RenePaulien.reismee.nl

Ouistreham - Spaanse Ria's, 15-09-2014

Hallo allemaal,

we schrijven dit vanuit een van de Spaanse Ria's onder het genot van een heerlijk Spaans wijntje, een Albarino en hebben inmiddels 2 Ria's bezocht.

Maar eerst nog even terug naar ons vorige verhaal, we zijn vanuit Ouistreham vertrokken met een ZO-wind en konden daardoor in een keer de Seine baai verder oversteken naar Cherbourg. Wel hadden we de gehele dag regen, regen en nog eens regen...

Natuurlijk was de wind niet zoals voorspeld was, maar uiteindelijk mochten we niet klagen en hadden het laatste stuk bij Barfleur de stroom 2 knopen mee en liepen we met ca. 10 knopen over de grond naar Cherbourg.

Ook hier weer voor ons bekend terrein en zijn we lekker uit eten geweest en de benodigde boodschappen ingeslagen.

Vanuit Cherbourg hebben we de Alderney-race genomen en jammer genoeg moesten we enkele slagen maken om Alderney aan te kunnen varen, maar wel op zeil!

In de middag lagen we in de havenkom van Alderney voor de eerste keer achter ons eigen anker, best wel een beetje spannend na onze slechte ervaring vorig jaar!!

De baai van Alderney ligt naar het noordwesten open en we werden dan ook 's nachts getrakteerd op mooie dikke deining, zodat er van slapen weinig meer kwam.

Uiteindelijk zijn we om ca. 05.00 uur opgestaan en volgens de windmeter stond er West 6, dus een mooi windje om ergens naar Bretagne te varen.

De planning in verband met de stroming die we de dag ervoor gemaakt hadden viel natuurlijk geheel in het water omdat we te vroeg weggingen en dit moesten we bezuren in de buurt van Guernsey. Met een snelheid van ca. 5 knopen door het water (de wind was natuurlijk alweer gedraaid naar het ZW) liepen we maar 2 knopen over de grond en dan duurt het erg lang voordat je zo'n eiland voorbij bent.

Toen we het eiland goed en wel voorbij waren kregen we een stormwaarschuwing voor Z tot ZW 7 in de middag en aangezien ik wat kleine scheurtjes had ontdekt in de fok, hebben we besloten om terug te varen naar Guernsey om daar een reparatie aan het zeil te doen en de aangekondigde storm af te wachten.

Uiteindelijk lagen we om ca. 14.00 uur in St. Peters Port aan het steiger, nog voor de storm zou beginnen de fok naar beneden gehaald en op diverse plekken van het achterlijk zeil-reparatiedoek geplakt en dit allemaal doorgestikt met de nieuwe naaimachine.

Aan het einde van de middag (net voor de storm) de fok weer gehesen en snel opgedraaid, voordat de wind er grip op kon krijgen.

De volgende dag al vroeg vertrokken richting Lezardrieu en na een aantal kruisrakken lagen we daar na 66 mijl om 18.00 uur op anker, heerlijk rustig, goed beschut en iedere 6 uur 180° gedraaid, maar het 33 kg. Rocna anker doet wat de promotie beloofd heeft, goed en zeker blijven liggen!

Omdat het ook nu weer een aantal dagen verkeerde en harde wind was hebben we hier lekker wat klusjes aan boord gedaan, uitgeslapen, gewinkeld en uit eten geweest, want ja in Frankrijk moet je er van genieten!

Na 2 dagen rust was de voorspelling weer dermate gunstig dat we de volgende stap zijn gaan maken, wind Z à ZW 3 -4, klopte dit keer zowaar en lekker gevaren totdat plotseling Paulien een gil gaf, omdat ze zag dat het fok gescheurd was!!

We voeren met ongeveer 3 Beaufort en 60° aan de wind, rustige zee en plotseling was de fok vanaf het achterlijk tot aan het voorlijk dwars doorgescheurd!!

Snel de fok ingerold om nog meer schade te voorkomen en uiteindelijk het kotterfok, wat nog nooit gebruikt was, op zee geïnstalleerd en daarmee verder gevaren.

Dit gaf toch onvoldoende snelheid en daarom hebben we de Volvo-zeilen moeten bijzetten.

