RenePaulien.reismee.nl

Zaandam - Ouistreham / France

Hallo allemaal,

we zijn nu twee weken onderweg en we wilden in een keer naar Spanje varen, echter de wind liet ons niet gaan enhield ons in België en Frankrijk.

We vonden het uitzwaaien in IJmuiden erg leuk en hebben jullie komst zeer gewaardeerd. Ook in Zaandam werden we uitgezwaaid door Marijke, Eva haar kleindochteren het personeel van Scheepswerf Brouwer, waar we de voorgaande maanden bijna dagelijks met veel plezier gewerkt hebben aan ons mooie schip de Bounty.

Vanaf IJmuiden, waar we om ca. 12.00 uur de zeilen gehesen hebben zijn we als een speer naar het zuiden vertrokken, echter 's nachts om 02.30 uur waren we ter hoogte van Oostende en werden we door eensteeds verder ruimendewind gedwongenhoger aan de wind te varen.

Aangezien we iets verder de pas van Zuid Kooten bij Duinkerken zouden krijgen en daar nog hoger aan de wind zouden moeten varen, hebben we besloten om bij Oostende naar binnen te gaan.

Nog geen half uur na deze beslissing stak er een storm op tot 45 knopen (ca. 9 Bft.), draaide de wind bijna 180 graden en veranderde de zee in een kolkende massa.

Gelukkig lagen wij ca. 1,5 uur later aan het steiger bij de Royal Yacht Club Oostende (RYCO) en konden we lekker gaan slapen.

Aangezien de wind de dagen erna continue uit het zuiden en zuidwesten kwam, waren wij gedwongen hier te blijven liggen.

Dit was achteraf gezien geen straf, want we konden nu lekker wat uitrusten, een beetje bijslapen en nog wat klusjes afwerken die op ons lijstje stonden.

Ook Fons is nog even bij ons op bezoek geweest, want die moest voor zijn werk in Zeebrugge zijn en vond nog wat tijd om gezellig met ons te gaan lunchen bij het RYCO.

Jullie konden ons via de AIS niet volgen, want deze ontving wel maar zond onze data niet uit. Via www.marinetraffic.com kan je de boot opzoeken, naam Bounty en MMSI Nr. 244070428.

Ik had in de laatste week voor ons vertrek al een nieuwe antenne gekocht, maar ook met deze antenne wilde het apparaat niet zenden en daarom de AIS maar uitgebouwd en bij een Raymarine (leverancier) dealer ter reparatie aangeboden.

Deze firma heeft mij na onderzoek aangegeven dat de GPS-ontvangunit defect was en de printplaat (er zit er maar 1 in) vervangen moest worden, dus keuze maken of repareren of vernieuwen!

Aangezien de reparatieprijs toch aanmerkelijk gunstiger was dan een nieuwe, hebben wij de opdracht gegeven voor reparatie.

Natuurlijk zijn op zo'n moment de wind voorspellingen erg gunstig en na overleg met de reparateur zou de unit na 1,5 dag klaar zijn. Inderdaad om ca. 10.30 uur werd onze AIS teruggebracht en zou ook onze bootsnaam, MMSI-nummer en Radio-callsign correct geïnstalleerd zijn.

Nadat ik de unit aangesloten had bleek deze inderdaad goed te werken, echter men had een verkeerde bootnaam, MMSI en Radio-callsign geprogrammeerd!! Na enkele verwensingen de man gebeld, echter ik had alleen een telefoonnummer van de zaak en niet zijn mobiele nummer. Besloten om toch maar te wachten, inmiddels had de havenmeester alle registers opengetrokken door alle techneuten in de haven bij ons langs te sturen. Ze hebben van alles geprobeerd, echter het was gezellig en kostte alleen maar wat biertjes. 's Avonds heeft de monteur mij teruggebeld en aan de hand van een programmaatje kon ik zelf de juiste gegevens programmeren en hadden we een dag met goede wind verloren...

De volgende ochtend 16 augustus vertrokken, lekker windje en we wilden ergens in de Seine baai of mogelijk tot Cherbourg doorvaren, maar ook nu was de windvoorspelling niet correct en zijn we met West 6 uiteindelijk Calais binnen gelopen. 's Nachts en de volgende dag was het zelfs 7 Bft., dus aangenaam om lekker aan het steiger te liggen.

