RenePaulien.reismee.nl

09-06-2012, Cayenne, Frans Guyana

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een stukje vervolg op onze belevenissen in Brazilië en ons onverwachte verplichte vertrek uit Fortaleza.

Het uitklaren bij de Federale politie was geen enkel probleem, maar daarna bij de douane hadden we de poppen aan het dansen.
Bij binnenkomst eind Maart hebben we de boot vrijgemaakt bij de douane en deze ambtenaar had op onze papieren ingevuld dat we vóór 16 mei het land uit moesten zijn, echter hij had tegen ons gezegd (in zijn beste Engels) dat we voor 16 mei Angra moesten verlaten!
Nu is het zo dat we dit achteraf ook wel uit de documenten konden opmaken, maar ja als ze je dit zeggen ga dat niet nogmaals controleren.
We kregen in principe een boete van Euro 20.000,= opgelegd, aangezien de boot illegaal in Brazilië verbleef. Gelukkig troffen we een zeer vriendelijke Braziliaan die goed Engels sprak (hij had een eigen bedrijfje in het opmaken van exportdocumenten van fruit) en deze heeft ons via een ander kantoor van de douane onder deze boete uit geholpen, aangezien wij wel legaal waren en daardoor de boot in principe ook legaal was, want het visum is in principe bepalend voor de legaliteit van personen en boot.

Daarom zijn we omgaand vertrokken en direct naar Frans Guyana gevaren, waar we een zeer vriendelijke douane troffen en zijn op dit moment het land aan het verkennen.
De overtocht van 1050 mijl (Fortaleza - Cayenne Frans Guyana) hebben we in een week afgelegd met een gemiddelde snelheid van 7,15 knopen/uur.

We hebben nog even een tussenstop na 1,5 dag gemaakt in het plaatsje Luis Correia, maar tijdens het champagne ontbijt vanwege Paulien der verjaardag kregen we controle van de Marina do Brasil. In al die maanden hebben we nog nooit controle gehad en aangezien we uitgeklaard waren knepen we hem wel.
De lieden vroegen ons om de papieren van de Capitainaria, welke we gelukkig nog aan boord hadden omdat het na de douane te laat geworden was om bij de Capitainaria langs te gaan.

Alles was na overleg in orde en hebben toen besloten om geen verdere bezoeken aan Brazilië te doen en direct naar Suriname te varen, omdat we geen gedetailleerde kaarten hadden van Frans Guyana.
Onderweg heb ik nog contact met de kinderen gehad en Sander adviseerde ons om toch eens te gaan kijken in Frans Guyana, want dit zou toch erg mooi moeten zijn.
Bij nader de kaart te hebben bekeken bleek er een haven te zijn met een beboeide vaargeul en deze hebben we genomen.

Bij de aanloop werden we opgewacht door een Nederlands Marineschip (deze lag te wachten op de loods) en bij het haventje werden we begroet door een Nederlandse baggeraar die hier de rivier en haveningang op diepte houdt!

We liggen nu op een rivier (erg bruin water) in een klein haventje (eigenlijk alleen maar een steigertje) en hebben daar toevallig weer enkele Fransen ontmoet die we ook in Caravelas gesproken hebben. Inmiddels hebben we samen met hen een autootje gehuurd en zijn het land aan het verkennen.
Dit is echt een departement van Frankrijk en alles is identiek aan Frankrijk, de auto's hebben een Franse nummerplaat, de bewegwijzering is idem, de informatieborden, werkelijk of we in Frankrijk op vakantie zijn!

Als eerste hebben we in een supermarkt (Super U) weer lekkere Franse kaasjes, paté, brood en wijntjes gekocht, echt genieten met zo'n heerlijke sortering en dan weet je ten minste wat je koopt en hoe lekker dat is....

Gisteren zijn we naar Kourou geweest waar het ruimtevaart centrum is en onder andere de Ariane raketten worden gelanceerd. We hebben het ruimtevaart museum bezocht en mogelijk dat we hier blijven om de volgende lancering van de Ariane 5 te zien, in principe 16 juni maar is uitgesteld naar een onbekende latere datum in deze maand.

Hoe lang we hier blijven weten we nog niet, maar onze volgende plaats zal Domburg in Suriname zijn.

Groeten van Paulien en René,
SY Viskus

Irene

Fij dat ik iets hoor van jullie, heb vorige verhalen zeker gemist.......Weet ook niet of mijn felicitaties voor jou aangekomen zijn via facebook maar bij deze nogmaals Gefeliciteerd Paulien.........ga in ieder geval de verhalen inhalen met lezen, maar het laatste verhaal staat alweer vol belevenissen.
Groetjes voor jullie Irene xxx

Willy en Joke

hoi beste Rene en Paulien,
weer een spannend verhaal, met gelukkig een happy ending. Paulien natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag. Het blijft leuk om via jullie verhalen mee te leven met jullie belevenissen en indrukken van de landen. Alvast veel plezier in Domburg (is hier in Zeeland altijd erg druk, en daar?) Wij zijn net terug van een vakantie met de camper in Frankrijk, ook met de kaasjes en zo meer. Wij waren eigenlijk geen francofielen, maar het gaat ons er steeds beter bevallen. In het weekend gaan we naar ons buiten eiland, de H-vreter, om de verjaardag van Hilde te vieren(in oktober is ze klaar? en zij heeft nu studiegenoten uitgenodigd ).
bonjour a tous, et bon voyage,
Joke en Willy