In Roscoff hebben we gelijk het fok naar beneden gehaald en aan de havenmeester gevraagd of er een zeilmaker in de buurt was, wat hij positief beaamde.

Terwijl wij nog bezig waren de boot wat op te ruimen stond er plotseling een fransman naar onze boot te kijken en ons te complimenteren met ons mooie schip. Na een kort praatje en ons fok bekeken te hebben adviseerde hij ons dit, niet bij de plaatselijke zeilmaker te laten repareren, maar bij Incidenses te Brest. Deze firma is gespecialiseerd is in de speciale materialen waar onze zeilen ook van zijn gemaakt (Folie met keflar versterkte vezels).

Na met deze aardige en behulpzame man (Jean Louis Le Béon) wat gegevens uitgewisseld te hebben van zeilmaker en zijn kantoorgegevens aan de haven in Brest, gezellig een borreltje gedronken te hebben zijn we de volgende ochtend doorgevaren naar L'Aberwrach en ook hier op de rivier voor anker gelegen en genoten van de overweldigende rust op de rivier.

De tocht naar Brest de dag erop was door de tegenwind en stroom wat minder aangenaam, maar we hadden wel de gehele dag volop zon, de bimini opgezet en met ondersteuning van de Volvo-zeilen om ca. 17.00 uur aangekomen in Brest.

Aldaar direct naar zijn kantoor gelopen, want we zouden een autootje van hem kunnen lenen om de fok zo snel mogelijk bij de zeilmaker af te leveren voor reparatie.

Alleen zijn zoon Erik was aanwezig en was volledig geïnstrueerd, liet gelijk alle werkzaamheden vallen en was mijn hulp met sjouwen en chauffeuren naar de zeilmaker.

Aangezien de zaak om 18.00 uur zou sluiten had men op dat moment niet meer de juiste mensen in huis om een reparatie oordeel over het zeil te geven en zou men dat de volgende morgen doen.

Na terugkeer op de haven was zijn vader (Jean Louis) inmiddels ook weer gearriveerd en hebben we gezellig aan boord een aperitiefje genuttigd, waarbij Jean Louis volop over zijn leven zat te vertellen en ons raad gaf over de mogelijk zeilreparatie etc.

Ook was hij zeer geïnteresseerd wat we nou allemaal onderweg meegemaakt hadden, wat er defect ging, of we bang waren, welke voorbereidingen we troffen, hoeveel Bft. storm we hebben gehad etc. etc.

Uit voorzorg hebben we de dag erop nogmaals de auto geleend en ook het grootzeil gebracht ter controle bij de zeilmaker en gelukkig was dit zeil van een veel betere conditie dan de fok, Het fok wilde men wel repareren, maar garantie tot de hoek en dat voor Euro 800,= was me net te veel. Het alternatief was een nieuw zeil en dat zou men gaan offreren...

Uiteindelijk hebben we besloten om toch een nieuw fok te bestellen en dit af te laten leveren in Gibraltar, o.a. in verband met de levertijd en een besparing op het niet betalen van de BTW.

Dit gaf totaal toch een besparing van ca. 800,=, waarbij de transport- en inklarings-kosten etc. al verrekend zijn.

Onze adviseur Jean Louis heeft ons tijdens een van de gezellige aperitiefjes bij ons aan boord uitgenodigd om de laatste dag in Brest weer een auto te lenen om boodschappen te doen en 's middags ons uit te nodigen voor een bezoekje aan Morlaix.

Dat bezoekje aan Morlaix was erg leuk, vooral omdat deze toch gewone zakenman enorme bezittingen heeft zonder naast zijn schoenen te lopen.

We hebben een van zijn landhuizen bezocht (zie foto's), waar hij de nodige koeien heeft rondlopen, veel terrein heeft en diverse boerderijen bezit, incl. al het vee etc.

Dit is een van de basis elementen voor zijn zaken die hij samen met zoon Erik runt.

's Avonds gezellig met hem gegeten en heerlijk zitten praten, waarbij hij ons ook nog uitnodigde voor evt. toekomstige vakanties in Frankrijk in een van zijn onderkomens, Morlaix, Parijs, Brest of Port Grimaud.