In Calais ben ik nog onder de boot geweest, aangezien het log geen of nauwelijks snelheid aangaf. Ik had al twee keer het log schoon gemaakt, maar dat bood geen soelaas. Nu bleek dat een legioen schelpdiertjes op de montagerand van het log het laatste plekje gevonden hadden waar geen anti-fouling zat en aldaar hadden ze gezamenlijk een krater rondom het logwieltje gebouwd, waardoor het log niets aan kon geven!!

Met een plamuurmes was dit probleem toen snel verholpen en de volgende ochtend konden we tijdens het zeilen op weg naar Dieppe in ieder geval zien of we stroom mee of tegen hadden en hoeveel mijl we per etmaal gevaren hebben.

Ook nu was de weersvoorspelling niet erg nauwkeurig, want de opgegeven ZW 4 bleek minimaal 5 en veelvuldig 6 te zijn. Ook de zee was (zoals de Fransen dat zo mooi zeggen) geagiteerd en door de harde wind van de dagen ervoor liepen er regelmatig dikke golven over het dek.

Normaal gesproken is er dan niets aan de hand, maar als de luchthapper op het voordek (voor de ventilatie van de punt) lekt en het water er met grote hoeveelheid binnenkomt is dat geen pretje.

We hebben een stuk tentzeil over de matrassen neergelegd en daar handdoeken op, zodat het meeste water daar in zou trekken. Na 75 mijl hakken in de golven in ruim 10 uur tijd gaf dit in ieder geval nog een goed gevoel, de boot vaart heerlijk, is snel maar met zo'n knokkelige zee is het altijd onaangenaam.

In Dieppe heeft de boord-wasmachine al deze handdoeken en tijken van de kussens weer gewassen, gelukkig hadden we redelijk mooi droog zonnig weer en kon de was drogen en ik heb de luchthapper gedemonteerd, opnieuw afgekit en weer gemonteerd. Natuurlijk ook alle kastjes in de punt schoongemaakt, alle spullen die nat geworden waren weer gedroogd en de bilge leeg gepompt en gespoeld met zoet water.

Op 20 - 08 doorgevaren naar Fecamp, lekker kort stukje en 's middags nog heerlijk gewandeld. Inmiddels was het zo koud geworden dat we een extra deken in de dekbedhoes gestopt hebben om lekker warm te blijven, want temperaturen in augustus van 12 - 16 graden zijn we niet meer gewend, zeker niet na zo'n mooi voorjaar en zomer!!

De dag er na zijn we doorgevaren naar Honfleur, weer heerlijk in de oude binnenkom gelegen. We lagen met de spiegel naar de kant en keken zo het terras en de wandelstraat op, waar zowel wij als zij ons uitvoerig bekeken onder het genot van een lekker hapje en drankje.

Daar de windvoorspeling goed was zijn we maar een nachtje in Honfleur gebleven, de volgende ochtend om 8.30 uur door de brug, de sluis stond open en de Seine af naar zee. Daar halverwege aangekomen hadden we stroom tegen wind en bleek de windsnelheid geen 3 a 4 te zijn maar 5 a 6 Bft.

We konden het rak naar St. Vaast la Hogue bezeilen, maar de golven, stroming, vele buien met zeer harde wind, de golven over dek met alweer lekkage heeft ons doen besluiten om deze hekseketel de rug toe te keren en naar Ouistreham bij Caen te varen.

Daar liggen we nu lekker binnen, goed beschut op zoet water en gaan morgen wat klusjes doen, boodschappen, lekker wat wandelen en tussen door de "zoute" was weer doen en zien of we de afdichting van het draaideksel op de opstaande rand van de luchthapper op een andere manier toch nog beter kunnen afdichten.

Al met al zijn we weer lekker onderweg en hebben het jachtige leven in Nederland weer achter gelaten en genieten we volop van de vrijheid !!

Liefs en tot het volgende verhaal,

Paulien en René

SY Bounty

HR 46 - 89

Sy-calamares

Als ik dat zo lees zijn we blij dat we in de Pazifik zijn,met lekkere temperaturen en de wind van achter,maar dat krijgen jullie ook gauw genoeg.We wensen jullie nog een goede reis en tot ziens Walter en Emmy