portimao) en de kluslijst is vanwege het weer aardig geslonken.

Het was ook een hele klus om alle RVS boutjes, moeren en schroeven van 2 boten te sorteren en overzichtelijk op te slaan, evenals het maken van een complete inventarislijst van alle technische onderdelen en proviand.

Tijdens de vorige oversteken is gebleken dat een overzichtslijst erg comfortabel en nuttig is. Op een hobbelend schip een half uur (zonder de inventarislijst) met je hoofd in een kastje of bank hangen is zeer onaangenaam en daar kom je dan vaak groen en geel uit.

We hebben hier enkele "oude bekenden" zeilers uit 2009 - 2010 ontmoet, gezellig bijgepraat onder het genot van een biertje of wijntje.

Morgenochtend willen we vertrekken naar Ria Formosa/Culatra bij Faro/Olhao.

Daar wachten we op een oud collega vanuit München die met ons meevaart naar Gibraltar (nieuwe Genua en Genaker ophalen) en dan door naar Madeira.

Hij vliegt vandaar weer terug naar München en wij gaan door naar de Canarische eilanden.

Groet van Paulien en René,

SY Bounty

HR 46-89

houdoe gerrit en frieda

Toch al met al en mooie reis gehad en nu op naar madera portosanto en hopenlijk zien we jullie dan in Las PalmasWe liggen noch steeds op ponton N bij de club.De vrijdagborrel schijnt verzet te zijn naar zaterdag hebben we gehoord,maar wij vertrekken nu a.s. vrijdag 17 okt.en zullen het dan wel definitief horen.Hopenlijk tot ziens.Goedee vaart verder frieda en gerrit. "H O U D O E "

CASA

Doe Günther de groeten van ons:-)
Goede vaart.
CASA

Peter en Leonie

Genieten maar en een goede vaart!!!

Arthur Sundqvist Stockholm Sweden

Nice to see that you out there sailing again. It looks like a good ship for you to around the world. And Bounty also looks very beatiful and shipshape. I try to find you on the AIS, what number does Bounty have , is the MMSI 0/244070428. Good luck.
Arthur and Anna