De volgende ochtend het grootzeil weer gehesen, echter door onverklaarbare oorzaak wilde het zeil niet hydraulisch oprollen, ook met de hand was het bijna niet te draaien..

Weer een probleem, maar gelukkig kwam ik er snel achter dat een van de snelkoppelingen van het hydraulisch systeem op het dek los was. Mogelijk dat ik erop gestaan had gestaan en toen is losgeschoten, wie het weet mag het zeggen.

Door Jean Louis en Erik uitgezwaaid en op het grootzeil en kotterfok op weg naar Spanje, wind voorspelling was ZO, werkelijkheid bijna Z, maar in de loop van de middag werd de wind steeds ruimer en konden we uiteindelijk zelfs de halfwinder bijzetten.

Dit gaf toch echt wel een stukje extra snelheid, van 3 - 4 knopen ging de snelheid naar 6 - 7 knopen!!

Besloten om de halfwinder in de nacht te laten staan nadat ik windinformatie via de korte golf had binnen gehaald.

In de 2e helft van de nacht toen Paulien wacht had riep ze me uit bed, omdat de halfwinder deels los was...

Jammer genoeg was de oude halfwinder van de vorige boot ook gescheurd, waarschijnlijk door een combinatie van iets meer wind en ruigere zee, waardoor er een kwak water onder in het zeil is gekomen met alle gevolgen van dien.

Jammer maar waar, dus rustig verder op het grootzeil en kotterfok(je).

De volgende ochtend was de wind naar het ZW gedraaid en moesten we noodgedwongen de Volvo-zeilen weer bijzetten om nog wat snelheid te houden.

Uiteindelijk heeft de motor gedurende de gehele oversteek van 3 dagen en 5 uur bijna 39 uur ons moeten bijstaan doordat we verkeerde wind hadden.

Maar zulke problemen vergeet je snel, vooral als je dan aankomt in een zonovergoten Spanje en een mooie Ria, bij het plaatsje Camarinas.

Hier hebben we 2 dagen gelegen, lekker geslapen, heerlijk op terrasjes gezeten, uit eten geweest en wat kleine klusjes op de boot gedaan, vooral omdat de windvoorspelling voor de daarop volgende dagen alleen maar Zuid is!

Vanuit Camarinas zijn we door gevaren naar San Martin De O Grove, dood stadje en ongezellig. Ook deze Ria is "verpest" met de gigantische hoeveelheid drijvende eilandjes waar mosselen op gekweekt worden.

Dit heeft ons doen besluiten om de dag erop door te varen naar Ria Pontevedra, waar we nu voor het stadje Bueu op anker liggen.

De windvoorspelling is nog steeds voor ons slecht, Z tot ZZW wind voor de gehele week nog, dus verplicht hier wat rondscharrelen tot er betere wind komt.

Hierdoor zien we Jantien en Marco niet meer en als de wind langer zo blijft mogelijk ook Clairette en Jan!!

Maar we zullen wel zien, we gebruiken de extra tijd om nog wat klusjes te realiseren, de was te doen, de boot beter te organiseren en inventariseren!!

De laatste Ria is een van de mooiste met de stad Vigo en het snoeperige plaatsje Bayonne, dus we vervelen ons echt niet en genieten van het mooie weer, de tapas, de lekkere wijnen, de gezellige mensen hier,de mooie omgeving en van elkaar!!

Groet van Paulien en René

SY Bounty

HR 46-89

Sy-calamares

Leuk Bericht en een goede tocht met N-wind naar Gibraltar Emmy en Walter

Henk en Aaffien

We hebben weer genoten van jullie mooie verhalen. Fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Doe voorzichtig en een behouden vaart!

Joep

Zo zo, dat klinkt weer niet gek! Een hoop gebeurd weer de afgelopen weken. Geniet ervan!!!

Joop Groskamp

Jullie zijn maar net weg en er is al weer van alles gebeurd. Voor de lezer spannende verhalen maar ik neem aan dat jullie niet haden verwacht dat de fok vernieuwd moest worden. Goed dat het dicht bij huis gebeurd is en niet midden op de Stille Oceaan. Goede reis en houd ons op de hoogte!
Groeten van Loes en mij.